همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر عنوان شد؛ از تأکید بر نگاه انفعالی مدیران فرهنگی به سینمای دفاع مقدس تا انتقاد نسبت به گسترش ابعاد ابتذال در سینمای کشور

منبع: سینما پرس

144

1400/3/3

11:57


سینماپرس: تعدادی از سینماگران سرشناس کشور همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در خصوص علل مهجوریت سینمای دفاع مقدس در کشورمان تأکید کردند: نگاه انفعالی مدیران و مسئولان فرهنگی به سینمای ارزشمند دفاع مقدس مایه نگرانی است؛ این سینماگران متذکر شدند: دیران سینمایی همواره شعار حمایت از سینمای انقلاب و دفاع مقدس را سر می دهند اما در عمل هیچ اقدامی برای رشد و توسعه این سینمای مهم و ارزشمند انجام نمی دهند و ما سال های متمادی است با این دور تسلسل باطل روبرو هستیم!

همراه-سلمانیان-شورجه-سعدی-علمداری-سوم خرداد-آزادسازی خرمشهر

سینماپرس: تعدادی از سینماگران سرشناس کشور همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در خصوص علل مهجوریت سینمای دفاع مقدس در کشورمان تأکید کردند: نگاه انفعالی مدیران و مسئولان فرهنگی به سینمای ارزشمند دفاع مقدس مایه نگرانی است؛ این سینماگران متذکر شدند: دیران سینمایی همواره شعار حمایت از سینمای انقلاب و دفاع مقدس را سر می دهند اما در عمل هیچ اقدامی برای رشد و توسعه این سینمای مهم و ارزشمند انجام نمی دهند و ما سال های متمادی است با این دور تسلسل باطل روبرو هستیم!

به گزارش سینماپرس امروزه شاهد آن هستیم که به دلیل اهمال کاری مدیران سینمای کشور مسأله ۸ سال دفاع مقدس به طور کلی در حال نابودی و فراموش شدن است این در حالی است که همه کشورهای جهان که مسائل جنگی و معدود بسیار کوچکی داشته اند همواره در تولید آثار هنری شان و به ویژه در سینما و تلویزیون به این نوع مسائل می پردازند اما گویا مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می خواهند این قبیل وقایع برای همیشه به دست فراموشی سپرده شود.

بسیاری از سینماگران دغدغه مند و انقلابی بر این باورند که طی سال های اخیر لیبران مسلکان، خودفروختگان و خائنان به کشور مانع تولید آثار ارزشی در سینما شده اند و عدم حمایت مسئولان از سینمای دفاع مقدس و بی توجهی به تولید آثار انبوه در این حوزه ظلم به شهدا، کشور و آیندگان است.

مقاومت مردم خرمشهر، حماسه ای از یاد نرفتنی است؛ چرا که مردم این شهر در حالی به مبارزه با دشمن پرداختند که از پیش برای این تهاجم و تجاوز آمادگی نداشتند. آن ها با سلاح عزم و ایمان به مکتب و عشق و علاقه به میهن اسلامی شان، با دست خالی چنان مقاومت کردند که در تاریخ، بی نظیر ماند. به اعتقاد کارشناسان نظامی، مقاومت بی سابقه ای که در خرمشهر انجام شد، هرگز با دیگر مقاومت ها قابل مقایسه نیست. خرمشهر برای ملت ما تنها یک شهر نیست، بلکه تاریخ گویای پایداری، ایثار و جاودانگی انقلاب است. از این رو، سوم خرداد و فتح این شهر، آیینه گویایی از تاریخ و جغرافیای دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه این امت است.

علاوه بر خرمشهر که یکی از نقاط عطف ۸ سال دوران دفاع مقدس محسوب می شود، پدیده انقلاب اسلامی و همچنین دفاع مقدس که همراه با آرمان های والایی بوده اند متأسفانه طی تمامی سال ها توسط مدیران فرهنگی و سینمایی کشور نادیده گرفته شده اند و توجه چندانی به آن ها نشده است.

دولت های یازدهم و دوازدهم به طور کل از سینمای جنگ غافل شدند و در عوض آن از شبه روشنفکران و لیبرال ها و غربی ها حمایت کردند و با تقلید نا به جا از فرهنگ منحط غرب و سینمای فرانسه تمامی توان خود را به کار گرفتند تا دیگر هیچ نام و نشانی از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در سینما باقی نماند. بسیاری از سینماگران دغدغه مند و فعال در حوزه دفاع مقدس طی این ۴ سال در خانه نشینی و بیکاری مطلق به سر می بردند و متأسفانه مدیران وقت بدترین نوع برخورد را با آن ها داشتند.

فیلم های ضد ارزشی، سیاه و تلخ تولید شده در سینمای کشور در جشنواره های غربی حاضر شدند، مورد تشویق قرار گرفتند و جوایز متعددی به آن ها اهدا شد اما هیچ یک از دغدغه های مقام معظم رهبری و سینماگران متعهد و ولایتمدار به ثمر نرسید!

در همین رابطه ۵ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: ابوالفضل همراه، عطاالله سلمانیان، جمال شورجه، سعید سعدی و اسرافیل علمداری با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

ابوالفضل همراه بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر در خصوص علل مهجوریت سینمای دفاع مقدس در کشورمان گفت: هر کشور دیگری اگر گنجینه دفاع مقدس را در اختیار داشت تاکنون هزاران فیلم فاخر و ارزشمند درباره آن تولید کرده بود اما متأسفانه ما دست روی دست گذاشته ایم و از این گنجینه گرانبها به درستی حفاظت و حراست نمی کنیم؛ به عنوان مثال همین حماسه آزادسازی خرمشهر یک دستاورد بزرگ و ماندگار در طول ۸ سال دفاع مقدس است که متأسفانه به درستی به آن پرداخت نشده چرا که برخی افراد نمی خواهند و اجازه نمی دهند سینماگران به این مسائل ورود پیدا کنند! سینماگران غربی که قهرمان واقعی ندارند با قهرمانان پوشالی و دروغینی که زائیده اذهان شان است دست به تولید آثار انبوه جنگی می زنند اما ما که در کشورمان قهرمانان برجسته ملی داریم که حماسه ای ماندگار و اثرگذار در تاریخ ایران و جهان خلق کردند هیچ گام مثبتی برای تولید آثار ارزشمند در خصوص زندگی آن ها و تاریخ دفاع مقدس بر نمی داریم.

عطاالله سلمانیان بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این باره به سینماپرس گفت: مسئولان و هنرمندان در کنار هم عامل مهجوریت سینمای دفاع مقدس شده اند چرا که هیچ یک از آن ها این روزها اهتمام و دغدغه جدی برای تولید آثار استراتژیک ندارند و همین باعث شده معدود هنرمندانی هم که تمایل به فعالیت در این حوزه ها دارند بیکار و خانه نشین شده و هیچ حمایتی از آن ها صورت نگیرد. نه مدیران سینمایی و نه مدیران تلویزیون نه امکاناتی برای تولید این گونه آثار در اختیار ما می گذارند و نه ردیف بودجه ای برای رشد و توسعه این گونه مهم سینمایی در نظر گرفته اند همین اتفاقات باعث شده تا کم کم انگیزه فعالیت در حوزه برای برخی همکاران ما بسیار کمرنگ شود، امثال بنده هم هرچقدر سناریو می نویسیم و به این طرف و آن طرف می بریم کمتر کسی حتی زحمت خواندن این سناریوها را به خود می دهد چه برسد از آنکه بخواهد از ما حمایتی داشته باشد!

جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر در خصوص علل مهجوریت سینمای دفاع مقدس در کشورمان گفت: ۸ سال دفاع مقدس آنقدر جلوه دارد که می تواند دستمایه تولید صدها فیلم با ارزش شود؛ هنوز به مقاطع مهمی از تاریخ دفاع مقدس از جمله همین مقطع مهم آزادسازی خرمشهر، آنطور که شایسته است در آثار سینمایی و تلویزیونی پرداخت نشده است. آنچه مایه نگرانی است نگاه انفعالی به سینمای دفاع مقدس از جانب برخی مسئولان فرهنگی است. علاقمندان به سینمای جهانی اعتقادی به نقش پررنگ سینما از منظر محتوا برای تبلیغ فرهنگ غنی اسلام ندارند و طبیعتا به فیلم هایی که مورد توجه جشنواره های جهانی است اهمیت بیشتری می دهند و همه این مسائل دست به دست هم داده تا متأسفانه همواره نسبت به سینمای ارزشمند دفاع مقدس بی مهری شود.

سعید سعدی تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: متولیان سینمایی هیچ گونه پشتیبانی مالی و لجستیکی برای تولید آثار دفاع مقدسی ندارند و این گونه مهم سینمایی را رسماً به حال خود رها کرده اند؛ بی تردید اگر مدیران سینمایی رویه خود را تغییر داده و از سینمای ارزشمند دفاع مقدس حمایت کنند خیل انبوهی از سینماگران با اشتیاق خاص در این حوزه مبادرت به تولید آثار ماندگار خواهند کرد. ایثاری که رزمندگان در دوران ۸ سال دفاع مقدس در مقابل دشمن متجاوز انجام دادند و ذره ای از خاک میهن اسلامی مان را به دشمن ندادند قابل تحسین است و باید به هر قیمتی شده برای آن کار شود؛ این ایثار و از خودگذشتگی که همه ایرانیان پشت نفس گرم مسیحایی حضرت امام خمینی (ره) ایستادند را باید به تصویر کشید.

اسرافیل علمداری بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر در خصوص علل مهجوریت سینمای دفاع مقدس در کشورمان گفت: مدیران سینمایی همواره شعار حمایت از سینمای انقلاب و دفاع مقدس را سر می دهند اما در عمل هیچ اقدامی برای رشد و توسعه این سینمای مهم و ارزشمند انجام نمی دهند و ما سال های متمادی است با این دور تسلسل باطل روبرو هستیم! توجه به سینمای ارزشمند دفاع مقدس و وقایع مهم و تاریخی ۸ ساله دفاع رزمندگان اسلام از میهن اسلامی نیاز به حرکت انتقادی و جهادی دارد و تا زمانی که یک مدیر متعهد و انقلابی اداره امور را در دست نگیرد ما هرگز نمی توانیم هیچ امیدی به بهبود اوضاع و شرایط این گونه مهم سینمایی داشته باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو