گزارش دولت ترامپ در مورد ابتلای احتمالی سه ویروس شناس چینی به کرونا پیش از آغاز همه گیری

گزارش دولت ترامپ در مورد ابتلای احتمالی سه ویروس شناس چینی به کرونا پیش از آغاز همه گیری


منبع: روزیاتو

119

1400/3/3

19:06


طبق گزارشی که به تازگی توسط یکی از نهادهای اطلاعاتی آمریکا منتشر شده است در سال ۲۰۱۹ میلادی چندین محقق در موسسه ویروس شناسی ووهان چین دچار بیماری می شوند و به بستری نیاز پیدا میکنند و احتمال می رود این افراد به ویروس کووید مبتلا شده باشند.

حقیقت نامه ای که در ماه ژانویه توسط وزارت کشور آمریکا در دوره ترامپ منتشر شد نشان می داد که این دانشمندان چینی در پاییز سال ۲۰۱۹ به شدت بیمار شده و در بیمارستان بستری شدند. چین اما در گزارش خود به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که اولین بیمار با علائم مشابه کووید در هشتم دسامبر ۲۰۱۹ ثبت شده که مدت ها بعد از بستری شدن آن دانشمندان است.

البته باید اضافه کنیم که سازمان های اطلاعاتی آمریکا هنوز اعلام نکرده اند علت بستری شدن این افراد چه بود و در نهایت هیچ سند و مدرک موثقی که تایید کند ویروس کرونا از آزمایشگاه های بیولوژیکی چین بیرون آمده وجود ندارد.

منشاء ویروس کرونا

مدیر آزمایشگاه ویروس شناسی چین نیز بعد از انتشار این گزارش توسط نهادهای امنیتی آمریکا آن را به شدت تکذیب کرد و هرگونه ارتباط ویروس کرونا با تسلیحات بیولوژیکی چین را مردود دانست.

یوآن ژیمینگ مدیر این مرکز در مصاحبه اخیرش با روزنامه گلوبال تایمز چنین گفت:

من این گزارش را خواندم و باید بگویم که تماما دروغ است. این ادعاها تماما بی پایه و اساس هستند و آزمایشگاه ابدا از این شریط خبر نداشته است و حتی خود من هم نمی دانم این اطلاعات از کجا آمده اند.

ژائو لیجیانگ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز دوشنبه این هفته طی سخنانی ضمن رد این گزارش آمریکا را به کمک برای تقویت فرضیات آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا متهم کرد. ژائو در ادامه صحبت های خود خاطرنشان کرد که کارشناسان طی بازدیدهای میدانی و دقیق خود از چین بر سر این مساله به اتفاق نظر رسیدند که ادعاها در مورد سرایت کردن ویروس کرونا از آزمایشگاه های چین به شدت بعید و دور از واقعیت است.

بد نیست اشاره کنیم که طبق بررسی های رسمی صورت گرفته کووید ۱۹ ویروسی با منشاء کاملا طبیعی است که از ارتباط انسان و حیوان به وجود آمده است با این حال این احتمال که میتواند تصادفا از آزمایشگاه ووهان سر بر آورده باشد هم به کلی نقض نشده است.

سازمان بهداشت جهانی در ابتدا همه گیری این ویروس بررسی دقیقی را برای پیدا کردن منشاء آن کلید زد و در گزارش خود اعلام کرد که احتمال آزمایشگاهی بودن این ویروس بسیار پایین است. در این گزارش ذکر شده که تا پیش از دسامبر ۲۰۱۹ هیچ گزارشی دال بر شناسایی بیماری های تنفسی مشابه به کووید در هیچ نقطه ای از دنیا دریافت نشده است.

پیتر داسزاک از متخصصان منشا شناسی بیماری ها که با سازمان بهداشت جهانی نیز همکاری دارد در مصاحبه ای با سی ان ان اعلام کرده که «حقیقتا هیچ  شواهدی که نشان دهد ویروس کرونا از آزمایشگاه به بیرون سرایت کرده باشد وجود ندارد». او خاطر نشان کرد که محققان بستری شده در ووهان که ایالات متحده هم در گزارش خود به آنها اشاره کرد به دقت مورد تست و بررسی قرار گرفته اند و هیچ شواهدی از وجود آنتی بادی کووید در بدن آنها به دست نیامده است. البته به گفته این کارشناس این حرفها به معنای مردود دانستن فرضیه آزمایشگاهی بودن ویروس کووید نیست بلکه صرفا نشان می دهد که این فرضیه به شدت بعید است و فرضیات محتمل تر دیگری وجود دارند که باید بررسی شوند.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو