نرخ بیمه شخص ثالث با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود. در این مقاله نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث، عوامل موثر بر آن و روش استعلام و محاسبه آن را توضیح می‌دهیم.

نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۰

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای دارندگان تمام وسایل نقلیه موتوری است. منظور از وسایل نقلیه موتوری هر نوع خودرو سواری، موتورسیکلت، خودرو سنگین و ... است. بیمه شخص ثالث به این دلیل اجباری است تا در صورت وقوع حادثه با خسارات مالی و حتی جانی هزینه‌های سنگین ناشی از حادثه را پوشش دهد. این بیمه سه نوع خسارت مالی راننده زیان‌دیده، جانی راننده و افراد زیان‌دیده و جانی راننده مقصر را پوشش می‌دهد.

نرخ بیمه شخص ثالث با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود. برای مثال نوع و کاربری خودرو، تعداد سیلندرها، نرخ دیه، سقف پوشش مالی و ... از عواملی هستند که بر قیمت بیمه شخص ثالث تاثیر می‌گذارند.

در ادامه نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۰ برای انواع وسیله نقلیه را توضیح می‌دهیم.

قیمت بیمه شخص ثالث برای انواع وسیله نقلیه

جدول زیر جدول رسمی منتشر شده از سمت بیمه مرکزی برای تعیین حق‌بیمه پایه بیمه شخص ثالث است. قیمت‌های درج شده در این جدول قیمت پایه برای انواع وسیله نقلیه موتوری است، به این معنی که قیمت‌ بیمه شخص ثالث هر خودرو با تغییر سقف پوشش مالی یا اعمال تخفیف عدم خسارت ممکن است کمتر یا بیشتر از مبلغ درج شده در جدول زیر باشد.

حق بیمه سالیانه

طبق جدول بالا، حق‌بیمه پایه برای خودروی سواری شخصی به ترتیب نوع برابر است با:

جدول نوع خودرو

 

• باید توجه کنید که اگر کاربری خودروی سواری از شخصی به حمل و نقل عمومی تغییر کند به نرخ حق بیمه پایه اضافه می‌شود. این افزایش نرخ برای تاکسی درون شهری برابر با 10 درصد و برای تاکسی برون شهری برابر با 20 درصد است.

• در جدول بالا منظور از خودروی بارکش، وسایل نقلیه عمومی است که صرفا مجاز به حمل بار و وسایل هستند. اگر از وسیله بارکش برای مواد اشتعال زا و سوختنی استفاده شود 25 درصد و اگر از وسیله برای حمل مواد منفجره استفاده شود 50 درصد به نرخ پایه بیمه شخص ثالث آن‌ها اضافه می‌شود.

• به خودروهایی که مجاز به حمل و نقل مسافر هستند و ظرفیت آن‌ها بیشتر از 6 نفر است مانند ون، اتوبوس، مینی‌بوس و ... اتوکار گفته می‌شود. تعداد سرنشین خودروهای اتوکار در جدول بالا با احتساب راننده و شاگرد است.

هزینه بیمه شخص ثالث

برای تعیین هزینه بیمه شخص ثالث باید به عوامل مختلفی توجه کرد. عوامل موثر بر هزینه بیمه شخص ثالث شامل عوامل ثابت مانند نوع خودرو و کاربری هستند و عوامل متغیر مانند نرخ دیه اعلام شده توسط ستاد دیه در هر سال. به طور معمول نرخ دیه بیشترین تاثیر را در هزینه بیمه شخص ثالث دارد.

هزینه بیمه شخص ثالث ممکن است مقداری زیاد به نظر برسد، با این وجود پرداخت این هزینه می‌تواند در آینده هزینه‌های سنگین وغیرقابل پیش‌بینی ناشی از تصادفات ناگهانی را جبران کند.

یکی از راه‌های کاهش هزینه بیمه شخص ثالث، استفاده از تخفیف عدم خسارت است. این تخفیف به صورت سالیانه به رانندگانی تعلق می‌گیرد که در طول مدت بیمه تصادف و یا حادثه‌ای که منجر به استفاده از بیمه شود نداشته اند. تا قبل از سال 1400 امکان انتقال تخفیف در زمان نقل و انتقال خودرو وجود داشت اما پس از راننده محور شدن بیمه شخص ثالث در سال 1400 امکان انتقال بین فروشنده و خریدار وجود ندارد. این به معنی است که تنها راه داشتن این تخفیف، رعایت مقررات و رانندگی ایمن است.

یکی از هزینه‌هایی که در زمان خرید بیمه شخص ثالث ممکن است به بیمه‌نامه اضافه شود، جریمه دیرکرد است. از آنجایی که این بیمه یک بیمه اجباری است و نداشتن آن ممکن است مشکلات زیادی ایجاد کند، به همین خاطر در صورت تمدید نکردن این بیمه مشمول جریمه دیرکرد خواهید شد. نحوه محاسبه جریمه دیرکرد به صورت روزانه و با توجه به نوع خودرو است.

محاسبه بیمه شخص ثالث

محاسبه بیمه شخص ثالث با توجه به عواملی که پیش‌تر گفتیم صورت می‌گیرد. علاوه بر مواردی که قیمت پایه بیمه شخص ثالث را مشخص می‌کنند، مبلغ پوشش مالی نیز بر نرخ بیمه شخص ثالث تاثیر می‌گذارد. پوشش مالی بیمه شخص ثالث خسارات مالی ایجاد شده برای راننده زیان‌دیده را جبران می‌کند.

پوشش مالی برای بیمه شخص ثالث مقداری حداقلی دارد که در هر سال برابر با یک‌چهلم دیه همان سال است. مبلغ پوشش مالی نباید از این مقدار حداقلی کمتر باشد. در سال 1400 حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث برابر با 16 میلیون تومان و حداکثر آن برابر با نصف مبلغ دیه (هر دو در ماه حرام) یعنی 320 میلیون تومان است. 

با توجه به شرایط فعلی که قیمت خودروها در بازار (داخلی و وارداتی) افزایش شدیدی داشته است، بهتر است پوشش مالی از مقدار حداقل بیشتر باشد تا در صورت وقوع حادثه تمام یا بخش زیادی از خسارت توسط بیمه پرداخت شود و دچار زیان مالی نشوید.

استعلام بیمه شخص ثالث

یکی از بهترین روش‌ها برای استعلام بیمه شخص ثالث به خصوص در شرایط فعلی که مراجعه حضوری به مراکز بیمه امکان آلودگی به ویروس کرونا را زیاد می‌کند، استعلام آنلاین بیمه شخص ثالث است. 

در این روش شما می‌توانید با استفاده از سایت‌ها و پلتفرم‌های خرید آنلاین بیمه، اطلاعات مورد نیاز برای استعلام بیمه شخص ثالث را وارد کنید و به راحتی قیمت بیمه شخص ثالث از شرکت‌های مختلف را استعلام و مقایسه کنید. باید توجه کنید که قیمت بیمه شخص ثالث به صورت پایه (حداقل پوشش مالی) در تمامی شرکت‌های بیمه برابر است و با افزایش سقف تعهدات مالی این مبلغ تغییر می‌کند.

بیمه ماشین

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث

برای خرید آنلاین بیمه شخص ثالث از سایت‌های خرید آنلاین بیمه مانند ازکی و بیمیتو می‌توانید به بخش بیمه شخص ثالث در این سایت‌ها مراجعه کنید. پس از وارد کردن اطلاعاتی مانند نوع خودرو، کاربری، درصد تخفیف سال قبل و ... صفحه استعلام بیمه شخص ثالث برای شما نشان داده می‌شود و شما می‌توانید پس از تعیین پوشش مالی بیمه مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

در خرید آنلاین بیمه هیچ نیازی به مراجعه حضوری به شعب یا نمایندگی‌های بیمه نخواهید داشت و به راحتی در کوتاه‌ترین زمان می‌توانید بیمه شخص ثالث خود را خریداری کنید. مزیت دیگری که سایت‌های بیمیتو و ازکی دارند این است که در زمان خرید بیمه شخص ثالث اگر در هر کدام از مراحل به مشکل برخوردید می‌توانید به صورت 24 ساعته با کارشناسان بیمه شخص ثالث ازکی و بیمیتو تماس بگیرید و با استفاده از راهنمایی آن‌ها به راحتی بیمه خود را خریداری کنید.