چند روش عالی برای درمان گیاهی شپش سر در کودکان

چند روش عالی برای درمان گیاهی شپش سر در کودکان


منبع: آرگا

97

1400/3/4

11:37


برای درمان شپش به جای استفاده از انواع و اقسام شامپو های شیمیایی می توان از درمان گیاهی شپش استفاده کرد و نتیجه گرفت. ما در این مطلب راهکارهای از بین بردن شپش را برای رفع این مشکل ارایه داده ایم.

گاهی شپش را با شوره سر اشتباه می گیرند، در حالی که چون شوره پوسته مرده می باشد به راحتی از مو جدا شده اما شپش کاملا به تارهای مو می چسبد و به راحتی از مو کنده نمی شود. شپش به راحتی با استفاده همگانی از کلاه، شال، روسری و مقنعه انتقال می باید و به سرعت تکثیر می شود. برای درمان گیاهی شپش راهکار های شرح داده شده در ادامه این مقاله را به کار بگیرید.

راه و روش درمان گیاهی شپش سر:

گیاهان موجود در طبیعت همیشه راه حل های مناسبی برای درمان و عارضه های پیش آمده در طول زندگی افراد بوده و هستند و در از بین بردن شپش سر نیز، استفاده از این مواد طبیعی چاره ساز می باشد.

  • روغن درخت چای: از روغن درخت چای به عنوان یک اسانس و درمانگر طبیعی گیاهی برای درمان خانگی شپش سر استفاده می کنند. این روغن ضد قارچ، ضد ویروس و ضد باکتری می باشد. به این منظور روغن درخت چای را با یک قطره روغن زیتون ترکیب کنید و به وسیله یک توپ پنبه ای به سرتا سر پوست بمالید و بگذارید ۱۲ ساعت بر روی سر شما بماند و بعد آن را بشویید. در ابتدا روزی سه بار در هفته این کار را انجام دهید و بعد به هفته ای یک بار برسانید تا کاملا شپش ها از بین بروند.

    راه های درمان گیاهی شپش سر

  • روغن زیتون: به تمام پوست سر و موهای خود روغن زیتون بمالید و موها را موها را در بالای سر درون یک کلاه رنگ و یا حمام جمع آوری کنید. سه تا هشت ساعت موهای خود را در این حالت نگه دارید. زیرا کمتر از سه ساعت شپش ها زنده می مانند و هرچه به هشت ساعت نزدیک تر شوید موفقیت بیشتری نصیبتان می گردد. بعد از این مدت کلاه را از روی سر خود بردارید و به وسیله سنجاق های سر موهایتان را به چهار دسته تقسیم نمایید و با یک شانه فلزی موهایتان را شانه بزنید. یک ظرف آب داغ به همراه صابون آماده کنید و بعد از هر بار شانه زدن شانه را درون آن کاملا بشویید. شانه زدن را تا جایی ادامه دهید که موهای سر شما بدون شپش به نظر بیاید. سپس موهای خود را با شامپو بشویید و سشوار کنید. زیرا گرمای ناشی از سشوار شپش های احتمالی زنده مانده را از بین می برد. از این روش هر سه روز یک بار به مدت دو هفته استفاده کنید تا تمام موهای شما از شپش پاک شود. لازم است بدانید که طول عمر زندگی هر شپش ۱۲ ساعت است و اگر مراحل این درمان گیاهی را طبق برنامه تکرار نکنید احتمال تخم گذاری و رشد مجدد شپش ها وجود دارد.

روش های درمان خانگی شپش سر

  • روغن اکالیپتوس: این روغن ضد عفونی کننده و ضد باکتری است و اضافه کردن چند قطره از این روغن به شامپو و شستشوی موی سر با آن به درمان خانگی شپش بسیار کمک می کند. این روغن را هم به شامپو و هم به آب حمام می توانید بیفزایید و پوست سر و موهای خود را به خوبی با آن بشویید.
  • روغن چریش: چند قطره از این روغن را با روغن زیتون ترکیب کنید و به وسیله یک توپ پنبه ای به تمام پوست سر خود بمالید و تا یک ماه هفته ای دو بار این عمل را تکرار کنید.

    درمان های گیاهی شپش سر در کودکان

  • روغن شمعدانی: اسانس شمعدانی یکی از درمان های موثر گیاهی برای کشتن شپش می باشد. با استفاده از این روغن شب پوست و موی سر خود را کاملا چرب کنید و در صبح بشویید. یا می توانید چند قطره از این روغن را درون شامپو بریزید و به وسیله آن موهای خود را بشویید.
  • روغن بادام تلخ: پنجاه سی سی روغن بادام تلخ را با ده سی سی آب مخلوط نمایید و به خوبی بتکانید و با آن پوست و ساقه مو و سر را حسابی ماساژ دهید. این محلول را شب مورد استفاده قرار داده و صبح هنگام با شانه زدن شپش ها را از موی خود جدا نمایید. برای درمان گیاهی و از بین بردن کامل شپش سر در کودکان یک هفته الی ده روز بعد این کار را تکرار کنید.

درمان گیاهی شپش سر در کودکان

  • سرکه: سرکه را گرم کنید و با آن پوست و ساقه های موی خود را بشویید و یک کلاه روی سر خود بگذارید و نیم ساعت دست نگه دارید و بعد موهایتان را آبکشی نمایید. در روش دیگر درمان  شپش می توانید سرکه را با روغن معدنی مخلوط کنید و به موهای خود بمالید و شپش های چسبیده به ساقه مو  را به وسیله آن جدا کنید. از این ماسک طبیعی مو هر شب تا رفع کامل شپش استفاده نمایید و حتی بعد از برطرف شدن این مشکل سه تا پنج روز دیگر این کار را ادامه بدهید تا مطمئن شوید که شپش ها به طور کامل از بین رفته اند.

    راه و روش درمان شپش سر در کودکان و بزرگسالان

راهکار های دیگر برای رفع شپش موی سر

در صورتی که موهای سرتان به تازگی آلوده به شپش شده اند، می توانید با چند راهکار خانگی ساده به درمان آن بپردازید حال اگرچه برخی از این روش ها می توانند زمان بر باشند، اما بکارگیری این راهکارهای طبیعی بهتر از مصرف دارو و محصولات شیمیایی می باشند که امکان دارد به پوست و موی سر آسیب واد کنند، در اینجا با چند روش دیگر در این زمینه آشنا می شوید :

  • شانه کردن مو به صورت خیس :

یکی از روش های قدیمی برای از بین بردن شپش، شانه زدن موها به شکل خیس می باشد، با این روش شپش ها به راحتی از لابه لای موها دیده شده و از شوره سر نیز تشخیص داده خواهند شد.

اگرچه این روش می تواند راهکاری موثر باشد، اما باید وقت زیادی صرف آن شود، بنابراین برای انجام این روش برای کودک او را با یک اسباب بازی سرگرم کنید.

درمان خانگی شپش

  • تمیز کردن خانه :

در صورتیکه یکی از اعضای خانواده دچار شپش سر شده باشد، تمیز کردن خانه ضروری می باشد، البته لازم نیست در این زمینه وسواس خرج دهید و خانه را زیر و رو کنید، زیرا شپش قادر به زندگی در محیط خارج از پوست سر نمی باشد و شپش تازه متولد شده در دمای اتاق دوام نمی آورد، از این رو لازم نیست همه جای خانه را تمیز کنید، بلکه فقط همه لوازم و وسایل در تماس با فرد مبتلا همچون روبالشتی، کلاه، شانه و برس وی را در داخل آب داغ در دمای ۵۴ درجه سانتی گراد شست و شو دهید و بعد آنها را به مدت ۱۵ دقیقه یا کمی بیشتر درون یک خشک کن گرم، خشک کنید و یا اینکه داخل کیسه پلاستیکی محکم بگذارید و حدود دو هفته دور از دسترس قرار دهید تا شپش های موجود در این وسایل کاملا از بین بروند.

  • استفاده از سس مایونز :

با استفاده از بسیاری از مواد موجود در خانه از جمله مایونز، روغن زیتون، کره و وازلین می توان شپش موی سر را از بین برد، زیرا این مواد مانع رسیدن هوا به شپش شده و در نتیجه موجب کشته شدن شپش های موی سر خواهند شد.

درمان طبیعی شپش

برای این نوع درمان خنگی و گیاهی نیز می توانید مایونز یا مواد دیگری که در اینجا ذکر کرده ایم را روی پوست سرتان بمالید و بعد از قرار دادن یک پوشش روی سرتان اجازه دهید یک شب تا صبح روی سرتان بماند و بعد موهایتان را شسته و خشک کنید.

از راه و روش های از بین بردن شپش مو سر به ترتیبی که در متن گفته شده است، استفاده کنید و شپش هایتان را به طور حتمی و قطعی از بین ببرید. این درمان های گیاهی ضرری ندارد مگر اینکه به هر کدام از موارد گفته شده در متن حساسیت داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو