نگاهی به کشور اردن و آشنایی با ویژگی های متفاوت این کشور

نگاهی به کشور اردن و آشنایی با ویژگی های متفاوت این کشور


منبع: آرگا

91

1400/3/3

14:13


توجه داشته باشید که کشور اردن در واقع از دسته کشور های پادشاهی مشروطه می باشد که در این مقاله سعی داریم شما را با تاریخ و موقعیت جغرافیایی این سرزمین آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی کشور اردن از دسته سرزمین های عربی است که همچنان با حکومت پادشاهی اداره می شود و جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر را در خود جای داه است. در حال حاضر پادشاه این کشور ملک عبدالله دوم است و اغلب مردم با واحد پول دینار تجارت های خود را انجام می دهند.

آشنایی با کشور اردن

بهتر است بدانید که در واقع اردن هم نام کشور و هم نام رود بوده و به معنای پالاینده و پالایه می باشد. با وجود این ابهام معنی از گذشته های دور واژه اردن رایج بوده و گاهی اوقات نیز به صورت کنعان به کار گرفته می شده است. اردن با نام رسمی پادشاهی اردن هاشمی از پادشاه های عرب در باختر آسیا است که در خاور رود اردن قرار گرفته است. این کشور بسیار زیبا از جهت شمال با سوریه، از جهت جنوب با عربستان، از جهت شرق با عراق و از جهت غرب با اسراییل همسایه خواهد بود. جمعیت کشور اردن را می توان بالغ بر ۱۰.۲ میلیون نفر دانست که حدود ۹۸ درصد مردم آن عرب زبان هستند. نوع حکومت رایج در این سرزمین پادشاهی مشروطه است و پادشاه کنونی آن ملک عبدالله دوم خواهد بود. توجه داشته باشید که مردمان نبطی از هزاره های یکم و دوم پیش از میلاد در این منطقه زندگی می کردند و سرانجام کشور کنونی اردن در سال ۱۹۲۱ تاسیس شد و در سال ۱۹۲۲ به عنوان یک تحت الحمامه بریتانیا به رسمیت شناخته شد و در سال ۱۹۴۶ به استقلال کامل دست پیدا کرد. به صراحت می توان گفت که نیمی از این سرزمین را صحرای عرب پوشانده اما بخش باختری آن در هلال حاصلخیز واقع شده و دارای زمین های قابل کشت و همچنین جنگل های بسیار وسیع خواهد بود.

خلاصه ای تاریخ کشور اردن

خلاصه ای از تاریخ و جغرافیا:

توجه داشته باشید در تاریخ کشور اردن مردمان نبطی دیده می شوند که اولین گروهی بودند که در بخش های جنوبی این سرزمین ساکن شدند. اردن کنونی در سال ۱۹۲۱ پایه ریزی شده و قبل تر ها گاهی نام این کشور را کنعان می خواندند. جالب است بدانید که این سرزمین در سال ۱۹۴۶ به استقلال کامل رسیده است. بهتر است بدانید که این کشور زیبا از سمت شمال با سوریه، از سمت شمال شرق با فلسطین اشغالی، از سمت غرب با کرانه باختری رد اردن و همینطور از سمت جنوب و شرق با کشور عربستان سعودی دارای مرز مشترک خواهد بود. بخش بسیار زیادی از خاک این سرزمین توسط بیابان ها پوشیده شده اما در بخش عربی ارتفاعات زیادی به چشم می خورند. به طور کلی بلندترین نقطه اردن جبل رم با ارتفاع ۱۷۳۵ متر از سطح دریا قرار دارد. می توانید در این کشور آب و هوایی گرم را مشاهده کنید اما زمستان های آن هم سرد و خشک خواهد بود.

نوع حکومت و ساختار سیاسی:

سرزمین اردن دارای ساختار سیاسی پادشاهی مشروطیه است و قانون اساسی در آن در سال ۱۹۵۲ به تصویب رسیده است. توجه داشته باشید که قوه مجریه در این کشور در اخنیار پادشاه است و شاه تمامی قوانین را امضا و تصویب می کند. در این کشور قانون اساسی دادگاه مختلف دارد که شامل دادگاه مدنی، دادگاه ویژه و دادگاه مذهبی خواهد بود. قوه مقننه نیز در اردن در اختیار مجلس مکلی قرار گرفته و از دو مجلس مجزا تشکیل شده است. در واقع مجلس نمایندگان در این کشور دارای ۱۱۰ عضو است که در رای گیری های همگانی در یک دوره ۴ ساله انتخاب می شود. در طی این مجلس ۹ کرسی به مسیحیان تعلق دارد و ۶ کرسی نیز به زنان و ۳ کرسی به سرکیسی ها متعلق خواهد بود. مجلس ۴۰ نفر سنا نیز در این کشور توسط شاه تصویب می شود و اغلب قانون گذاری ها ابتدا در دیوان عالی صورت می گیرد و تمام احکام اجباری نیز برای دیوان عدالت بین الملل قابل مشاهده خواهد بود.

آشنایی با جغرافیای سرزمین اردن

پایتخت کشور اردن:

همانطور که می دانید شهر عمان یا امان پایتخت سرزمین اردن می باشد که بزرگ ترین شهر و مرکز فرهنگی و اقتصادی کشور به شمار می آید. به طور کلی هنگام سفر به اردن گردشگران مدتی را در این شهر سپری می کنند و آثار باقیمانده زیادی در این شهر وجود دارد که مهم ترین آن ها آمفی تئاتر بزرگ رومی و نیمفیوم یا سبیل الحوریات است و به عنوان فواره عهده روم باستان شناخته می شود. در واقع قلعه بزرگ شهر یکی از مهم ترین جاذبه های این شهر می باشد که در آن ناحیه ساختارهای محلی مهمی مانند معبد رومی هرکول و قصر سنگی بزرگ اموی قرار دارد و بهتر است فرصت بازدید را از دست ندهید. جالب است بدانید که این قصر بر فراز شهر واقع شده و هنگام اذان و نماز مسلمانان می توانید چهره ای با نشاط و پرجنب و جوش شهر را مشاهده نمایید.

آداب و رسوم رایج:

در واقع در فرهنگ مردن کشور اردن احترام به بزرگ فامیل بسیار اهمیت دارد به گونه ای که برای صحبت با پدربزرگ بایستی از پیش کسب اجازه انجام شود. مردم این کشور فرهنگ زندگی بالایی دارند و به صورت کلی دخالت در زندگی یکدیگر را به هیچ عنوان درست نمی دانند. حجاب مردم با وجود اینکه آزاد است اما در وضعیت کنترل شده ای قرار گرفته است. همچنین پیشرفت کشور اردن در زمینه تکنولوژی های روز بسیار زیاد به چشم می خورد به این صورت که اینترنت بخش جدانشدنی از زندگی مردم این کشور است و کسب و کارهای اینترنتی در این سرزمین بعضا از یک کارمند بیشتر درآمد خواهد داشت. دقت داشته باشید که وضعیت درآمد در لاین تکنولوژی در اردن بسیار عالی است و برنامه نویسان نیز درآمد خوبی را کسب خواهند کرد. پیشرفت در اردن در بخش بهداشت و درمان ۶۳ درصد به چشم می آید و در طی سال های کمی بیمارستان های دولتی زیادی تاسیس شدند که بیمه و تسهیلات بیمه ای نیز رشد ۱۳ درصدی را در پیش داشته است.

آشنایی با فرهنگ مردم اردن

ادیان و مذاهب:

بیشتر مردم پنج میلیون نفری اردن مسلمان و اهل سنت هستند و شیعیان ۲ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. با وجود این دولت اردن به حقوق شیعیان بی اعتنایی کرده و آن ها را تحت فشار قرار می دهند. توجه داشته باشید که شیعیان در کشور سنی مذهب اردن هیچ مسجد و جسینیه ای ندارند و روز تاسوعا و عاشورا را در داخل ضریح شهدای موته به عزاداری می پردازند.

قوانین عمومی اردن:

جالب است بدانید که در قوانین زندگی اردن استفاده از لوازم شخصی دیگران پیگیری قانونی خواهد داشت.

مردم این سرزمین در زمینه آموزش بسیار جدی هستند و به صورت کلی هر نوع سرپیچی در زمینه آموزش و پرورش جریمه های سنگین خواهد داشت.

در قوانین اردن دیده شده که ضرب و شتم کودکان نیز پیگیری قانونی دارد.

توجه داشته باشید که دزدی در این کشور جریکه بسیار زیادی دارد حتی اگر دزدی کوچک باشد.

همچنین ارزان فروختن قیمت دینار کشور اردن یک نوع جرم محسوب خواهد شد.

قوانین رایج در سرزمین اردن

 

جاذبه های گردشگری کشور اردن:

بهتر است بدانید که کشور اردن امروزه از جهت گردشگری در صدر کشور های منطقه قرار گرفته و به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از مکان های دیدنی اردن خواهیم پرداخت:

منطقه حفاظت شده دنا:

قدمت دهکده هایی که در این منطقه وجود دارند به قرن ۱۵ ام میلادی باز می گردد. این منطقه که هنوز اصالت و فرهنگ اردنی در آن حفظ شده است از مهم ترین دیدنی های اردن محسوب می شوند. چشم انداز روستایی ساده با طبیعتی بکر و دست نخورده دانا برای عکاس ها سوژه ای بی نظیر خواهد بود.

جاذبه های دیدنی اردن

صنایع دستی شهر مادبا:

دو بخش از صنایع دستی در اردن موزائیک یا پاره چین و بافندگی هستند که اقوام سلطنتی تمام سعی خود را در زمینه نگهداری و ماندگاری این صنایع به کار برده اند. از جمله اقداماتی که خانواده پادشاهی برای حفاظت از صنایع دستی و دیدنی های شهر پترا به کار می برند تاسیس دانشگاه ها، مراکز آموزشی و موسسات و تشویق هنرمندان به تولید صنایع دستی است. به طور کلی از جمله شهر های زیبای اردن می توان شهر مادبا را نام برد که برای داوطلبان یادگیری هنرهای دستی بسیار مناسب است.

بازدید از صنایع دستی مردم اردن

وادی روم:

از عجایب سفر به وادی شگفت انگیز روم پیاده روی در شن های بیابان، مشاهده نمودن صخره های زیبا و همچنین قدم زدن در جای پای لورنس عربستان و تماشای صور فلکی و آسمان پر ستاره خواهد بود. شما در طول سفر به این منطقه می توانید کنار قبایل بادیه نشین چادر بزنید و شب ها را با شنیدن قصه توسط قبایل محلی بگذرانید.

بازدید از وادی روم در اردن

بازاهای مجزا:

جالب است بدانید که بازارهای بزرگ اردن همگی دارای پیشوندی به نام سوق هستند برای مثال بازار بزرگ سوق جارا که در پایتخت اردن می باشد می توانید با دوستی و معاشرت با فروشندگان بازارهای اردن زبان عربی خود را تقویت نمایید و در خرید اجناس از آن ها تخفیف بگیرید.

بازار های معروف در کشور اردن

قلعه های بیابانی:

بهتر است بدانید که بیانبان های بخش شرقی اردن در قسمت شرق شهر امان مکان مناسبی برای تماشا و کاوش در مجموعه ای از قلعه ها می باشد. این قلعه ها توسط حکومت امویان ساخته شده و در طول جنگ ها برای دفاع به کار رفته است و تعدادی زیادی نیز اقامتگاه خلیفه ها بوده اند. در این بیابان های وسیع زندگی و رفت آمد کار دشواری است و وجود این قلعه ها باعث شده تا امویان بتوانند در این ناحیه زندگی کنند. هنگام عبور از این بیابان قلعه های بی شماری را مشاهده می کنید و با ادامه دادن حلقه قلعه های موجود می توانید از سنگ سیاه، موزاییک های قصر حلابات، مکان باستان شناسی قصر حمام صرح و نقاشی شگفت انگیز قصر امرا را از نزدیک مشاهده نمایید.

قلعه های بیابانی در اردن

دریای مرده:

کشور اردن در خشکی محصور شده و تنها یک مرز آبی کوچک دارد. پس از شهر عقبه این کشور ساحل کوچکی در کنار دریای مرده دارد که این دریا کم ارتفاع و پست ترین نقطه کره زمین را به خود اختصاص داده است و حدود ۴۳۰ متر پایین تر از سطح دریا خواهد بود. این دریا سطح شوری قابل توجهی دارد و تعدادی بناهای تاریخی و مذهبی در این منطقه وجود دارد به گونه ای که حضرت مسیح توسط سنت جان، تعمیده کننده حضرت یحیی در آب این دریاچه تعمید داده شده است. آب دریاچه مملو از مواد معدنی است و محیطی برای کسب آرامش به شمار خواهد رفت.

آشنایی با خصوصیات دریای مرده در اردن

شهر پترا:

شهر تاریخی پترا از دیدنی های شگفت آور این سرزمین محسوب می شود که شهری کامل تراشیده شده در دل کوه ها است. در ورودی شهر قدیمی پترا روزنه بزرگ و باریکی در دل کوه به نام سیگ وجود دارد که دارای صخره های صورتی رنگ خواهد بود. تنگه های پترا در برخی مواقع شب با شمع های زیادی روشن می شوند و در آنجا مراسم اجرای زنده موسیقی محلی توسط قبایل بادیه نشین اجرا می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو