راه های جلوگیری از خون دماغ شدن و نکاتی برای بند آوردن خونریزی بینی

راه های جلوگیری از خون دماغ شدن و نکاتی برای بند آوردن خونریزی بینی


منبع: آرگا

69

1400/3/3

20:10


خون دماغ شدن مشکلی می باشد که بسیاری از افراد از آن ناراحت اند و دوست دارند که از بروز آن پیشگیری کنند. در این مطلب به شما روش هایی را خواهیم گفت که می توانید با استفاده از آن ها از این مشکل پیشگیری کنید.

خون دماغ یکی از مشکلاتی می باشد که بسیاری از افراد در روز با آن مواجه می شوند. روش های بسیار زیادی برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید ولی یادتان باشد که همیشه نمی توانید این کار را انجام دهید و تنها می توانید تعداد دفعات خونریزی را کاهش دهید.

روش های پیشگیری از خون دماغ شدن

جلوگیری از خون دماغ شدن

برای این که از بروز خون دماغ پیشگیری کنید باید بتوانید علت خون دماغ شدن را بدانید. در برخی از شرایط خون دماغ از یک سوراخ بینی رخ می دهد که ممکن است نشانه ای برای شما باشد بنابراین باید این مشکل را جدی بگیرید و در پی درمان مشکل خود باشید در غیر این صورت ممکن است مشکلات دیگری برایتان ایجاد شود. در ادامه روش هایی را برایتان بررسی می کنیم که می توانید با استفاده از نکاتی که دارند از بروز خون دماغ شدن پیشگیری کنید.

مرطوب نگه دارید.

یادتان باشد که همیشه بینی خود را مرطوب کنید. خشک شدن بینی شما می تواند دلیلی برای خونریزی باشد. برای این کار می توانید از وازلین استفاده کنید و با یک عدد گوش پاک کن چندین بار در روز بینی خود را چرب کنید و سعی کنید این کار را قبل از خواب انجام دهید. البته به جای استفاده از وازلین می توانید از پماد های مخصوص مانند پماد سیتراسین و یا پلی اسپورین استفاده کنید.

نکته : یادتان باشد که گوش پاک کن را زیاد وارد بینی نکنید و از سیخ کردن بیش از حد بپردازید زیرا ممکن است به رگ های بینی آسیب رسانده و باعث خون دماغ شوید.

استفاده از سرم های نمکی برای مرطوب کردن بینی

سرم های نمکی

سرم های نمکی مناسب ترین محلول ها برای شستشوی بینی هستند و می توانند تا حدود زیادی باکتر ها و میکروب هایی که درون بینی وجود دارد را از بین ببرد و از خشک شدن بینی پیشگیری کند. این سرم ها بی ضرر می باشند و شما می توانید دو الی سه بار در روز از آن ها استفاده کنید. تهیه سرم های نمکی بسیار آسان می باشد و شما می توانید آن را در خانه تهیه کنید و به راحتی از آن استفاده کنید. برای این کار کافی است یک قاشق چای خوری نمک را درون یک لیتر آب بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. بعد از این که این محلول خنک شد می توانید از آن استفاده کنید.

استفاده از دستگاه بخور

یکی از بهترین دستگاه هایی که می تواند به مرطوب شدن هوای خانه کمک کند دستگاه بخور می باشد. در واقع شما با استفاده از این دستگاه می توانید از خشک شدن مجرای بینی خود پیشگیری کنید و در صورتی که بینی شما مرطوب باشد کم تر دچار خون دماغ های شدید خواهید شد.

استفاده از دستگاه بخور برای خون داغ نشدن

عدم استعمال دخانیات

بیش تر مشکلاتی که امروزه گریبانگیر مردم شده است به دلیل استعمال دخانیات مخصوصا سیگار می باشد. برای جلوگیری از خون دماغ شدن می توانید از کشیدن سیگار و سایر دخانیات خود داری کنید تا بینی شما تحریک نشود و دچار خون دماغ نشوید.

بینی خود را دستکار نکنید.

دستکاری کردن بینی و محکم فین کردن می تواند باعث تحریک مویرگ های بینی شود و در نتیجه به آن ها آسیب برساند و باعث خونریزی شود. بهتر است بینی خود را بیش از حد دستکاری نکرده و از فرو بردن اجسام درون آن اکیدا خود داری کنید.

عدم استفاده از دارو ها

برای جلوگیری از خون دماغ شدن می توانید از دارو های سرماخوردگی و آلرژی کم تر استفاده کنید. این دارو ها باعث خشک شدن بینی می شوند و در برخی از موارد می تواند در بروز خون دماغ موثر باشند. البته برخی از دارو های خاص نیز وجود دارند که از عوارض احتمالی آن ها می توان به خون دماغ شدن اشاره کرد و در صورتی که داروی خاصی مصرف می کنید که خون دماغ می شوید می توانید درباره این عارضه دارو با پزشک خود صحبت کنید.

جلوگیری از خون دماغ

عطسه کردن با دهان باز

اگر در یک موقعیتی قرار گرفتید که نیاز به عطسه کردن دارید سعی کنید جلوی این مشکل را نگیرید و با دهان باز عطسه کنید. اگر عطسه خود را رد کنید ممکن است دچار خون دماغ شوید.

استفاده از وسایل ایمنی

برخی از فعالیت ها وجود دارد که می تواند باعث بروز خونریزی شود بنابراین بهتر است از وسایل ایمنی استفاده کنید تا جلوی آسیب های احتمالی را بگیرید.

ناخن های خود را کوتاه کنید.

برای این که از خون دماغ شدن خود پیشگیری کنید بهتر است ناخن های خود را کوتاه کنید تا نتوانید با استفاده از ناخن هایتان بینی خود را سیخ کنید و به مویرگ های آن آسیب برسانید.

روش های بند آوردن خون دماغ

توقف خونریزی با چند نکته

گاهی اوقات ممکن است با توجه به رعایت نکاتی که درباره جلوگیری از خون دماغ شدن گفته شد باز هم خون دماغ شوید. در ادامه نکاتی را برایتان بررسی خواهیم کرد که در این مواقع می توانید به راحتی خون دماغ خود را بند آورده و خون زیادی از دست ندهید.

حفظ آرامش

اگر خون دماغ شدید بهتر است آرامش خود را حفظ کنید تا خونریزی شما شدت نگیرد و بتوانید آن را کنترل کنید.

نشستن مناسب

بعد از این که آرامش خود را بدست آوردید بهتر است صاف بنشینید و بدن و سر خود را به سمت جلو خم کنید. دقت کنید که این خم شدن ناید بیش از حد باشد و سر شما نزدیک پا هایتان قرار بگیرد. این کار شما باعث می شود تا خون وارد قسمت پشتی گلوی شما نشود و از اسهال و استفراغ در امان خواهید ماند.

جلوگیری از خون دماغ

گرفتن بینی

بعد از این که وضعیت نشستن خود را درست گردید باید با دو انگشت شست و انگشت اشاره بینی خود را محکم بگیرید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه با دهان تنفس کنید تا خون دماغ شما بند بیاید.

استفاده از پل یخ

اگر خون دماغ شما بند نیامد می توانید از یک بسته یخ استفاده کنید و آن را بر روی پل بینی قرار بدهید تا بتوانید سریعا خون دماغ را درمان کنید.

نکته : یادتان باشد که بعد از بند آمدن خون دماغ نباید بینی خود را برای مدتی لمس کنید زیرا لمس کردن شما می تواند دوباره باعث شروع خونریزی شود.

چه زمانی برای خون دماغ شدن باید به پزشک مراجعه کنیم؟

زمان مراجعه به پزشک

  • اگر خونریزی بینی شما بعد از ۱۵ دقیقه همچنان بند نیامد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورتی که خونریزی بیش از حد بود و شما بیش تر از یک فنجان خون از دست دادید باید سریعا به اورژانس بروید. زیرا ممکن است دچار تنگی نفس و استفراغ و حالت تهوع شوید.
  • اگر خونریزی به دلیل ضربه به سر ایجاد شده باشد باید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است مشکلات دیگری باعث ایجاد خونریزی شده باشد و آسیب هایی به نقاط مختلفی از مغز شما وارد شده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو