بررسی شیائومی می ۱۱ اولترا یک گوشی جذاب که حرف های زیادی برای گفتن دارد

بررسی شیائومی می ۱۱ اولترا یک گوشی جذاب که حرف های زیادی برای گفتن دارد


منبع: آرگا

187

1400/3/3

15:10


در مارس ۲۰۲۱ از بهترین و قدرتمندترین گوشی  شرکت شیائومی به نام می ۱۱ اولترا رونمایی شد. این محصول با طراحی فوق العاده و قابلیت های جذاب و بالارده می تواند s21 سامسونگ را به چالش بکشاند. با بررسی شیائومی می ۱۱ اولترا، پرچمدار جدید شیائومی همراه این مطلب از آرگا باشید.

کمتر از سه ماه از عرضه گوشی جدید و پرچمدار شیائومی می ۱۱ اولترا می گذرد. این گوشی با مجموعه ای از قابلیت های سطح بالا و بدنه سرامیکی بر روی برآمدگی دوربین در قاب پشتی از نمایشگر کوچک و ثانویه ای بهره می برد. انتظار می رود شیائومی می ۱۱ اولترا با امکانات منحصر به فردش یکی از محبوب ترین اسمارتفون های تاریخ تبدیل شود. در ادامه به بررسی شیائومی می ۱۱ اولترا می پردازیم.

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی می ۱۱ اولترا : رقیبی قدرتمند

شیائومی در ۲۹ ماه مارس ۲۰۲۱ از گوشی قدرتمند و پرچمدار می ۱۱ اولترا رونمایی کرد و در ۲ آوریل آن را روانه بازار کرد. شیائومی می ۱۱ اولترا به نوعی پا به عرصه گذاشت تا رقیبی قدرتمند برای گوشی s21 اولترا بوده و در قسمت هایی که این اسمارتفون به خاطر آن لقب بهترین گوشی اندرویدی سال را دریافت کرده آن را به چالش بکشاند. قابل ذکر است می ۱۱ اولترا با امکانات و قابلیت هایی که دارد فقط حریفی برای s21 اولترا محسوب نمی شود و برای نماینده های جدید اپل نیز رقیبی سرسخت خواهد بود. در این مطلب قصد داریم به بررسی شیائومی می ۱۱ اولترا بپردازیم تا با این گوشی بر زرق و برق که می خواهد از کاربران زیادی دلربایی کند بیشتر آشنا شوید و بدانید قابلیت های گوشی تا چه میزان ارزش خرید آن را بالا می برد.

بدنه سرامیکی

در بررسی ظاهر و ساختار بدنه شیائومی می ۱۱ اولترا می توان گفت با یکی از بهترین های سال ۲۰۲۱ روبرو هستیم و جنس بدنه دستگاه از سرامیک می باشد. فریم گوشی نیز آلومنیومی بوده تا هنگام در دست گرفتن آن؛ نهایت لذت را تجربه کنید. در ضمن کیفیت ساخت شیائومی می ۱۱ اولترا بسیار بالاست که با یک نگاه ساده به خوبی متوجه آن خواهید شد. دستگاه طوری طراحی شده که جاذب اثرانگشت نیست ولی سطح لغزنده آن نیاز به یک قاب محافظ و محافظ صفحه برای حفاظت بیشتر از آن احساس می شود چرا که وزن ۲۳۴ گرمی آن نیز کمک چندانی به محکم نشستن درون دست نمی کند.

پنل جلویی نمایشگر ۶.۸ اینچی را در خود جای داده که از چهار طرف خمیده است به این ترتیب تجربه کار با ژست های ناوبری مانند سوایپ از پایین به بالا یا بالعکس بسیار لذت بخش می شود و حس خوبی را القا می کند بدون این که بخاطر لبه های تیز گوشی با مشکلی مواجه شوید. آنچه بخش بالایی و پایینی شیائومی می ۱۱ اولترا را قابل شخیص می سازد دوربین سلفی می باشد که در بالا و سمت چپ نمایشگر تعبیه شده است. در ضمن این نمایشگر را شیشه محافظ قدرتمند گوریلاگلس ویکتوس (victus) می پوشاند و ضمنا گوشی از استاندارد ضد آب IP68 بهره می برد تا در برابر نفوذ آب و گرد و خاک مقاوم باشد.

بخش جذاب بررسی طراحی شیائومی می ۱۱ اولترا پنل پشتی آن می باشد جایی که یک ماژول دوربین خیلی بزرگ و احتمالا بزرگترین ماژول دوربین تاکنون را در آن مشاهده می کنید که میزبان سنسورهای متنوعی می باشد. ولی یکی از مزیت های این ماژول بزرگ در بخش بالایی پنل پشتی احاطه کردن این قسمت بوده و هنگامی که روی سطح صاف قرار می گیرد لغزشی ندارد. و در حقیقت نمی توان موضوع بزرگ بودن آن را نادیده رفت. بیرون زدگی ماژول از بدنه نیز خیلی زیاد بوده ولی در مجموع موردی نیست که روی تجربه کاربر تاثیر منفی بگذارد.

یکی از عواملی که سبب شده این ماژول اینقدر بزرگ سایز باشد نمایشگر ثانویه تعبیه شده روی آن است که جهت ثبت تصاویر سلفی با دوربین اصلی و نمایش اعلانات لحاظ شده ولی به نظر می رسد کاربرد مورد انتظار را ارائه ندهد. بر روی لبه های بالا و پایین گوشی بلندگوهای استریو تعبیه شده اند که به نظر توسط شرکت Harman/kardon تنظیم شده و شکل عجیبی کیفیت بالایی ارائه می دهند. مهم نیست تا چه میزان وضوح صدا را بالا ببرید شیائومی می ۱۱ اولترا بهترین و شفاف ترین صدا را پخش می کند. نکته قابل انتقاد نبود جک هدفون در هیچ یک از بخش های گوشی بوده ولی سنسور مادون قرمز همچنان حضور دارد تا کنترل لوازم هوشمند خانه امکان پذیر باشد.

 

در مجموع با توجه به بررسی ها باید گفت شیائومی از نظر طراحی سنگ تمام گذاشته ولی نکته ای که وجود دارد شیائومی می ۱۱ اولترا نیز همانند هر گوشی ۶.۸ اینچی برای افراد با دستهای کوچک مناسب نیست. ضمنا وزن سنگین دستگاه موجب می شود اندکی پس از نگه داشتن آن در دست احساس خستگی نمایید. از دیگر نقاط قابل انتقاد ماژول بسیار بزرگ دوربین است که می توانست بدون نمایشگر دوم که کاربرد چندانی هم ندارد فضای کمتری از پنل پشتی را اشغال کند.

نمایشگر باکیفیت

شیائومی می ۱۱ اولترا به نمایشگر ۶.۸۱ اینچی آمولد مجهز می باشد و در بررسی ها مشخص شد رزولوشن ۱۴۴۰ *۳۲۰۰ پیکسل را به همراه تراکم پیکسلی ۵۱۵ پیکسل در هر اینچ ارائه می دهد. نمایشگر با کیفیت شیائومی می ۱۱ اولترا از نخستین ویژگی های بارز این گوشی باشکوه به شمار می رود که رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی و قابلیت HDR10+ را با خود همراه ساخته است. این اسمارتفون در گروه گوشی های بدون حاشیه قرار می گیرد و نسبت نمایشگر به بدنه عدد فوق العاده ۹۱.۴ درصد می باشد. در مجموع نمایشگر شیائومی می ۱۱ اولترا کیفیت بسیار بالایی را برای دیدن فیلم و بازی هم ارائه می دهد.

به جرات می توان گفت بخش نمایشگر این گوشی می تواند گلکسی S21 اولترا نیز به چالش بکشاند و در مواقعی بهتر از آن نیز عمل کند. نمایشگر با یک سری ترفندهای نرم افزاری عمق رنگ ۱۰ بیتی را به ارمغان می آورد. آنچه شگفتی کاربران را به دنبال داشته وضح نمایشگر است که زاویه دید، حداکثر روشنایی و بازتولید رنگ بی نظیری را به همراه دارد و جای هیچ بحثی را باقی نمی گذارد.
قابل ذکر است هنگام خریداری گوشی تنظیمات آن روی حالت پیشفرض قرار دارد از این رو احتمالا با رنگهای سرد و کیفیت نه چندان جالب روبرو می شوید. بنا به ادعای شیائومی اگر تنظیمات مربوطه را روی حالت Sunlight mode قرار دهید هم وضوح و درخشندگی تصویر بالا می رود و هم به حداکثر روشنایی خیره کننده ۱۷۰۰ نیت می رسید. البته در بررسی ها و حالت معمولی این عدد ۸۰۰ گزارش شد.

پیشتر اشاره شد نرخ نوسازی نمایشگر ۱۲۰ هرتز می باشد که می توان آن را روی ۶۰ هرتز نیز تنظیم کرد ولی آنچه جالب توجه است وضوح فول اچ دی پلاس آن می باشد که در گلکسی s21 نیز حضور دارد. در نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز قطعا تجربه بی نظیری در مشاهده محتوا خواهید داشت ولی نکته منفی تخلیه شدن سریع شارژ باتری خواهد بود. حسگر تعبیه شده در پایین نمایشگر نیز عملکرد سریع و دقیقی داشته و در شناسایی با مشکلی روبرو نمی شود. البته حین شخیص چهره لرزش اندکی روی دست حس می شود که اگر برای شما خوشایند نبود از قابلیت تشخیص چهره بهره ببرید که هرچند به اندازه سنسور اثرانگشت ایمن نیست ولی این قابلیت نیز سریع و دقیق عمل می کند.

نمایشگر دوم

با توجه به این که تاکنون در اسمارتفون دیگری نظیر این نمایشگر مشاهده نشده؛ برآن شدیم تا در بخش مجزایی به بررسی نمایشگر دوم شیائومی می ۱۱ اولترا بپردازیم. در نگاه اول به نظر می رسد نمایشگر ۱.۱ اینچی مچ بند می بند ۵ شیائومی در گوشه ای از ماژول دوربین پنل پشتی به کار رفته که هر چند جلوه جالب و هیجان انگیز دارد ولی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا کاربردی.

این نمایشگر با قابلیت همیشه روشن (always display) با اندازه ۱.۱ اینچ آمولد بوده و تراکم پیکسلی ۲۹ پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد. از آنجا که بیشتر کاربران دوست دارند بدون روشن بودن کامل نمایشگر گوشی از مواردی نظیر ساعت، تاریخ و اعلانات با خبر شوند هدف از طراحی نمایشگر ثانویه همیشه روشن در شیائومی می ۱۱ اولترا  نیز همین می باشد و اینکه یک نمایشر کوچک در پنل پشتی حضور دارد، نیز احساس خوبی دارد. اما نکته قابل انتقاد این است که برای دیدن تاریخ، ساعت و اعلان ها توسط این نمایشگر کوچک باید گوشی روی نمایشگر تنظیم شود. ضمنا تنها ۳۰ ثانیه فرصت دارید تا اطلاعات را مشاهده کنید سپس ناپدید می شوند. تنها استفاده مهمی که از این نمایشگر کوچک می توان داشت ثبت تصاویر سلفی با دوربین اصلی می باشد.

 

نرم افزار و سخت افزار قدرتمند

بررسی ها نشان می دهد گوشی جدید شیائومی می ۱۱ اولترا به جدیدترین اندروید شرکت گوگل تجهیز یافته و این اسمارتفون علاوه بر اندروید ۱۱ با رابط کاربری هیجان انگیر MIUI 12.5 نیز همراه شده است. از ویژگی های این رابط کاربری می توان به تکامل طراحی و ساختار نسبت به دستیابی سریعتر اشاره داشت. همه گزینه ها برای راحتی کاربر در مقابل دید او قرار می گیرد.

در بخش سخت افزاری در بررسی ها مشخص شد گوشی شیائومی می ۱۱ اولترا به چیپست ۵ نانومتری اسنپدراگون ۸۸۸ شرکت کوالکام مجهز شده است که شامل هشت هسته پردازشی Kyro 680 بوده و پردازشگر گرافیکی آدرنو ۶۶۰ آن را همراهی می کند. سخت افزار با کیفیت گوشی به اندازه ای قوی است که بازی ها را با بالاترین رنج گرافیکی و بهترین کیفیت اجرا می کند. در ضمن اجرای برنامه های پرحجم و سنگین که جای خود دارد.

در حال حاضر شیائومی می ۱۱ اولترا  قدرتمندترین پرچمدار اندرویدی بازار می باشد که آن را مدیون تراشه بسیار قدرتمند اسنپدراگون ۸۸۸ است. ولی تنها گوشی قدرتمند بازار در سال ۲۰۲۱ نیست که به این تراشه مجهز است چرا که خیلی از پرچمدارهای سال جاری از این تراشه یا مشابه آن نظیر اگزینوس ۲۱۰۰ بهره می برند و در حالت کلی در یک سطح قرار می گیرند.

برای شیائومی می ۱۱ اولتراحافظه رم ۸/۱۲ گیگابایت و حافظه داخلی ۲۵۶/۵۱۲ درنظر گرفته شده و امکان افزایش ظرفیت حافظه توسط کارت جانبی وجود ندارد. البته این میزان حافظه به نظر کافی می رسد. با این ترکیب سخت افزاری تاکنون هیچ اپلیکشن یا بازی اندرویدی نتوانسته گوشی شیائومی می ۱۱ اولترا را به سختی بیاندازد. عملکرد سخت افزاری این اسمارتفون سریع و روان بوده و با لگ و تاخیری روبرو نخواهد شد.

در مجموع می توان گفت شیائومی می ۱۱ اولترا مشابه همه پرچمدارهای حال حاضر با این تراشه همانطور که انتظار میرفت سریع بوده و رابط کاربری بسیار سبک و بهینه MIUI تجربه کاربری روان و لذت بخشی در گشت و گذار بین منوهای مختلف را به ارمغان می آورد. بعید به نظر می رسد در یک استفاده سنگین در طول روز با لگ یا تاخیری در اجرای برنامه ها روبرو شوید.

دوربین سه گانه هیجان انگیز

شیائومی می ۱۱ اولترا برای عکاسی و فیلمبرداری به سه دوربی باکیفیت مجهز شده است که بررسی ها نشان می دهد آنچه دوربین های گوشی را بیشتر نمایان ساخته حضور دوربین ها درون ماژول خیلی بزرگ پنل پشتی می باشد. جدا از بحث نرم افزاری سنسور دوربین ها نیز بسیار قدرتمند بوده و شامل یک لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسلی واید با دریچه دیافراگم F/2.0 و قابلیتهای فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال، فوکوس خودکار لیزری، یک لنز ۴۸ مگاپیکسل تله فوتو با دریچه دیافراگم F/4.1 و زوم اپتیکال ۵ برابر و در نهایت یک لنز ۴۸ مگاپیکسلی اولتراواید با زوایه دید ۱۲۸ درجه و گشودگی دیافراگم F/2.2 می باشد.
با دوربین های شگفت انگیز شیائومی می ۱۱ اولترا قرار است شگفتی بیافرینید.

در ادامه به بررسی دوربین سلفی شیائومی می ۱۱ اولترا می پردازیم. این گوشی در پنل جلویی به دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم F/2.2 تجهیز شده که در نوع خود شگفت انگیز عمل می کند و قابلیت فیلمبرداری ۱۰۸۰P با آن فراهم شده است. قابل ذکر است سنسور اصلی گوشی یکی از بزرگترین سنسورها تاکنون است که در یک اسمارتفون حضور دارد در ضمن این سنسور از فناوری ترکیب پیکسل(قابل ذکر است حسگر بزرگ ایزوسل GN2 سامسونگ که در این اسمارتفون بکار رفته ابعاد موثر پیکسل ها را به ۲.۸ میکرومتر می رساند) نیز بهره می برد. از مهمترین ویژگی دوربین ها باید به فلش های دوگانه، اچ دی آر، پانورما، اضافه شدن نمایشگر ثانویه اشاره نمود.

عمر باتری خیلی خوب

گوشی شیائومی می ۱۱ اولترا برای تامین انرژی خود از باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد. در صورت چشم پوشی از قابلیت های جذاب نمایشگر همیشه روشن و رفرش ۱۲۰ هرتزی و به عبارت دیگر در صورت یک استفاده معمولی و غیرفعال بودن قابلیت های جذاب گوشی ؛ باتری شیائومی می ۱۱ اولترا می تواند یک روز و نیم حتی تا دو روز دوام بیاورد.

ناگفته نماند شیائومی می ۱۱ اولترا از فناوری شارژ سریع بی سیم ۷۶ واتی پشتیبانی می کند که به گفته شیائومی فقط ۳۶ دقیقه زمان می برد تا از صفر به صد در صد شارژ برسد. ضمنا شارژ ژبی سیم معکوس ۱۰ وات نیز برای گوشی در نظر گرفته شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو