استفاده از سگ های بویاب برای تشخیص مبتلایان کرونا

استفاده از سگ های بویاب برای تشخیص مبتلایان کرونا


منبع: روزیاتو

106

1400/3/3

16:05


دانشمندان می گویند از سگ های بویاب می توان به عنوان یکی از راه های جلوگیری از گسترش بیماری کووید-۱۹ با از سرگیری زندگی عادی در دنیا، استفاده کرد.

دانشمندان در آزمایشی به سگ ها یاد دادند بوی خاصی که از بدن افراد مبتلا به کرونا متصاعد می شود را شناسایی کنند، بویی که بینی انسان قادر به تشخیص آن نیست.

از این روش می توان در فرودگاه ها یا رویدادهای بزرگ برای تشخیص موارد ابتلا به کرونا استفاده کرد.

محققان اما می گویند تشخیص سگ ها درنهایت باید توسط تست های آزمایشگاهی به تأیید برسد.

گرچه در آزمایش مذکور سگ ها ۸۸ درصد موارد ابتلا به ویروس را به درستی شناسایی کردند، اما ۱۴ درصد افراد را هم به اشتباه، مبتلا به کرونا تشخیص دادند.

قدرت بویایی سگ ها به ۱۰۰ هزار برابر قدرت بویایی انسان ها می رسد و سال ها است از آن برای شناسایی مواد مخدر و مواد منفجره استفاده می شود.

تحقیقات جدید نشان داده سگ ها – به ویژه نژادهایی مانند اسپانیل و رتریور – می توانند بوی خاص مربوط به برخی بیماری ها از جمله سرطان، پارکینسون و مالاریا را تشخیص دهند.

دانشمندان در آزمایشی که اخیراً انجام شده است، ۶ سگ را آموزش دادند تا بویی که از بدن افراد مبتلا به کووید-۱۹ تولید می شود را با استفاده از جوراب ، ماسک و تیشرت استفاده شده ی آن ها تشخیص دهند.

اگر سگ ها درست تشخیص می دادند که نمونه ی مورد نظر متعلق به فردی است که تست کرونایش مثبت یا منفی شده، با خوراکی به آن ها پاداش می دادند.

دانشمندان وسایل بعضی از کسانی که تست کرونایشان منفی شده بود را به ویروس سرماخوردگی آغشته کرده بودند تا مطمئن شوند سگ ها می توانند کووید-۱۹ را از دیگر عفونت های تنفسی تشخیص دهند.

سگ ها حتی زمانی که ویروس جهش یافته بود و زمانی که فرد به نوع بدون علامت کرونا مبتلا بود یا مقدار اندکی از ویروس در بدنش وجود داشت هم موفق شدند بیماری را تشخیص دهند.

دکتر کلر گست، دانشمند ارشد در مؤسسه ی خیریه ی سگ های بیماری یاب انگلیس، که کار آموزش حیوانات در این آزمایش را برعهده داشت، می گوید نتیجه ی آزمایش مذکور گواه دیگری است بر این موضوع که سگ ها یکی از قابل اعتمادترین حسگرهای بیولوژیک برای تشخیص بوی بیماری های انسانی هستند.

این حیوانات حدود ۸۸ درصد موارد مثبت کرونا را تشخیص دادند که معنایش آن است که در هر ۱۰۰ مورد، از تشخیص درست تنها ۱۲ مورد بازماندند.

اما از هر ۱۰۰ نفری که به کرونا مبتلا نبودند، سگ ها به اشتباه ۱۴ نفر آن ها را بیمار تشخیص داده بودند.

بنابراین اگر در یک هواپیمای ۳۰۰ نفری، فردی به کووید-۱۹ مبتلا باشد، سگ ها احتمالاً می توانند بیمار بودن او را به درستی شناسایی کنند اما در عین حال ممکن است ۴۲ نفر دیگر را به اشتباه، مبتلا به کرونا تشخیص دهند.

این بدان معنی است که بخشی از موارد ابتلا شناسایی نخواهند شد و بعضی مبتلا تشخیص داده خواهند شد که در حقیقت بیمار نیستند. این مسأله در مورد همه ی انواع تست به میزان مختلفی صدق می کند، با این تفاوت که در روش استفاده از سگ های بویاب، مواردی که به اشتباه بیمار تشخیص داده می شوند بسیار بیشتر از موارد اشتباهی است که در تست های سواب بینی وجود دارد.

به همین دلیل محققان توصیه می کنند برای تشخیص موارد مثبت کرونا تنها از سگ ها استفاده نشود.

با این حال، آن ها معتقدند از سگ ها می توان به عنوان یک ابزار غربالگری بیشتر در کنار انواع متداول تر تست های تشخیص استفاده کرد. به گفته ی آن ها، با استفاده از سگ ها و سپس تست های سواب، می توان ۹۱ درصد موارد ابتلا را تشخیص داد.

گرچه، احتمالاً مزیت اصلی روش استفاده از سگ ها سرعت بالای آن است، چرا که در سریع ترین تست ها هم ۱۵ دقیقه زمان می برد تا نتیجه مشخص شود اما سگ ها می توانند در عرض چند ثانیه بیماری را تشخیص دهند.

به گفته ی محققان، با استفاده از دو سگ می توان ۳۰۰ نفر را در عرض نیم ساعت غربال کرد.

این امر می تواند استفاده از سگ ها را به روشی مناسب برای غربالگری های گسترده بدل کند.

می توان مردم را هنگام حضور در صف پرواز یا ورود به یک رویداد غربال کرد و از هر کسی که توسط سگ ها مبتلا تشخیص داده شود یک تست پی‌سی‌آر گرفت که نوع دقیق تری از تست های سواب است و در آزمایشگاه پردازش می شود.

این امر تعداد مسافرینی که پس از ورود به کشورها باید قرنطینه شوند را کاهش می دهد.

از سگ ها همچنین می توان در بخش هایی مثل ایستگاه های قطار استفاده کرد که در حال حاضر غربالگری زیادی در آن ها صورت نمی گیرد و به این ترتیب جلوی سرایت گسترده ی ویروس را گرفت.

تحقیقات در اینباره هنوز در مراحل اولیه به سر می برد و باید به تأیید دیگر دانشمندان هم برسد و سپس در مرحله ی بعدی تحقیقات، این روش به جای وسایل افراد مبتلا، بر روی خود آن ها آزمایش شود.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو