حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور امروز(پنج شنبه) در آئین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: وقتی تعداد تخت‌ها در هتل‌های ما از ۲۰۰هزار تخت به ۴۶۵ هزار تخت افزایش پیدا می کند، به این معنا است که ما در گردشگری داخلی و خارجی شاهد رونق بودیم.

وی با اشاره به مشکلات حوزه گردشگری با شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: سال ۹۹ را دچار مشکل بودیم. در سال ۱۴۰۰ نیز قاعدتاً در شش ماهه اول با مشکلاتی روبرو هستیم، اما این نوید را می دهم که وضع گردشگری در ماه‌های پایان امسال با واکسیناسیون در سراسر کشور شرایط جدیدی را ایجاد می کند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و فارس بخوانید؛

* دنیای گردشگری بسیار وسیع‌، وسیع‌تر و متنوع‌تر از آن چیزی است که در گذشته وجود داشته و فضای بسیاری را می‌توانیم به بخش گردشگری تبدیل کنیم.

*{ با اشاره به وجود بهره برداری از سدها در کشور}: بهره برداری از سدها در کشور و دریاچه‌های پشت سر آن‌ها محلی است که سرمایه گذاران می‌توانند با رعایت اصول محیط زیستی در آن مناطق به توسعه گردشگری کمک کنند.

*{ با اشاره به بخش کشاورزی}: در این زمینه هم سرمایه گذاران می‌توانند با توجه به جاذبه خوبی که به لحاظ زیبایی و تنوع وجود دارد، برای توسعه این بخش تلاش کنند.

* استان لرستان یکی از استان‌های پرجاذبه و ارزشمند در کشور به شمار می‌رود، در فرهنگ مردم این استان، هنرهای متنوعی وجود دارد از جمله مانند کوچ عشایر، گردشگری و تنوع فراوان و انواع هنرها که می‌تواند بر جاذبه این استان برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی بیافزاید.

* امیدواریم ایام نوروز سال آینده با واکسیناسیون عمومی که انجام می‌گیرد و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی شرایط جدیدی را در کشور شاهد باشیم و صنعت گردشگری رونق پیدا کند.

* ماه خرداد ماه حماسه‌ها در تاریخ کشورمان است. امسال هم امیدواریم خردادی باشد که مژده‌ها و بشارت‌ها را برای ما به ارمغان بیاورد. آنقدر طرح و پروژه برای سال‌های آینده آماده کردیم که دولت بعد هم با تکمیل و افتتاح‌های آن می‌تواند هر پنجشنبه یا هر روزی که بخواهد پروژه‌ها را افتتاح کند.

*{ با اشاره به اهمیت آثار باستانی در کشور}: شما وقتی به تخت‌جمشید و اصفهان می‌روید هنر و و هویت ایرانی را مشاهده می‌کنید. امروز تنوع بخشی به جاذبه گردشگری مهم است.

* ما در دولت یازدهم و دوازدهم برای روستاها خیلی تلاش کردیم. امروز روستاها جاذبه دارد و حتی می‌تواند مهاجرت معکوس داشته باشد. روستاهای ما امروز احیا و آباد شدند و جاذبه‌های زیادی دارند که گردشگران را جذب کند.

*{ با تاکید بر موضوع کرونا}: کرونا در ایران ۱.۵ میلیون شغل ما را تحت تاثیر قرار داده است. کرونا تمام نمی‌شود اما به تمام افرادی که اسیب پذیر هستند که حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون می‌رسد را واکسینه می‌کنیم و آمار فوتی‌ها کاهش می‌یابد و به ۶۰ تا ۷۰ نفر و ان شا الله کمتر می‌رسد. در کرونا ما یک مهاری را تا پایان این دولت بوجود می‌آوریم.

*در زمینه تحریم‌ هم کار بزرگی این دولت انجام داد؛ البته من نمی‌خواهم یکسری مسائل را بگویم. می‌شد که تحریم‌ تمام شده باشد ولی حالا؛ همفکری، اجماع و همه با هم یک کاری را باید انجام دهیم. 

*با همه حرف‌ها بخش‌های اصلی تحریم از نظر من در توافق پایان یافته است و در عمل باید توافق کامل شود وقتی کامل شد اجرا کنیم. البته تصمیم خود ما است و درست هم است و تصمیم گرفتیم همه چیز تمام شود بعد اجرا شود و الا اگر می‌خواستیم بخش بخش شروع کنیم مثلا تحریم نفت و بانکی را برداریم و به ترتیب جلو برویم در اول سال و آخر سال قبل هم امکان پذیر بود. ان شاالله مردم شرایط بهتری را در ماه‌ها و سال های آینده تجربه کنند.

ادامه دارد ...