بهترین راهکارها برای رفع پینه پوست

73

1400/3/3

13:05


بهترین راهکارها برای رفع پینه پوست

سلامت نیوز: پینه‌ی پوست در اثر فشارهای مکرر بر نقطه‌ای از پوست ایجاد می‌شود. لایه‌های اضافی پوست، روی ناحیه موردنظر رشد می‌کنند تا اینکه سفت و سخت شده و به صورت برآمدگی دیده می‌شوند. بدن شما این کار را برای محافظت از پوستتان در برابر تخریب و محرک‌ها انجام می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، پینه‌ی پا معمولاً دردناک نیست و اغلب در قسمت پاشنه‌ها، کف پا، انگشتان پا و زانوها پیدا می‌شود. پوشیدن کفش‌های تنگ، پابرهنه راه رفتن، استفاده‌ی مدام با یک ابزار و خیلی چیزهای دیگر می‌توانند عامل ایجاد پینه پوست باشند.
پینه نشان‌دهنده‌ی مشکل خاصی در سلامتی نیست و دلیلی ندارد به پزشک مراجعه کنید؛ اما ظاهری ناخوشایند دارد و اگر پینه‌ای داشته باشید حتماً به دنبال این هستید که از آن خلاص شوید. در این مطلب راهکارهایی به شما پیشنهاد می‌کنیم که پینه‌هایتان را برطرف کنید.

درمان‌هایی برای پینه پا
آب گرم
پیش از اینکه هر راهی را امتحان کنید، قسمت مورد نظر را بیست دقیقه در آب گرم قرار دهید. بعد از اینکه پوست را با حوله خشک کردید، ببینید می‌توانید به آرامی لایه‌ای از پینه را با انگشتتان بردارید. بعد از چند بار تکرار این کار شاید بتوانید به یک بار لایه‌ی پینه را کاملاً بردارید. پس همین آب گرم ساده، اولین راهکاری است که به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پدهای مخصوص پینه
پدهای مخصوص پینه، حاوی سیلیکون و چسب ملایمی هستند که می‌توانید آن‌ها را در قسمت پینه‌دار به کار ببرید و روی آن جوراب بپوشید، کفش بپوشید، دستکش بگذارید یا لباستان را بپوشید. این پدها کمک می‌کنند پینه در حین التیام، تحریک نشود. بهتر است از پدهایی که اسید سالیسیلیک دارند استفاده نکنید چون ماده‌ای است که می‌تواند پوست را تخریب کند.

سرکه سیب
محتوای اسیدی سرکه سیب می‌تواند پوست سخت پینه را نرم کند. با مقداری سرکه سیب و چهار برابر آن آب، محلولی درست کنید و پینه را به مدت 20 دقیقه در آن بگذارید. بعد از آن ممکن است بتوانید یک یا دو لایه از پینه را جدا کنید.
صبور باشید و با پینه نجنگید. تخریب پوست اطراف یا روی پینه می‌تواند باعث عفونت شود.

روغن کرچک
روغن کرچک روان کننده‌ای طبیعی برای پوست است. اگر سعی دارید پینه را جدا کنید این روغن می‌تواند به شما کمک کند. پینه را در ترکیبی از آب گرم و پنج قاشق روغن کرچک قرار دهید. روغن کرچک پوست سخت پینه را نرم می‌کند.

سنگ پا
سنگ پا خصوصاً وقتی که پینه در قسمت پاشنه یا آرنج‌هاست به راحتی استفاده می‌شود. بعد از اینکه پینه را کاملاً خیساندید، سنگ پا را روی آن بکشید و با حرکات دورانی بسابید. سعی نکنید به یک باره تمام لایه‌های پینه را جدا کنید. این کار باید طی چند مرحله انجام شود.

نمک اپسوم
نمک اپسوم یک لایه‌بردار است. اگر قصد دارید به دست‌هایتان استراحتی بدهید و ضمناً از شر پینه‌های آن رها شوید، نمک اپسوم را امتحان کنید. دانه‌های نمک اپسوم در آب حل شده و عضلات را ریلکس می‌کنند و به پوست لطافت می‌دهند. دو تا سه قاشق نمک اپسوم را در کاسه‌ای از آب گرم حل کنید و پینه را در آن بگذارید تا چند دقیقه‌ای بماند. پینه نرم شده و راحت‌تر می‌توانید آن را جدا کنید.

کاغذ سمباده
استفاده از کاغذ سمباده به آرامی و با ملایمت می‌تواند پینه را بردارد. پیش از سمباده زدن پینه‌تان، یکی از راهکارهای گفته شده را برای نرم کردن پینه به کار ببرید تا بهتر نتیجه بگیرید. فشار ملایمی با سمباده به پینه وارد کنید و آن را بسابید تا ببینید می‌توانید لایه لایه از آن بردارید یا نه. اگر پینه مقاوم است، دوباره آن را در محلولی نرم‌کننده بخیسانید و مجدداً سمباده را امتحان کنید. هرگز سمباده را محکم روی پوست نکشید.

روغن درخت چای
روغن درخت چای یک ضدعفونی‌کننده، ضد قارچ و آنتی باکتریال است. چند قطره روغن درخت چای را در کاسه‌ای که با آب گرم پُر کرده‌اید بریزید و پینه را در آن قرار دهید تا زمانی که احساس کنید نرم شده است. بیشتر از پانزده دقیقه پینه را در این محلول نگذارید چون روغن درخت چای بسیار قوی بوده و می‌تواند به لایه‌ی پوست آسیب بزند.

جوش‌شیرین و آب‌لیمو
این راهکار شامل ترکیب یک اسید با یک ماده شیمیایی می‌شود که با هم واکنش داده و پینه را نرم می‌کنند تا راحت‌تر جدا شود. شما نیاز به آب گرم و دو تا سه قاشق آبلیمو دارید. بعد از چند دقیقه خیساندن پینه در این ترکیب، جوش شیرین را اضافه کنید. دانه‌های جوش شیرین و واکنشی که با آبلیمو نشان داده می‌تواند ماده‌ای حل‌کننده برای پینه باشد.

وازلین
وازلین یک راه بسیار ساده برای نرم کردن پینه‌ی پوست است. زمانی که دوش می‌گیرید یا حمام می‌کنید، پوست شما رطوبت آب را جذب می‌کند. وازلین کمک می‌کند تمام این رطوبت در پوست حفظ شود. فوراً بعد از حمام کردن به پینه‌تان وازلین بزنید، سپس روی آن را با نایلون بپوشانید و بگذارید یک شب بماند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
پینه معمولاً خطری ندارد. هرگز از تیغ یا وسیله‌ای تیز برای بریدن پینه و جدا کردن آن از پوست استفاده نکنید چون این کار می‌تواند پوست را تخریب کرده و باعث عفونت شود، خصوصاً اگر ناحیه موردنظر همچنان تحت فشار یا تحریک باشد. اگر پینه شروع کرد به چرک کردن، تغییر رنگ داد یا خونریزی کرد باید به پزشک مراجعه نمایید. پزشک ممکن است شما را به یک متخصص ارجاع بدهد تا تحت مداوا قرار بگیرید.
اگر بیماری دارید که بر جریان خونتان اثر می‌گذارد و دچار پینه در پا شده‌اید باید در درمان پینه دقت بیشتری به خرج دهید. پیدا کردن علت اصلی پینه مهم است تا بتوانید از مشکلات پا که گاهی ناشی از دیابت و مشکلات قلبی عروقی هستند پیشگیری کنید.

پینه پا چه تفاوتی با ضایعات پوستی دیگر دارد؟
اگر اخیراً متوجه شده‌اید پوست پاشنه پایتان سفت و سخت شده اما مطمئن نیستید پینه است یا مشکلی جدی، راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند این تفاوت را تشخیص دهید. پینه معمولاً دارای رنگی مشابه رنگ کلی پوستتان است و لایه‌هایی از پوست دارد که روی هم جمع شده‌اند. با برداشتن این لایه‌ها، پوست زیر آن به صورت نرمال دیده می‌شود.
این ضایعات پوستی با زگیل تفاوت دارند. در مورد زگیل وقتی لایه‌های سفت پوست را برمی‌دارید، بافت زیر آن را سفید می‌بینید. علتش این است که یک ویروس زگیل پاشنه وجود دارد که در زیر پینه پا زندگی می‌کند. اما در پینه‌های معمولی چنین چیزی وجود ندارد.

پیشگیری از تشکیل پینه
بعد از اینکه از شر پینه خلاص شدید حتماً دوست دارید اقداماتی بکنید تا دوباره ظاهر نشوند. مثلاً:
. اگر از دست‌ها یا زانوهایتان حین کار استفاده می‌کنید، دستکش کار یا پد زانو می‌تواند از تشکیل پینه پیشگیری کند.
. استفاده از مرطوب‌کننده هم می‌تواند پوست را نرم نگه داشته و از ترک‌خوردگی آن جلوگیری نماید.
. پابرهنه راه نروید و کفش‌هایتان اندازه‌ی مناسبی داشته باشند تا پوستتان جای نفس کشیدن داشته باشد.
. ناخن‌های پایتان را صاف کوتاه کنید و آن‌ها را کوتاه نگه دارید.
. پوشیدن جوراب‌های ضربه‌گیر دار و صندل روفرشی در خانه، راه دیگری برای حفاظت از پوست پاشنه و انگشتان در برابر پینه است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو