جمعیت جهان به ۸ میلیارد نفر نزدیک شد

منبع: کولاک

179

1398/4/21

00:55


باتوجه به کمبود منابع غذایی و مشکلات بهداشتی، این اصلا خبر خوبی نیست

مجله اینترنتی کولاک، ترجمه: پرویز فغفوری

کلا هرچه به میلیارد باشد برای همه وسوسه‌کننده است. این رقم اگر به دلار بود و درمورد درآمد سالیانه آدم‌ها، شاید رقم خوبی بود اما وقتی پای جمعیت انسان‌های روی کره زمین به میان می‌آید، اصلا خبر خوبی نیست.

هزاران سال طول کشید تا جمعیت جهان در سال ۱۹۸۷ به ۵ میلیارد نفر برسد. اما رسیدن از ۵ میلیارد نفر به ۸ میلیارد نفر کلا ۳۲ سال زمان لازم داشت. طی این ۳۲ سال سه میلیارد نفر به جمعیت جهان اضافه شده است. یعنی تقریبا هر دهه یک میلیارد نفر.

این رقم رهبران تمام کشورهای جهان را نگران کرده. همان‌هایی که یازدهم جولای را به نام «روز جهانی جمعیت کره زمین» را نام‌گذاری کردند و پایه‌گذار این رشد انفجاری جمیعت جهان شدند.

جمعیت کره زمین در حال حاضر ۷٫۷ میلیارد نفر است. این عدد چقدر ذهن شما را غلغلک می‌دهد؟ اگر از همین الان شروع به شمردن ثانیه‌ها کنید زودتر از سال ۲۲۳۶ به این عدد نخواهید رسید. یعنی حدود ۲۱۷ سال طول می‌کشد تا ۷٫۷ میلیارد ثانیه از عمر شما بگذرد. حالا این هم یک عدد شوکه‌کننده دیگر؛ تا سال ۲۰۵۰ حدود دو میلیارد نفر دیگر به جمعیت جهان اضافه خواهد شد!

حالا چرتکه بیندازید و حساب کنید که همین حالا با ۷٫۷ میلیارد نفر جمعیت، چقدر مشکل تهیه غذا و مسکن داریم،‌ سپس ببینید ۳۱ سال دیگر با چه مصیبتی مواجه خواهیم بود.

جمعیت برخی کشورها واقعا در حال کاهش است!

براساس گزارش‌های سازمان ملل جمعیت ۲۷ کشور از سال ۲۰۱۰ حدود یک درصد یا حتی بیشتر، کاهش داشته است. این کاهش جمعیت ناشی از پایدار نگه داشتن نرخ باروری در جامعه است که به طور خاص در کشورهای چین و ژاپن اعمال شده است.

نرخ باروری زنان در جهان از ۳٫۲ در سال ۱۹۹۰ به ۲٫۵ در سال ۲۰۱۹ تقلیل پیدا کرد و انتظار می‌رود این کاهش ادامه‌دار هم باشد. اما این کاهش جمعیت،‌ با افزایش تولد در دیگر نقاط جهان بسیار سریع جبران شده است. به عنوان مثال جمعیت مناطق جنوبی صحاری افریقا تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر خواهد شد.

براساس یک مطالعه در سال گذشته، بار افزایش ۲ میلیارد نفری جمعیت جهان از الان تا سال ۲۰۵۰ بر دوش ۹ کشور هند، نیجریه،‌ جمهوری دمکراتیک کنگو، پاکستان، اتیوپی، تانزانیا، اندونزی، مصر و ایالات متحده خواهد بود. این کشورها طلایه‌دار تولد نوزادانی هستند که قرار است به جمعیت زمین اضافه شوند.

عمر آدم‌ها در کشورهای فقیر کوتاه‌تر خواهد شد

انتظار می‌رود امید به زندگی در جهان که هم‌اکنون ۷۲٫۶ سال است در سال ۲۰۵۰ به ۷۷٫۱ سال افزایش یابد. اما همین الان هم امید به زندگی در کشورهای کمتر توسعه‌یافته ۷٫۴ سال کمتر از بقیه جهان است.

سازمان ملل می‌گوید دلایل این امر عمدتا نرخ بالای مرگ و میر نوزادان، مادران باردار و مرگ مادران در حین زایمان، خشونت بالا در این مناطق و شیوع بیماری‌های مختلف (به خصوص ایدز) است.

جابه‌جایی اجساد مبتلایان به ابولا

در حال پیرتر ‌شدنیم

الگوی رشد جمعیت فعلی جهان یک هشدار ظاهرا بی‌خطر هم دارد: ما در حال پیرتر شدن هستیم.

در سال ۲۰۱۸ آمارهای مربوط به جمعیت جهانی شاهد یک نقطه عطف بودند. برای اولین بار افراد بالای ۶۵ سال در جهان کمتر از افراد زیر ۵ سال بودند. دلیل این مسئله هم افزایش سن امید به زندگی و میزان باروری و بارداری کمتر عنوان شد. یعنی مردم همزمان با این که به طولانی کردن زندگی و افزایش سن خود فکر می‌کنند، بچه‌های کمتری به دنیا می‌آورند. با اندکی حساب و کتاب می‌توان به این نتیجه رسید که در سال ۲۰۵۰ یک نفر از هر چهار نفری که در اروپا یا شمال افریقا زندگی می‌کند، بالای ۶۵ سال سن دارد.

جمعیت ژاپن همچنان در حال کاهش است

ولی من کماکان در حال فکر کردن به این هستم که طی ۳۱ سال آینده ۲ میلیارد نفر دیگر به جمعیت جهان اضافه می‌شود. باتوجه به منابع غذایی موجود و مشکلات بهداشتی فعلی، رقم ترسناکی است.

منبع: CNN

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو