خطرات و عوارض عمل اسلیو معده که همه باید بدانند چیست ؟

خطرات و عوارض عمل اسلیو معده که همه باید بدانند چیست ؟


119

1400/3/5

16:56


عمل اسلیو معده یکی از شیوه های پیشرفته در زمینه درمان چاقی به شمار می رود. بروز عوارض اسلیو معده در بسیاری از بیمارانی که این عمل را انجام می دهند امری رایج است. قبل از عمل اسلیو معده بهتر است با این عوارض آشنا باشیم. در این مطلب قصد داریم شما را با خطرات و عوارضی که ممکن است بعد از اسلیو معده به آن دچار شوید آشنا کنیم.

خطرات و عوارض عمل اسلیو معده که همه باید بدانند چیست ؟

به گزارشش بهداشت نیوز

خطرات و عوارض عمل اسلیو معده که همه باید بدانند چیست ؟

خطرات و عوارض عمل اسلیو معده به در کنار مزایایی که دارد بسیار ناچیز است. اگر تا به حال سعی کرده اید که وزن خود را کاهش دهید و روش های مختلفی را برای رسیدن به هدف خود امتحان کرده اید و موفق نشده اید به شما پیشنهاد می کنیم که به عمل اسلیو معده فکرکنید. عمل اسلیو معده مزایای بیشماری دارد. در این روش از جراحی لاغری مقداری از معده شما برداشته شده و در نهایت منجر به این می شود که از حجم معده شما کاسته شود. همین امر از پرخوری و جذب کالری زیاد جلوگیری می کند و در نهایت منجر به کاهش وزن و لاغری در شما می شود. شاید در مورد خطرات و عوارض عمل اسلیو معده چیزهایی شنیده باشید. در این مقاله سعی می کنیم به این خطرات و عوارض که ممکن است بعد از عمل اسلیو معده در بدن شما بروز کند بپردازیم.به طور کلی بعد از انجام عمل اسلیو معده بهتر است که به توصیه های پزشک در این زمینه توجه کنیم. مخصوصاً در هفته اول پس از جراحی توجه به توصیه ها و راهنمایی های پزشک بسیار مهم است.  زیرا بسیاری از عوارض مانند نشت، خونریزی و ... که به ندرت اتفاق می افتند و جزو جدی ترین مشکلات عمل اسلیو معده به شمار می روند در این دوران بروز می کنند. در ادامه با خطرات و عوارض عمل اسلیو معده بیشتر آشنا می شویم. 

خطرات و عوارض عمل اسلیو معده که همه باید بدانند چیست ؟

بررسی خطرات و عوارض عمل اسلیو معده در مقابل  مزایای این عمل ؟

خطرات و عوارض عمل اسلیو معده کدامند؟

اگر این عمل زیر نظر فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و لاپاراسکوپی پیشرفته انجام شود خطرات و عوارض عمل اسلیو معده به عنوان یک جراحی لاغری دایمی بسیار کاهش می یابند. این عمل که به آن آستینه کردن معده گفته می شود یکی از عمل های رایج برای درمان چاقی به شمار می رود که در طی آن چیزی در حدود 78 تا 80 درصد از معده بیمار برداشته شده و از بدن وی خارج می شود. از نظر خطرات و عوارض باید بگوییم که عمل اسلیو معده به نسبت سایر عمل های لاغری خطرات و عوارض کمتری دارد. اما نمی توان گفت که این عمل عارضه ای ندارد بلکه بهتر است در ابتدا قبل از انجام این کار با خطرات و عوارض عمل اسلیو معده که ممکن است برخی از افراد پس از جراحی با آن روبه رو شوند آشنا می شویم.

  • خونریزی

شایع ترین عارضه بعد از اسلیو معده خونریزی است که معمولاً در 24 ساعت اول بعد از عمل اتفاق خواهد افتاد. علائمی که در بیمار بروز می کند و می توان با توجه به آن متوجه شد که دچار خونریزی شده است می تواند شامل تنگی نفس، نبض سریع، سرگیجه مخصوصاً در زمان ایستادن، رنگ پریدگی و ... است. این خونریزی در محل برش معده که منگنه شده است اتفاق می افتد. اگر میزان خونریزی زیاد باشد ممکن است نیاز باشد بیمار در بیمارستان بستری شود. البته نگران نباشید زیرا خونریزی از رایج ترین عوارض این عمل به شمار می رود و در اکثر مواقع نگرانی خاصی وجود ندارد.

خطرات و عوارض عمل اسلیو معده که همه باید بدانند چیست ؟

خونریزی یکی از خطرات و عوارض عمل اسلیو معده

  • نشت معده

نشتی معده یکی دیگر از خطرات و عوارض عمل اسلیو معده به شمار می رود که بسیار جدی و خطرناک است. خوشبختانه باید بگوییم که این عارضه معمولاً به ندرت اتفاق می افتد و می توان گفت از حدود 200 بیمار شاید تنها یک بیمار دچار این عارضه شود. نشت معده زمانی رخ می دهد که در امتداد بسته شدن منگه یک شکاف یا سوراخی ایجاد شود و در نهایت منجر به این شود که آب معده وارد حفره شکمی شود. این موضوع سبب ایجاد یک عفونت بسیار شدید خواهد بود که در نهایت می تواند باعث ایجاد شوک سپتیک یا سپسیس شود. در نهایت این موضوع اگر پیگیری نشود می تواند منجر به مرگ شود. خوشبختانه باید بگوییم که این اتفاق بسیار کم رخ می دهد.

علائم نشت معده عبارتند از: ضربان قلب سریع، سرگیجه، تنگی نفس، تب، بدتر شدن درد شکم، درد قفسه سینه یا شانه چپ، اتساع شکم و ....

  • لخته شدن خون

عارضه دیگر عمل اسلیو معده که بسیار نادر است و تقریباً در 1 درصد از بیماران شاهد این عارضه هستیم لخته شدن خون است. درصد ابتلا به این عارضه در بیمارانی که چاق هستند به نسبت بیماران با وزن طبیعی بسیار بیشتر است. این اتفاق که به عنوان یکی از خطرات و عوارض عمل اسلیو معده شناخته می شود موجب لخته شدن خون در وریدهای پا خواهد شد. اگر این موضوع به موقع پیگیری نشود در نهایت می تواند منجر به آمبولی ریوی شود.

  • ریزش مو

عارضه دیگر که بسیار رایج است ریزش مو است. این عارضه به حدی طبیعی و رایج است که در برخی از بیماران رخ می دهد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. بسیاری از بیماران هم هستند که بعد از عمل اسلیو معده به هیچ وجه دچار ریزش مو نمی شوند. با خوردن مواد مغذی و ویتامین ها می توان تا حد زیادی این عارضه را کاهش داد.

 

خطرات و عوارض عمل اسلیو معده که همه باید بدانند چیست ؟

ریزش مو یکی از خطرات و عوارض عمل اسلیو معده

 

 

 

  • آبسه شکم

از دیگر خطرات و عوارض عمل اسلیو معده آبسه شکمی است که از بین 500 بیمار تنها در 1 بیمار ممکن است رخ دهد. آبسه شکم در واقع یک عفونت در ناحیه ای از فضای شکم است که اغلب در زیر دیافراگم سمت چپ رخ می دهد.  علائم این عارضه شامل ضربان قلب سریع، تب و گاهی اوقات اتساع شکم با استفراغ یا بدون آن است.. آبسه را می توان با سی تی اسکن تشخیص داد و درمان انتخابی این است که رادیولوژیست دستگاه تخلیه را در حفره قرار دهد تا چرک را تخلیه کند. به ندرت دوباره مورد نیاز خواهد بود. بیمار تا زمان برطرف شدن آبسه باید آنتی بیوتیک مصرف کرده و در بیمارستان تحت نظر بماند

  • عفونت محل عمل

عفونت زخم عارضه دیگری است که بعد از عمل اسلیو معده در بیماران ظاهر می شود. این عارضه معمولاً 7- 10 روز بعد از جراحی ممکن است رخ دهد. محل برش قرمز شده و گاهی شاهد بیرون آمدن چرک در آن ناحیه هستیم. اگرچه مقدار کمی قرمزی در محل برش طبیعی است اما اگر همراه با تب باشد باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

روش های درمانی شامل  به باز شدن زخم (برای بیرون آوردن چرک)، تغییر پانسمان روزانه و مصرف  آنتی بیوتیک خوراکی است و نیازی به بستری و تحت نظر قرار گرفتن بیمار در بیمارستان نیست. مگر این که بیمار دچار دیابت باشد یا عفونت او بیشتر شود.

جمع بندی:

در آخر باید بگوییم که مانند هر عمل جراحی دیگری خطرات و عوارض عمل اسلیو معده ممکن است در افراد مختلف به صورت های گوناگون بروز کند. اما نکته ای که وجود دارد این است که اگر عمل جراحی را بهترین دکتر اسلیو معده که  فلوشیپ فوق تخصص جراحی لاغری و لاپاراسکوپی انجام دهد در نهایت می تواند از میزان خطرات و عوارض عمل اسلیو معده که شامل نشتی ؛ آمبولی عفونت، خونریزی و ... است کاسته شود.

منبع:

سایت دکتر فربد امامی یگانه

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو