واکنش بازار‌ها به تحولات انتخاباتی

منبع: برترین ها

90

1400/3/6

07:02


به‌دنبال نهایی‌شدن فهرست نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شیب قیمت‌ها در بازار ارز اندکی صعودی شد و بازار سهام هم با رشد مواجه شد.

همشهری: به‌دنبال نهایی‌شدن فهرست نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شیب قیمت‌ها در بازار ارز اندکی صعودی شد و بازار سهام هم با رشد مواجه شد.

این روز‌ها درکنار فضای سیاسی که پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری شکل گرفته است اقتصاددانان نگران اندیشه اقتصادی دولت بعدی هستند‌، موضوعی که فعالان سیاسی به آن توجهی ندارند. اندیشه‌ای که می‌تواند اقتصاد بحران زده ایران را نجات دهد یا زخم‌های اقتصادی ایران را عمیق‌تر کند. آنطور که از فهرست نهایی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری که توسط شورای نگهبان تأیید شده برمی‌آید به‌احتمال بسیار بالایی اندیشه اقتصادی دولت بعدی تشابه بسیار زیادی به اندیشه‌های اقتصادی دولت‌های نهم و دهم خواهد داشت که با محور شعار عدالت شکل گرفت.

واکنش بازار‌ها به تحولات انتخاباتی

از این منظر اقتصاددانان بر این باورند که دولت بعدی اندکی پس از آغاز به کارش تلاش خواهد کرد از طریق ارزپاشی قیمت ارز را کنترل کند تا نارضایتی‌های عمومی را کاهش دهد. این کار اگرچه در کوتاه‌مدت قیمت ارز را کاهش می‌دهد و ثابت نگه می‌دارد اما در بلندمدت تحت‌تأثیر رشد تورم با رشد‌های افسارگسیخته مواجه می‌شود و به‌صورت یک چرخه بر نرخ تورم هم اثر مضاعف می‌گذارد.

در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد فضای مبهم پیرامون بازار ارز در حال شفاف‌شدن است و یا بازار ارز تحت‌تأثیر این استدلال قرار گرفته است که قیمت‌ها در کوتاه‌مدت با نزول و در بلندمدت با رشد مواجه خواهند شد با این حال یکی دیگر از نگرانی‌های بازار تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری بر مذاکرات هسته‌ای است.

کسانی هستند که پیش‌بینی می‌کنند احتمالا مذاکرات هسته‌ای در وین به دولت بعدی کشیده شود و این احتمال هم وجود دارد که مذاکرات هسته‌ای در دولت بعدی با چالش‌های تازه‌ای مواجه شود و حتی به بن‌بست برسد.

درصورت شکست در مذاکرات هسته‌ای وین با توجه به اینکه جریان ورود ارز به کشور همچنان محدود باقی خواهد ماند قیمت‌ها در بازار ارز دوباره رشد خواهد کرد و این یک عامل اثر‌گذار در بازار ارز است به همین دلیل تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است 28خرداد‌ماه امسال برگزار شود نقش بسیار پررنگی در قیمت ارز دارد و هر نوع تغییر و تحولات در بدنه قوه مجریه می‌تواند قیمت‌ها را در بازار ارز به‌شدت تحت‌تأثیر قرار دهد، به همین دلیل اکنون فعالان بازار تمام توجه‌شان به انتخابات ریاست‌جمهوری است که می‌تواند همه معادلات در وین را هم تغییر دهد.

رشد قیمت ارز

با روشن‌تر‌ شدن فضای انتخاباتی کشور، پس از اعلام فهرست 7نفره نامزد‌های ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان بازار ارز رفته‌رفته در حال نشان دادن واکنش‌های بیشتری به این رویداد است. اگرچه روز سه‌شنبه که روز نخست اعلام فهرست نامزد‌ها بود بازار ارز دچار سردرگمی بود، اما دیروز شیب بازار ارز صعودی شد و قیمت هر دلار آمریکا با دست‌کم 300تومان افزایش به 23هزارو 450تومان تا لحظه تنظیم این گزارش رسید. این در حالی است که ظرف چند هفته گذشته قیمت هر دلار آمریکا تحت‌تأثیر امیدواری‌هایی که برای احیای برجام به‌وجود آمده بود تا محدوده 21هزارو 100تومان نزول کرده بود. گویا بازار ارز به این نتیجه رسیده است که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری منجر به طولانی‌تر شدن مذاکرات هسته‌ای در وین خواهد شد.

در شرایطی فعلی معامله‌گران بازار ارز با احتیاط و تردید رفتار می‌کنند چرا که هنوز احتمال رسیدن به توافق در دور پنجم مذاکرات در وین وجود دارد با این حال چنانچه توافقی در دور پنجم مذاکرات هسته‌ای در وین اتفاق نیفتد می‌توان انتظار داشت که قیمت هر دلار آمریکا با رشد بیشتری مواجه شود.

رشد بازار سهام

همزمان با صعودی شدن شیب نمودار قیمت دلار ظرف 2روز گذشته شاخص کل بازار سهام هم با رشد مواجه شده است. به‌نظر می‌رسد رشد 2روز گذشته بازار سهام واکنشی به شفاف‌تر شدن فضای انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است. واکنش بازار سهام حتی پر سرعت‌تر از بازار ارز بود به‌طوری که شاخص کل بورس تهران در همان روز سه‌شنبه که فهرست نهایی نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شد با رشد مواجه شد و این رشد در مبادلات دیروز هم ادامه یافت.

این صعود در حالی اتفاق افتاد که شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تاکنون نزول کرده و حتی شدت نزول بازار سهام ظرف روز‌های گذشته عمیق‌تر شده بود به‌طوری که ابتدای هفته جاری شاخص کل بورس تهران با شکستن یک خط حمایت پایدار وارد مرحله خطر شده بود و این انتظار وجود داشت که روند نزول بازار سهام عمیق‌تر شود اما ظرف روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه شاخص کل بورس تهران تحت‌تأثیر انتظارات تورمی در بازار ارز دوباره رشد کرد. گویا فعالان بازار سهام به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت ارز ظرف ماه‌های آینده با رشد مواجه خواهد شد. قیمت ارز یکی از مهم‌ترین عوامل اثر‌گذار بر شاخص بورس متاثر از تورم است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو