دلیل زرد شدن برگ دیفن باخیا و نحوه حل مشکل

دلیل زرد شدن برگ دیفن باخیا و نحوه حل مشکل


منبع: آرگا

127

1400/3/5

14:11


توجه داشته باشید که گیاه دیفن باخیا نیز مانند سایر گیاهان در طول رشد خود دچار مشکلاتی مانند زرد شدن برگ هایش می شود که در این مقاله سعی داریم تا به بیان علل و دلایل زرد شدن بر دیفن باخیا بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی گیاه دیفن باخیا از دسته گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی می باشد که امروزه به دلیل زیبایی منحصر به فردی که دارد به عنوان یکی از محبوب ترین گلهای آپارتمانی شناخته شده است. این گیاه با شرایط داخل خانه به خوبی سازگار است و نگهداری از آن بسیار آسان خواهد بود اما گاهی اوقات بنابر دلیل های مختلف با زرد شدن برگ دیفن باخیا مواجه می شوید که بایستی سریعا اقدامی مناسب را انجام دهید.

آشنایی با دلیل زرد شدن برگ دیفن

بهتر است بدانید که دیفن باخیا در واقع یکی از رایج ترین گل های خانگی است که مراقبت از آن بسیار راحت بوده اما با این حال اگر به درستی از آن مراقبت نشود ممکن است به تدریج برگ هایش زرد شوند. در بیشتر موارد می توانید به راحتی پی ببرید که مشکل زرد شدن برگ دیفن باخیا از کجاست و پیش از بدتر شدن اوضاع به راحتی آن را برطرف نمایید اما گاهی اوقات به سختی می توان پی برد که مشکل از کجاست و به طور کلی توصیه می شود اگر گیاهتان دچار تغییر رنگ شده لازم نیست نگران از بین رفتن گیاهتان باید. توجه داشته باشید که زرد شدن برگ دیفن باخیا معمولا به عوامل مختلفی مربوط است زیرا این گیاه نیز مانند پرورش تمام گل و گیاهان آپارتمانی نکات ویژه به خود را دارد که اگر شرایط نگهداری از آن فراهم نباشد اعتراض خود را به شیوه های مختلف مانند خشک شدن برگ و زرد شدنشان نشان خواهد داد. چنانچه نمی دانید دلیل زرد شدن برگ دیفن باخیا چیست و به دنبال راه درمانی برای آن می گردید پیشنهاد می شود که در ادامه با ما همراه باشید.

پیدا کردن دلیل زرد شدن برگ دیفن باخیا

علت تغییر رنگ برگ های دیفن باخیا:

توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید زردی برگ های دیفن باخیا را درمان کنید بایستی در ابتدا علل و دلایل آن را شناسایی نمایید که در ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم:

استرس رطوبت:

به صراحت می توان گفت که برگ های دیفن باخیا به دلیل آب دادن کم و یا آب دادن بیش از حد گیاه می توانند تغییر رنگ بدهند و از آنجایی که کاشت و تکثیر دیفن باخیا در فضای گلدان انجام می شود بایستی به اندازه کافی و مورد نیاز آن را آبیاری نمایید زیرا معمولا آب مورد نیاز بستر از طریق باران، خاک و چیز های طبیعی تامین نخواهد شد. چنانچه برگ های گیاهتان دیگر سبز نیستند بایستی گلدان را چک کنید و ببینید خاک بستر خیس است یا خشک که اگر مرطوب بود باید مقدار و دفعات آبیاری را کاهش دهید زیرا آبیاری بیش از حد باعث پوسیده شدن ریشه و زرد شدن برگ ها خواهد شد اما اگر خاک بستر خشک بود لازم است تا به صورت مرتب و به دفعات بیشتر گیاهتان را ابیاری کنید زیرا امکان دارد در اثر کمبود آب گیاه از بین برود و برگ های زرد و قهوه ای شوند.

علل تغییر رنگ برگ های دیفن باخیا

آب و هوا:

یکی دیگر از علل رایج در زردی برگ های گیاه آب و هوا یا شرایط جوی است زیرا گیاهان معمولا هوای گرم را ترجیح می دهند و اگر هوا خیلی سرد شود برگ ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. توجه داشته باشید که اگر گیاه دیفن باخیا در طول فصل زمستان روی لبه پنجره یا نزدیک دستگاه تهویه مطبوع هوا قرار دارد بایستی به منظور جلوگیری از زرد شدن برگ ها آن را در فضایی قرار دهید که کاملا نورگیر بوده و در مجاورت جریان هوای سرد نباشد.

پیرشدگی:

به طور کلی دیفن باخیا را می توان یکی از پرطرفدار ترین گیاهان آپارتمانی یا خانگی دانست که مدت زمان زیادی را زندگی خواهد کرد اما این گیاه نیز مانند هر موجود زنده دیگری به تدریج پیر می شود و برگ هایش زرد می شوند که البته این فرآیند کاملا طبیعی خواهد بود. در نهایت وقتی عمر گیاه به پایان برسد برگ ها شروع به ریزش می کنند و وقتی همه برگ ها ریختند ایده خوب این است که ریشه را هرس و مرتب کنید و شاخ و برگ های اضافی را برش دهید تا برگ های جدید شروع به رشد کنند.

شرایط تاثیر گذار بر تغییر رنگ برگ ها

نور ناکافی:

بهتر است بدانید که یک گیاه خانگی یا آپارتمانی برخلاف سایر گیاهان فضای باغ یا باغچه شما در طول روز میزان کافی از نور خورشید را دریافت نمی کنند حتی اگر در روشنایی و در مجاورت نور غیر مستقیم قرار گیرند. معمولا قرار گرتفن بیش از حد گیاه در معرض نور خورشید می تواند باعث زرد شدن و سوختن برگ های ان شود و حتی ممکن است پیش از اینکه شما متوجه شوید تمامی برگ های گیاه زرد شوند. چنانچه گیاهتان در وسط اتاق و دور از منبع نور قرار دارد بهترین کار این است که دیفن باخیا را در آستانه پنجره قرار دهید تا بتواند در طول روز نور مستقیم خورشید را بگیرد اما اگر همین الان هم در آستانه پنجره است آن را بررسی کنید و ببینید چیزی مسیر نور را مسدود نکرده باشد. در هنگام فصل زمستان می توانید نور اضافی مصنوعی هم به گیاه بدهید تا مطمئن شوید برگ هایش تغییر رنگ می دهند.

کمبود مواد مغذی:

همچنین کمبود مواد مغذی نیز می تواند یکی از علل زرد شدن برگ های دیفن باخیا باشد که ممکن است به سختی بتوانید به آن پی ببرید. معمولا گیاه دیفن باخیا می تواند به دلیل کمبود مواد مغذی کافی مخصوصا نیتروژن دچار تغییر رنگ شود که به همین خاطر توصیه می شود به صورت مرتب گیاهتان را با استفاده از کود گیاهی رقیق شده بارور و حاصلخیز نمایید تا بتوانید از زرد شدن برگ هایش جلوگیری نمایید.

دلیل زرد شدن برگ های گیاه

عفونت:

دقت داشته باشید که لکه های زرد روی برگ های دیفن باخیا می توانند نشانه ای از عفونت باشند. عفونت ها نه تنها باعث زرد شدن برگ ها می شوند بلکه رنگ گل ها را نیز تغییر می دهند و باعث عوض شدن شکل ریشه هم می شوند. به طور کلی اگر عفونت در سرتاسر گیاه پخش شود بهترین کار این است که گلدان را به جای دیگری دور از سایر گیاهان انتفال دهید و یا به طور کل گلدان را تعویض نمایید. توصیه می شود حتما برگ هایی را که زرد شده اند جدا نمایید و ابزار باغبانی خود را پیش از استفاده برای گیاه ضدعفونی نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو