۱۰ پیشنهاد ساده برای مثبت‌اندیش بودن

۱۰ پیشنهاد ساده برای مثبت‌اندیش بودن


منبع: برترین ها

165

1400/3/6

09:38


شما جزء افرادی هستید که همیشه نیمه‌ی پر لیوان را می‌بینند یا نیمه‌ی خالی لیوان؟ آدم مثبت‌اندیشی هستید یا همیشه منفی‌نگری می‌کنید؟ جالب است بدانید که مثبت‌نگری نه تنها باعث می‌شود آرامش خاطر داشته باشید، بلکه روی سلامتی بدنتان هم اثر می‌گذارد.

دیجی‌کالا مگ: شما جزء افرادی هستید که همیشه نیمه‌ی پر لیوان را می‌بینند یا نیمه‌ی خالی لیوان؟ آدم مثبت‌اندیشی هستید یا همیشه منفی‌نگری می‌کنید؟ جالب است بدانید که مثبت‌نگری نه تنها باعث می‌شود آرامش خاطر داشته باشید، بلکه روی سلامتی بدنتان هم اثر می‌گذارد.

۱۰ گام آسان برای اینکه مثبت اندیش شوید

در این مقاله به شما کمک می‌کنیم در مدت زمان کوتاه تبدیل به یک آدم مثبت‌نگر شوید. با ما همراه باشید.

ارتباط مثبت‌اندیشی و بهبود سلامتی و کیفیت زندگی

مطالعه‌ا‌ی که به‌تازگی روی ۷ هزار خانم انجام شد به این نتیجه رسید که خطر مرگ‌ومیر ناشی از عارضه‌های زیر در افرادی که مثبت‌نگر بودند، به‌طرز چشمگیری کاهش پیدا کرد.

  • بیماری قلبی
  • سکته
  • سرطان‌های مختلف از جمله سرطان‌های سرطان، رحم و ریه
  • عفونت
  • بیماری‌های تنفسی

سایر فواید اثبات شده‌ی مثبت‌اندیشی شامل خواص زیر می‌شود.

  • بهبود کیفیت زندگی
  • افزایش سطح انرژی
  • بهبود سلامت جسمی و روحی
  • بهبودی (ریکاوری) سریع‌تر بیماری و جراحت‌
  • ابتلای کمتر به سرماخوردگی
  • افسردگی کمتر
  • مدیریت بهتر استرس
  • افزایش طول عمر

مثبت‌اندیشی جادو نیست و تمام مشکلات شما را یک شبه برطرف نمی‌کند. بلکه مشکلات را قابل‌تحمل‌تر می‌کند و باعث می‌شود مدیریت آن‌ها به نظرتان آسان‌تر بیاید. این دیدگاه به شما کمک می‌کند با یک روش مثبت‌تر و مفیدتر با مشکلات مواجه شوید.


۱۰ توصیه‌ی شگفت‌انگیز برای مثبت‌اندیشی

در ادامه به چند توصیه‌ی مفید اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند تبدیل به یک آدم مثبت‌نگر شوید.

۱. مشکلات روحی خود را شناسایی کنید

بسیاری از افراد دچار مشکلات روحی مثل استرس و اضطراب شدید هستند که این موضوع با توجه به شرایط اقتصادی نابه‌سامان، نداشتن امنیت شغلی، آینده‌ی مبهم و… جای تعجب ندارد.

اگر مدت زیادی است که احساس خوشحالی نکرده‌اید و مدام در افکار خود غرق می‌شوید، بهتر است به یک فرد متخصص مراجعه کنید. از رفتن به روان‌شناس یا روان‌پزشک خجالت نکشید و سلامت روان خود را در اولویت قرار دهید. شما لایق خوشحال بودن و لذت بردن از زندگی هستید و باید هر کاری که می‌توانید در این زمینه بکنید.

۲. سپاس‌گزاری کردن را یاد بگیرید

سپاس‌گزاری کردن به ایجاد ذهنیت مثبت کمک زیادی می‌کند. اگر به پادکست گوش می‌دهید یا مقالات مختلفی را می‌خوانید، حتما متوجه تأیید آن‌ها روی اهمیت مسأله‌ی سپاس‌گزاری شده‌اید. اما متأسفانه کمتر به علت اهمیت این موضوع و تأثیر آن روی زندگی پرداخته می‌شود.

نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهند که سپاس‌گزاری کردن در کاهش استرس، بهبود عزت‌نفس و افزایش تحمل حتی در شرایط خیلی سخت کمک می‌کند. سپاس‌گزاری کردن شما را مجبور می‌کند همیشه به دنبال یک چیز مثبت باشید.

به این نکته توجه کنید که اوضاع می‌توانست سخت‌تر از شرایط فعلی باشد. شاید این موقعیت بد همان چیزی است که برای رشد کردن و آشنایی با توانایی‌های بالقوه‌ی خود به آن نیاز دارید. به روز‌های خوب و فرصت‌های بی‌نظیری فکر کنید که فقط شما تجربه کرده‌اید و دیگران از آن‌ها محروم بوده‌اند. به این فکر کنید که چقدر خوش‌شانس بوده‌اید که چنین لحظاتی را در زندگی‌اتان داشته‌اید.

اگر در زندان نیستید، بیماری خاصی ندارید و همچنان نفس می‌کشید، ۵ ثانیه وقت بگذارید و خدا را شکر کنید.

۱۰ گام آسان برای اینکه مثبت اندیش شوید

۳. سرنوشت خود را دوست داشته باشید

ایده‌ی پشت این اصل این است که آنچه در زندگی‌اتان اتفاق میفتد، برای شماست؛ فقط و فقط برای شما؛ بنابراین بهترین روش برای اینکه جان سالم به در ببرید این است که یاد بگیرید سرنوشت خود را دوست داشته باشید. سرنوشت همیشه عادلانه و پسند ما نیست.

به همین دلیل دوست داشتن آن مهارتی است که هر کسی از عهده‌ی آن بر نمی‌آید.

۴. با افراد منفی‌نگر ارتباط نداشته باشید

شاید این جمله‌ی معروف را شنیده باشید: «شما میانگینی از پنج نفری هستید که بیشترین زمانتان را با آن‌ها می‌گذارنید.» خیلی خوب می‌دانید که اطرافیان به‌شدت روی شما، افکار و دیدگاهتان به زندگی اثر می‌گذارند. یکی از مؤثرترین روش‌ها برای مثبت‌اندیشی، محدود کردن مدت زمانی است که با افراد منفی‌نگر می‌گذرانید.

آن‌ها از هر روشی که می‌توانند کمک می‌گیرند تا شما را قانع کنند زندگی از اصل یک پدیده‌ی منفی بوده است. با افراد مثبت‌اندیش در ارتباط باشید و رفت‌وآمد با افراد منفی‌نگر را تا جایی که برایتان مقدور است، به حداقل برسانید.

۵. حواستان به غذای مغزتان باشد

مغز با معده تفاوت چندان زیادی ندارد. اگر مغز با غذا‌های سالم تغذیه نشود، مریض می‌شود. خوردن مقدار زیادی غذا‌های ناسالم می‌تواند به سلامت جسمی شما آسیب زیادی وارد کند. این کار شما را تنبل و بی‌حال می‌کند و باعث می‌شود دچار اضافه وزن و مریضی شوید و سطح انرژی بدنتان کاهش پیدا کند.

به‌طور مشابه، اگر ذهنتان را به‌طرز منفی تغذیه کنید، سلامت ذهنیتان دچار مشکلات زیادی می‌شود. رسانه تأثیر قابل‌توجهی روی سلامت روح ما می‌گذارد. اگر مدام خبر‌های بد را پیگیری کنید و در رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مختلف اخبار منفی را بخوانید، دچار افکار تیره و مبهم می‌شوید؛ افکاری که بیرون آمدن از آن‌ها اصلا آسان نیست.

سعی کنید در شبکه‌های مجازی مثل اینستاگرام پیج‌هایی را دنبال کنید که اخبار خوب را به گوش مخاطبان خود می‌رسانند و از این طریق به گسترش مثبت‌اندیشی کمک می‌کنند.

۱۰ گام آسان برای اینکه مثبت اندیش شوید

۶. خودتان را به ورزش کردن پایبند کنید

مطالعات بی‌شماری به ارتباط بین سلامت جسمی و سلامت ذهنی پی برده‌اند. زمانی که ورزش کنید، بدنتان مقدار زیادی اندورفین و مواد شیمیایی حال‌خوب‌کن دیگر تولید کرده و از این طریق به شما در بهبود خلق‌وخو کمک می‌کند.

اینکه به شما گفتیم ورزش کنید، منظورمان ورزش‌های به‌شدت سنگین و طاقت‌فرسا نبود. ۲۰ دقیقه پیاده‌روی چند روز در هفته می‌تواند یک فعالیت ورزشی سبک برای بهبود سلامت جسم و روح باشد. با همین میزان ورزش کردن حالتان حسابی خوب می‌شود.

از لحاظ علمی ثابت شده که ورزش کردن خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد و علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد وسطح هورمون استرس به نام کورتیزول را به‌طرز چشمگیری کاهش دهد.

۱۰ گام آسان برای اینکه مثبت اندیش شوید

۷. به اندازه‌ی کافی بخوابید

اگر اهل مقاله خواندن باشید، حتما در مقالات مختلف درباره‌ی تأثیر خواب روی سلامتی خوانده‌اید. اگر خواب کافی داشته باشید، سلامتیتان تقویت می‌شود و بدنتان به‌طور بهینه عمل می‌کند.

اگر به اندازه‌ی کافی نخوابید، روز بعد خسته، بی‌حال و بداخلاق می‌شوید. در چنین شرایطی احتمال اینکه بتوانید به مسائل مثبت فکر کنید خیلی کم می‌شود.

۸. صبح خود را با یک روتین مثبت شروع کنید

برای شروع مثبت‌اندیشی به فکر یک روتین حال‌خوب‌کن برای صبح‌ها باشید. اگر صبح خود را با افکار مثبت شروع کنید، به احتمال زیاد روزتان به‌خوبی پیش می‌رود و اتفاقات مثبتی برایتان میفتد. صبح‌ها مدت زمانی را به انجام کار‌های مثبت اختصاص دهید.

کتاب خواندن، ورزش کردن، یادداشت کردن یا حتی نشستن در گوشه‌ی دنج خانه و نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه همگی از جمله روش‌های عالی برای شروع یک روز مثبت هستند.

۱۰ گام آسان برای اینکه مثبت اندیش شوید

۹. در زمان حال زندگی کنید

خیلی از افراد آرزو دارند که ماشین زمان داشتند و می‌توانستند بعضی اتفاقاتی که در گذشته افتاده را تغییر دهد یا آن‌ها را به‌طور کامل حذف کنند. همه‌ی ما می‌دانیم که این موضوع هیچ‌وقت حقیقت پیدا نمی‌کند؛ بنابراین بهتر است اشتباهاتی که در گذشته انجام داده‌اید را بپذیرید و از آن‌ها درس بگیرید.

مثبت‌اندیشی یعنی دیدگاه مثبتی به زندگی داشته باشید و در زمان حال زندگی کنید. نباید به این فکر کنید که در آینده‌ی نامشخص چه اتفاقاتی قرار است بیفتد. همچنین نباید مدام اشتباهاتی که در گذشته انجام دادید را در ذهنتان مرور کرده و خودتان را به خاطر انجام آن‌ها سرزنش کنید.

به این نکته‌ی ظریف دقت کنید که منظور ما این نیست که به‌کلی از آینده غافل شوید و به‌طور مثال پس‌انداز نکنید، چون باید در لحظه زندگی کنید! به فکر آینده باشید، اما از زمان حال غفلت نکنید. قدر تک‌تک لحظه‌های زندگی را بدانید تا در آینده احساس پشیمانی نکنید که چرا قدر فلان چیز و فلان کس را ندانستید.

۱۰. از شکست‌هایتان درس بگیرید

همه‌ی ما دست‌کم یک بار شکست خوردن را در زندگیمان تجربه کرده‌ایم. نحوه‌ی برخورد افراد با شکست بسیار متفاوت است. افراد منفی‌نگر بعد از اینکه شکست می‌خورند، احساس حقارت می‌کنند. این افراد به‌کلی از دنیا دست می‌کشند و فکر می‌کنند دیگر هیچ‌وقت در زندگی موفق نمی‌شوند.

افرادی که مثبت‌اندیشی را بلدند، باور دارند که شکست خوردن بخشی از فرآیند موفقیت است؛ بنابراین زیاد به خودشان سخت نمی‌گیرند. زمانی که شکست می‌خورید، به جای اینکه تسلیم شوید، علت را پیدا کنید و به رفع آن بپردازید و مطمئن باشید اگر سخت تلاش کنید، به هدفتان می‌رسید.


کلام آخر

در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که مثبت‌اندیشی روی سلامتی جسمی و ذهنی اثرات زیادی می‌گذارد. در ادامه شما را برای اینکه تبدیل به یک آدم مثبت‌نگر شوید، راهنمایی کردیم. مشکلات و سختی‌ها برای همه وجود دارند. باید یاد بگیرید شرایط سخت را مدیریت کنید، وگرنه خودتان اذیت می‌شوید.

اینکه دیدگاهتان را نسبت به زندگی مثبت کنید، سخت نیست؛ فقط خودتان باید اراده کنید. آن موقع است که می‌توانید از تک‌تک لحظات زندگی لذت ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو