شیوع آنفلوآنزای مرغی با بیماری زایی بالا در 46 کشور

40

1400/3/3

15:06


شیوع آنفلوآنزای مرغی با بیماری زایی بالا در 46 کشور

سلامت نیوز:محققان هشدار دادند: شیوع آنفلوآنزای مرغی با بیماری زایی بالا در 46 کشور گزارش شده است. درحالیکه جهان با شیوع فزاینده کروناویروس جدید روبروست، در سال 2020 شاهد افزایش قابل توجه یک عامل بیماریزای مرگبار دیگری بوده ایم که سلامت عمومی در جهان را با تهدید مواجه کرده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،H5N8، زیرمجموعه ویروس آنفلوآنزای مرغی با بیماری زایی بسیار بالاست که دهه ها پیش شناسایی شد. اما طی سال 2020 یک سری مواردی از شیوع H5N8 در حال ظهور و مداوم در جمعیت پرندگانِ ده ها کشور مشاهده شد که منجر به تلف شدن میلیون ها پرنده در سراسر جهان شده است.
محققان تاکید کردند: مناطق جغرافیایی درگیر با این نوع آنفلوآنزا به طور پیوسته در حال گسترش است و دستکم 46 کشور شیوع آنفلوآنزای H5N8 را گزارش کرده اند.


درحالیکه بیشتر حیوانات آسیب پذیر در برابر H5N8 انواع مختلفی از پرندگان هستند، مواردی از ابتلا به این ویروس در انسان طی دوره های اخیر مشاهده شده است.


شیوع آنفلوآنزای مرغی در روسیه در دسامبر سال 2020 به ابتلای کارگران مرغداری نیز منجر شد و علائم عفونت در هفت نفر از کارکنان یک مزرعه در جنوب روسیه مشاهده شد. این اولین بار بود که H5N8 در انسان گزارش شد.

اگرچه این اولین مورد ابتلا به H5N8 در انسان بود، اما اولین مورد از ابتلا در زیر گروه های مربوط به H5N8 و به طور کلی ویروس های آنفلوآنزای مرغی نبوده است.


بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) تاکنون 862 مورد ابتلا به H5N1 در بررسی های آزمایشگاهی از جمله 455 مورد فوت گزارش شده است. این موارد مربوط به 17 کشور بوده که بیشتر در مصر و اندونزی مشاهده شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو