ما از دیدن خشونت در سینما لذت می‌بریم. از شوخی‌های کارتون‌های لونی تونز تا کتک کاری انتقام جویان با «تانوس»، بینندگان فیلم‌های سینمایی از دیدن این اعمال خشونت‌آمیز لذت می‌برند. شاید این لذت نیابتی است، شاید به این دلیل است که می‌دانیم اتفاقات فیلم واقعی نیستند و شاید به این دلیل است که دیدن خشونت کم‌خطرتر از واقعیت آن است. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید. اما زمانی که فیلمسازان مرزهای خشونت را به صورت افراطی رد می‌کنند چه اتفاقی می‌افتد؟

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، یکی از زیرمجموعه‌های از سینما به جست و جو در مفرط، کفرآمیز، تابو و خشن اختصاص دارد. مجموعه‌ای از فیلم‌ها که ذهن را با تصاویر و متون غیرقابل تصور پر می‌کند و با بخشی از ذهن انسان که انگیزه‌های اولیه و منحرف را کنترل می‌کند ارتباط برقرار می‌کند. برخی از این فیلم‌ها با هدف شوکه کردن بیننده و برخی دیگر با هدفی واقعی ساخته می‌شوند اما نکته مشترک آن‌ها این است که همه‌ی آن‌ها شما را آشفته می‌کنند. در ادامه می‌توانید خشن‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما بر اساس فهرست «کلایدر» را مشاهده کنید.

یک فیلم صربستانی

یک فیلم صربستانی

کارگردان: سرجان اسپاسوجویچ

نویسنده: سرجان اسپاسوجویچ، الکساندر رادیوجویچ

بی‌پردگی عنوان این فیلم نشانگر بی‌پردگی خود فیلم است. فیلم «یک فیلم صربستانی» تمام کشور صربستان را زیر سؤال می‌برد. کارگردان این فیلم «سرجان اسپاسوجویچ» درباره واقعیت‌های زندگی در کشور جنگ‌زده، جامعه فاشیستی و دولت نظر می‌دهد و به صورت جزئی مسئله ریاکاری دولت، بودجه اختصاص یافته به ثروتمندان و فیلم‌های امنی که تحت حمایت آن‌ها ساخته می‌شوند را نمایش می‌دهد. «اسپاسوجویچ» و «الکساندر رادیوجویچ» فیلم‌نامه‌ای خلق کردند که بیننده را به ماورای دنیای مردگان می‌برد. داستان فیلم درباره ستاره فیلم‌های بزرگ‌سالان بازنشسته‌ای به نام «میلوش» با بازی «سرجان تودورویچ» است که نمی‌تواند از لحاظ مالی خانواده‌اش را حمایت کند و تصمیم می‌گیرد در فیلم بزرگ‌سالان هنری اثر یک نویسنده آثار تحریک آمیز با بازی «سرگی ترایفانوویچ» نقش آفرینی کند. روش کارگردان فیلم و موضوعش به جنون «میلوش» و مجبور کردن او به انجام کارهای غیرقابل تصور و تابو مثل خشونت جنسی، نکروفیلیا، رابطه جنسی با محارم و پدوفیلیا است. صحنه آخر فیلم یکی از خشن‌ترین صحنه‌ها است.

25284978 9922 b

آزمون بازیگری

کارگردان: تاکاشی میکه

نویسنده:  دایسوکه تنگان

«تاکاشی میکه» کارگردان جنجالی سینمای ژاپن است که با فیلم‌های «ایچی قاتل»  و «ویزیتور کیو»  بینندگان را در تصاویر امعا و احشا و تابوهای روانی غرق می‌کنند. اما فیلم «آزمون بازیگری» با داستان عجیب و ماجرای درام عاشقانه‌اش شاید خشن‌ترین فیلم او باشد. داستان فیلم درباره «شیگه‌هارو آئویام» با بازی «ریو ایشیباشی» که همسرش را از دست داده و به دنبال یافتن عشق است. دوست تهیه‌کننده‌اش «یاسوهیسا یوشیکاوا» با بازی «جون کونیمورا» ترتیبی می‌دهد تا دختران برای ملاقات با «ریو» تست بازیگری بدهند و دختری به نام «آسامی» نظر او را به خود جلب می‌کند. رابطه «ریو» و «آسامی» به سرعت تغییر شکل می‌دهد و تصاویری از شکنجه با سوزن، قطع عضو دیده می‌شود که بیننده نمی‌تواند فراموش کند.

مرگ آگوست آندرورلد

 

مرگ آگوست آندرورلد

کارگردان، نویسنده: کیل جوی، فرد وگل، کریستی ویلس، جرامی کروز، مایکل تاد اشنایدر

شرکت فیلم‌سازی توئتگ پیکچرز «فرد وگل» یک شرکت مستقل فیلم‌سازی است که به خاطر ساخت فیلم‌های ترسناک شهرت دارد. مشهورترین اثر این شرکت سه‌گانه ترسناک، به شدت خشن و پوچ گرایانه «آگوست آندرورلد»  است. موضوع هر سه فیلم درباره خانواده‌ای از قاتلان است که در سفر هستند و از شکنجه و قتل قربانیان خود فیلم‌برداری می‌کنند. همه فیلم‌های این سه‌گانه با کیفیت پایین ضبط شده‌اند که شباهت آن‌ها را به فیلم‌های اسناف افزایش می‌دهد. تیم تهیه این سه‌گانه برای حقیقی‌تر کردن تصاویر برخی از آن‌ها را در دارک نت منتشر کردند. فیلم «مرگ آگوست آندرورلد»  دومین و خشن‌ترین اثر این مجموعه است.

 Cannibal Holocaust

 

کانیبال هولوکاست

کارگردان: روجرو دئوداتو

نویسنده: جانفرانکو کلریچی

فیلم «کانیبال هولوکاست»  به کارگردانی «روجرو دئوداتو» فیلمی ترسناک، مملو از صحنه‌های کشتن انسان‌ها و حیوانات است و به دلیل خشونت زیاد این فیلم پخش آن در چندین کشور ممنوع شد. «دئوداتو» نیز به خاطر صحنه‌های بسیار واقعی فیلم دستگیر شد اما پس از اثبات این که صحنه‌های فیلم با جلوه‌های ویژه ساخته شده بود آزاد شد. داستان فیلم «کانیبال هولوکاست» درباره گروهی است که برای نجات گروهی از مستندسازان گمشده به جنگل‌های آمازون می‌روند و پس از یافتن دوربین‌های فیلم‌برداری مستندسازان با تصاویر وحشتناک کانیبالیستی بومیان رو به رو می‌شوند.

کله پاک کن

کله پاک کن

کارگردان، نویسنده: دیوید لینچ

فیلم «کله پاک کن»  اولین فیلم بلند کارگردان «دیوید لینچ» است. «لینچ» با استفاده از تصاویر سیاه و سفید عجیب و صداهای ترسناک فضایی تهدید آمیز، اعصاب خورد کن و سورئال ایجاد می‌کند. این فیلم داستان مردی به نام «هنری اسپنسر» با بازی «جک نانس» را بازگو می‌کند که در دنیایی متروکه صنعتی به همراه کودک ناقصش رها شده و با توهمات غیرمعقولی دست و پنجه نرم می‌کند. «لینچ» موفق می‌شود تا با فیلم «کله پاک کن» مسائلی از ناخودآگاه انسان را که در حالت عادی درباره آن‌ها صحبت نمی‌کنیم را با موفقیت بیان کند.

Henry: Portrait of a Serial Killer

هنری: تصویر یک قاتل زنجیره‌ای

کارگردان، نویسنده: جان مک‌ناتن

در حالی که فیلم «مرگ آگوست آندرورلد» نسخه متال ژانر اسناف از فیلم‌های خانواده قاتل است فیلم «هنری: تصویر یک قاتل زنجیره‌ای»  نسخه جاز آرام به شمار می‌رود. «مایکل روکر» با بازی در این فیلم ترسناک روانشناسانه شهرت زیادی پیدا کرد. او نقش قاتلی را بازی می‌کند که زندگی پوچ و بی‌هدفش او را به سمت قتل و آزار انسان‌های بی‌گناه اطرافش که ذره‌ای احساس انسانی دارند سوق می‌دهد. روزمرگی کشتار و غیرقابل پیشگیری بودن گستاخانه خرابی‌ها ذهن بیننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد زیرا این فیلم نشان دهنده سرنوشت انسانی است که انسانیت و احساسات خود را از دست داده است.

The Human Centipede

هزارپای انسانی ۲ (دنباله کامل)

کارگردان، نویسنده: توم سیکس

فیلم «هزارپای انسانی»  اثر «تام سیکس» در سال ۲۰۰۹ اکران شد و به سرعت عشقان سینما را به خود جذب کرد. تصاویر رنگی و بازی پرشور «دیتر لازر» کمدی سیاه فیلم را به خوبی به تصویر می‌کشد اما فیلم «هزارپای انسانی ۲ (دنباله کامل)» با تصاویر سیاه و سفید و بازی طبیعی «لارنس آر هاروی» در نقش بیمار روانی که مجذوب فیلم «هزارپای انسانی» است فضایی ترسناک‌تر را به نمایش می‌گذارد. «هاروی» تصمیم می‌گیرد هزارپای انسانی خود را با ۱۲ نفر ایجاد کند و یکی از این افراد «اشلین ینی» ستاره فیلم «هزارپای انسانی» است.

در قفس شیشه‌ای

کارگردان، نویسنده: آگوستی ویلارونگا

فیلم «در قفس شیشه‌ای»  فیلم ترسناک انتفاعی نازی است. داستان این فیلم از «ژیل ده ره» الهام گرفته شده و تصاویر وحشتناکی از نازیسم، پدوفیلیا، شکنجه، همجنسگرایی و قتل دارد. «کلاوس» دکتری که در ارتش نازی روی کودکان آزمایش‌های سادومازوخیستی انجام می‌داد در اسپانیا بازنشسته شده و به دلیل خودکشی ناموفق نیاز به پرستار پیدا می‌کند. پرستار او «آنجلو» یکی از قربانیان قدیمی او است که تصمیم به انتقام می‌گیرد.

 

درون

درون

کارگردان: ژولین موری، الکساندر بوستیلو

نویسنده: الکساندر بوستیلو

از میان تمام فیلم‌های ساخته شده در دهه ۲۰۰۰ مشهور به سینمای نهایت گرایی نوین فرانسه، هیچ یک به اندازه فیلم «درون» روی بیننده تأثیر نمی‌گذارند. این فیلم درباره زن باردار تنهایی به نام «سارا» است که همسرش را به تازگی از دست داده و ناگهان زنی به اسم «لا فم» به خانه‌اش هجوم می‌آورد و معتقد است بچه «سارا» به او تعلق دارد. درگیری شدی بین دو زن علائمی از تراما و حس مادری دارد تا در صحنه آخر فیلم وحشتناک‌ترین صحنه فیلم نمایان می‌شود.

برگشت‌ناپذیر

برگشت‌ناپذیر

کارگردان، نویسنده: گاسپار نوئه

«گاسپار نوئه» فیلم‌ساز مشهور فرانسوی آرژانتینی علاقه زیادی به ساخت فیلم‌هایی در سبک سینمای نهایت گرایی نوین فرانسه و همچنین ژانر تجاوز و انتقام دارد و می‌توان مثال آن را در فیلم «بازگشت‌ ناپذیر» دید. معمولاً فیلم‌های ژانر تجاوز و انتقام درباره شخص اول زنی هستند که پس از تجاوز به دنبال انتقام شدید از مرد متجاوز است اما «نوئه» در فیلم «بازگشت‌ناپذیر» داستان را به صورت برعکس ارائه می‌کند. داستان فیلم با صحنه‌ای از انتقام از شخصی که بیننده اطلاعی ندارد شروع می‌شود و در صحنه بعدی تجاوز وحشتناک به «مونیکا بلوچی» و کتک خوردن او تا حد کما را مشاهده می‌کنیم. «نوئه» تلاش می‌کند تا با برعکس کردن جریان فیلم توجه بیننده را به طبیعت مطلق خشونت و پوچی انتقام جلب کند. این فیلم یادآور ناخودآگاهی است که اعمال خشن و شیطانی علیرغم دلیلشان بازگشت‌ناپذیر هستند.

انسان سگ را گاز می‌گیرد

انسان سگ را گاز می‌گیرد

کارگردان، نویسنده: رمی بلو، آندره بونزل، بونوا پولورد

فیلم بلژیکی «انسان سگ را گاز می‌گیرد» که در بلژیک با عنوان «این در محله شما رخ داد» با تصاویر سیاه و سفید مستند دروغین جالبی درباره نحوه دریافت و درک خشونت توسط انسان‌ها، اتصال آن به خدا و جنبه هیجان‌انگیز احساس ترس است. داستان فیلم درباره گروهی فیلم‌ساز است که تصمیم دارند از قتل‌های قاتل زنجیره‌ای به نام «بن» با بازی «بونوا پولورد» مستندی تهیه کنند. «بن» در عین قاتل سادیستی بودن شخصیتی جذاب، خنده‌دار دارد. فیلم‌سازان ناخودآگاه در قتل‌های «بن» شریک می‌شوند تا جایی که اوضاع بغرنج می‌شود. صحنه آخر این فیلم ترکیبی از کشتار وحشیانه و عاقبت همه‌ی فیلم‌هایی است که فیلم‌سازان در این مدت با جزئیات زیاد و بدون عذاب وجدان نشان دادند.

کانیبال هولوکاست

مالیخولیای فرشته

کارگردان: ماریان دوا

نویسنده: ماریان دوا، کارستن فرانک

فیلم «مالیخولیا فرشته»  را می‌توان شاهکار کارگردان آلمانی «ماریان دوا» دانست. این فیلم دو ساعته پیام‌های فلسفی نهفته بسیاری دارد که در نهایت به پوچ‌گرایی در ذهن شخصیت اصلی داستان «کاتز» با بازی «کارستن فرانک» می‌رسند. «کارستن» فکر می‌کند که در حال مردن است و برای فراتر رفتن از مرزهای وجود با همکاری دوست‌هایش دست به یک سری اعمال وحشتناک و خشن می‌زند و آن‌ها را با دوربین فیلم‌برداری ضبط می‌کنند. این کارهای کم ارزش کردن انسان‌ها در ذهن «دوا» با ایده‌های فلسفی و کاتولیک احساس گناه و درخواست بخشش آمیخته شده‌اند.

Men Behind the Sun 1988 Movie Screenshot 6 750x400

مردان پشت خورشید

کارگردان: تون فی مو

نویسنده: می لیو، ون یوآن مو، دون جینگ تنگ

«تون فی مو» تلاش می‌کند تا قساوت‌های جنگ جهانی دوم را در فیلم «مردان پشت خورشید» به نمایش بگذارد. این فیلم آزمایش‌های وحشتناکی که نیروهای امپراتوری ژاپن بر روی زندانی‌های چینی و سیبریایی در طول جنگ جهانی دوم انجام دادند را با جزئیات دردناک نشان می‌دهد. این فیلم علاوه بر تصاویر وحشتناک، تأثیرات روانی جنگ را با هدف نمایش تراما و درد واقعی زندانیان، مرزهای میهن‌پرستی و ناسیونالیسم و بدی‌های جنگ نشان می‌دهد.

Nekromantik

نکرومانتیک

کارگردان: یورک بوتگریت

نویسنده: یورک بوتگریت، فرانز رودنکیرچن

فیلم «نکرومانتیک» با جزئیات زیادی رابطه عاشقانه بین زنده و مرده را به نمایش می‌گذارد. این فیلم درباره «راب» با بازی «دوکتاری لورنز» و «بتی» با بازی «بیاتریس مانوسکی» که علاقه زیادی به رابطه بین عشق، هم‌ آغوشی و مرگ دارند. «راب» برای شرکتی کار می‌کند که اجساد را در محل‌های حادثه پاک‌سازی می‌کنند و گاهی برای سرگرمی «بتی» جسدی را به خانه می‌برد. فیلم «نکرومانتیک» کمدی سیاهی درباره عشق رمانتیک و حسادت دیوانه‌وار است. این فیلم به دلیل مضمون هنجارشکنش در بسیاری کشورها اجازه پخش پیدا نکرد.

سالو یا ۱۲۰ روز در سودوم

سالو یا ۱۲۰ روز در سودوم

کارگردان: پیر پائولو پازولینی

نویسنده: پیر پائولو پازولینی، سرجیو چیتی

فیلم خشن و سادیستی «پیر پائولو پازولینی» با نام «سالو یا ۱۲۰ روز در سودوم» از کتاب «۱۲۰ روز در سودوم» نوشته «مارکی دوساد» اقتباس شده است. این فیلم علیرغم خشونت زیادش شاید جز معدود فیلمی از نوع خودش باشد که جایگاه خوبی به دست آورده و در رتبه ۷۵ برترین فیلم‌های تمام ادوار سینما از دید کارگردانان جهان قرار گرفت. «پازولینی» را که پدربزرگ سینمای خشن می‌نامند سه هفته پس از انتشار این فیلم به قتل رسید. در این فیلم حلقه‌های جهنم به تفصیل «کمدی الهی» «دانته» دیده می‌شود که در آن‌ها عذاب‌های واقعی که دولت فاشیست ایتالیا در دوران جنگ جهانی دوم بر مردم وارد کرد را می‌توان دید.

قتل‌های اسنوتاون

 

قتل‌های اسنوتاون

کارگردان: جاستین کورزل

نویسنده: شاون گرنت، جاستین کورزل

فیلم «قتل‌های اسنوتاون»  بر اساس چندین قتل واقعی در آدلاید استرالیا ساخته شده که جزئیات ریز مشکلات در شهرهای کوچک را نشان می‌دهد. داستان درباره «جان بانتینگ» با بازی «دنیل هنشال» است که با همکاری چند تن از همشهری‌هایش تصمیم می‌گیرد تا شهر را از شر پدوفیل‌ها و همجنسگرایان خلاص کند. از نظر روانشناسی، هیچ‌کس از دست اسنوتاون در امان نیست، نه پدوفیل‌های به قتل رسیده، نخ بینندگانی که این اعمال را انتقام جویانه می‌دانند، نه «جیمی» که گول ظاهر جدیدش را می‌خورد و نه حتی خود «جان بانتینگ».

Tetsuo web1

تتسو: مرد آهنین

کارگردان، نویسنده: شینیا تسوکاموتو

«تتسو: مرد آهنین» فیلمی در ژانر سایبرپانک ژاپنی است که باعث شهرت «شینیا تسوکاموتو» کارگردان این فیلم شد و حتی کالت او را به وجود آورد. این فیلم فضایی اکسپریمنتال، تصاویر سیاه و سفید و دیالوگ‌هایی مشابه فیلم «کله پاک کن» دارد. اما شاید بتوان گفت که جالب‌ترین ویژگی این فیلم حال آن است که بسیار متروک است. این فیلم تصاویر ناراحت‌کننده‌ای را به نمایش می‌گذارد به ویژه در رابطه با مرد آهنی و دوست‌دختر انسانش اما همه عوامل فیلم به یک پیام واحد از جانب کارگردان اشاره دارند که ترکیب تکنولوژی و انسانیت به نابودی همه خواهد انجامید.

 

مطالب پیشنهادی: