چه سرماخوردگی باشد و چه تهدید شدید ابتلا به ویروس کرونا تقویت و حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کلید طلایی به شمار می آید. سیستم ایمنی قوی ضمن محافظت از فرد در برابر ابتلا به انواع عفونت های ویروسی، قارچی و باکتریایی خطر بیماری را کاهش می دهد، بنابراین رعایت نکات آسان برای تقویت سیستم ایمنی بدن امری حیاتی است.

بیش از 5 هزار نوع ویروس وجود دارد که باعث بروز بیماری های جدی می شود. ویروس به عنوان یک عامل عفونی کوچک داخل یک سلول زنده تکثیر می شود و انواع مختلف آلودگی را ایجاد می کند.

در حال حاضر همه می دانیم کووید-19، عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی است، بنابراین برای کاهش خطر ابتلا به عفونت افزودن برخی مواد غذایی ضدویروس به رژیم غذایی بسیار مهم است. مصرف برخی از مواد غذایی ضدویروس ضمن شارژ کردن سیستم ایمنی بدن به بهبودی سریع بعد از بیماری نیز کمک می کنند.

ریحان

ریحان مقدس یا تولسی به طور معمول در هر آشپزخانه ای یافت می شود. انواع مختلف ریحان در مناطق مختلف دنیا رشد می کند که همه آنها دارای خواص ضدویروسی، ضدالتهابی و ضدباکتری هستند.

جویدن چند برگ ریحان به طور روزانه سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با انواع مختلف عفونت آماده می کند. نتایج یک مطالعه کوچک در فاز آزمایشگاهی نشان می دهد عصاره های ریحان حاوی ترکیباتی مانند آپی ژنین و اسید اورسولیک است که در برابر ویروس های تبخال، هپاتیت B و ویروس انتروویروس موثر است.

دانه رازیانه

دانه های ریز رازیانه حاوی ترانس آنتول، ترکیبی ثابت شده و موثر در برابر ویروس های تبخال است. این گیاه با طعم شیرین بیان به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و مبارزه با عفونت ویروسی کمک می کند، همچنین دانه های رازیانه سرشار از ویتامین A، ویتامین C و بتاکاروتن است که این عناصر مغذی به دلیل خاصیت تقویت کننده سیستم ایمنی بدن شناخته شده اند. علاوه بر این، افزودن دانه رازیانه به رژیم غذایی می تواند سینوس و دستگاه تنفسی را پاکسازی کند.

بیشتر بخوانید:سینوزیت را بهتر بشناسیم / علائم آن چیست؟

سیر

در طول تاریخ از سیر برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شده است. نتایج مطالعات نشان می دهد سیر می تواند در برابر آنفلوانزای A وB ،HIV ، HSV-1، ذات الریه ویروسی و راینوویروس موثر باشد.

فواید قوی سیر برای سلامتی به دلیل وجود ترکیبی به نام آلیسین است که بوی مشخص و طعمی قوی به سیر می بخشد. سیر منبع طبیعی و غنی از ترکیبات ارگانیسم گوگردی مانند کوئرستین و آلیسین است که ضمن جلوگیری از ابتلا به عفونت ضدویروسی خطر عفونت را نیز کاهش می دهد.

زنجبیل

زنجبیل به عنوان یک ابرغذای مفید انواع مختلف بیماری ها را درمان می کند. خاصیت ضدویروسی، ضدباکتریایی و ضدالتهابی چشمگیر این گیاه ریشه ای می تواند در آنفلوانزای مرغی، ویروس سین ‌سیشیال تنفسی و ویروس کالیسی گربه‌ سانان موثر باشد.

علاوه بر این، زنجبیل حاوی ترکیباتی مانند گینجرول و زینگرون است که رشد ویروس را در بدن مهار می کند. چای زنجبیل به عنوان یک شل کننده شگفت انگیز برای گلو به تسکین سردردهای تنشی نیز کمک می کند.

بیشتر بخوانید:این شامپو ها موجب بروز سرطان در شما خواهند شد

زردچوبه

ادویه زردچوبه که به طور معمول در هر آشپزخانه ای یافت می شود حاوی چندین ترکیب با خواص دارویی که مهمترین آنها کورکومین است. از مزایایی زردچوبه می توان به خاصیت آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضد ویروسی آن اشاره کرد.

این ادویه به از بین بردن ویروس های خاص و کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک می کند. برای افزودن بیشتر این ادویه غنی از مواد مغذی به رژیم غذایی خود می توانید از پودر زردچوبه یا ریشه آن استفاده کنید.
مترجم: الهه زارعی