بررسی گوشی هواوی y7a و شناخت عملکرد فنی این میان رده

بررسی گوشی هواوی y7a و شناخت عملکرد فنی این میان رده


منبع: آرگا

182

1400/3/7

15:10


گوشی اقتصادی و میان رده هواوی y7a می تواند انتخابی ارزشمند برای افرادی باشد که دوست دارند با صرف بودجه ای کمتر یک گوشی توانمند و با کیفیت داشته باشند. با بررسی y7a همراه این مطلب از آرگا باشید تا از امکانات و قابلیتهای این گوشی زیبا بیشتر بدانید.

طراحی زیبا و لبه های منحنی گوشی میان رده هواوی y7a توجه هر بیننده ای را به خود جلب خواهد کرد. ضمنا این عضو جدید هواوی از قابلیتهای جذابی چون تراشه ۸ هسته ای، دوربین ۴۸ مگاپیکسلی، نمایشگر بزرگ ۶.۶۷ اینچی، حافظه رم بالا، باتری پرظرفیت و پشتیبانی از شارژ سریع ۲۲.۵ واتی بهره می برد. با بررسی هواوی y7a این گوشی میان رده همراه ما باشید.

بررسی گوشی میان رده و اقتصادی هواوی y7a

گوشی اقتصادی هواوی y7a عضو جدید از سری پرفروش و پرشمار y این شرکت می باشد که در اواخر (۳۰ اکتبر) ۲۰۲۰ روانه بازار شد. می توان میان رده y7a را به عنوان برادر کوچکتر هواوی y9a معرفی کرد که حضور پرشوری در بازار داشت. این گوشی می تواند انتخاب ارزشمندی باشد برای آن هایی که قصد دارند یک گوشی توانمند و باکفیت اما با پرداخت هزینه کمتر را خریداری نمایند. به طور کلی هواوی y7a ویژگی های مشابه با p smart 2021 را دارد و در بازار برخی کشورها به این نام شناخته می شود. از این رو با یک گوشی با همان ارش خرید بالای سری p smart مواجه هستیم که امکانات و قابلیت های زیادی را با قیمتی مناسب ارائه می دهد. در ادامه به بررسی کامل هواوی y7a می پردازیم تا با مشخصات بیشتر  این میان رده که تمرکزش را بر روی طراحی، دوربین و شارژدهی طولانی مدت گذاشته است آشنا شوید.

محتویات جعبه

داخل جعبه به جز خود گوشی هواوی y7a شاهد حضور یک کابل شارز یو اس بی، دفترچه راهنما، پین دستیابی به پورت سیمکارت و کارت حافظه و در نهایت یک قاب شفاف انعطاف پذیر هستیم که مجموعه متداول و استانداردی را تشکیل می دهند. ضمنا از هدست سیمی خبری نیست که البته چندان عجیب به نظر نمی رسد.

طراحی مطلوب

در بررسی طراحی گوشی y7a می توان گفت که هرچند مانند خیلی از گوشی های هم رده از ترکیب پلاستیک و شیشه تولید شده ولی احتمال کمی وجود دارد در نگاه اول متوجه مدل آن بشوید. با این وجود کیفیت ساخت دستگاه مطلوب بوده و حس یک گوشی ارزان قیمت را القا نخواهد کرد. طراحی زیبا و لبه های منحنی گوشی به همراه رنگهای درخشان آن در برابر نور خورشید قطعا بیننده را به خود مجذوب می کند. پنل پشتی میزبان ماژول مستطیلی دوربین ۴ گانه می باشد که آرایشی عمودی دارند و فضای خالی سمت راست را فلش و توضیحاتی اضافی پر کرده است. این پنل کاملا براق بوده و طراحی ساده و شیکی دارد در ضمن رنگ سبز آبی گوشی y7a  جذابیت دوچندانی در نمای پشتی دارد.

انحنای لبه های پنل پشتی که به فریم عریض y7a منتهی می شود نقش مهمی در ارگونومی دستگاه ایفا می کند. هواوی y7a با ابعاد بزرگ و وزن ۲۰۶ گرمی حس راحتی را برای افرادی با دستان بزرگ بیشتر فراهم می کند. بر روی فریم دستگاه حسگر اثر انگشت در لبه سمت راست حضور دارد که با کلید پاور ادغام شده و در عرض چند ثانیه قفل گشایی می کند. ضمنا دسترسی راحتی هم دارد. از دیگر موارد در این لبه کلیدهای تنظیم صدا می باشد. و در لبه سمت چپ پورت دو سیمکارت و کارت حافظه همزمان تعبیه شده است. بر روی لبه پایین گوشی نیز اسپیکر، میکروفون ، جک هدفون و درگاه یو اس بی  تایپ سی مشاهده می شود. در لبه بالایی دستگاه هم تنها اسپیکر دوم حضور دارد.

به طور کلی بدنه و پنل پشتی y7a مانند نسل گذشته پلاستیکی بوده از این رو نمی توان آن را به حس و حال یک پرچمدار نزدیک داسنت و وزن زیاد گوشی کاملا در دست احساس می شود که البته قسمت زیادی از این وزن به باتری حجیم آن مرتبط می باشد که شاید برای برخی کاربران وزن نسبت به بهره مندی از ظرفیت زیاد باتری اهمیت کمتری داشته باشد.

در نمای جلویی هواوی y7a شاهد نمایشگری ۶.۶۷ اینچی IPS هستیم که حفره ای در قسمت بالایی آن میزبان دوربین سلفی بوده و بررسی ها نشان می دهد این نمایشگر ۸۴.۳ درصد نمای روبرو را به خود اختصاص داده و ضمنا حاشیه های نسبتا قطوری هم دارد. نوع پوشش نمایشگر مشخص نبوده ولی از همان ابتدا یک محافظ نمایشگر معمولی از آن محافظت می کند تا چند مدتی از خط و خش احتمالی به دور باشد. درضمن این صفحه نمایش بزرگ استفاده آسان تری را به ارمغان آورده و تماشای فیلم، وبگردی و گیمینگ را لذت بخش می سازد.

حضور ماژول ها با برآمدگی خاصی که در نمای پشتی ایجاد کرده اند مشابه پرچمدار پی ۴۰ پرو هواوی می باشند. برخلاف فریم پلاستیکی y7a با پوشش مات اما قاب پشتی روکش براقی دارد که جاذب لک و اثرانگشت می باشد. این گوشی در سه رنگ طلایی ، سبز، مشکی در دسترس می باشد. فریم و قاب پشتی همرنگ هستند که سبب زیبایی هرچه بیشتر y7a شده است. ضمنا صیقلی بودن پنل پشتی حس راحتی را هنگام در دست گرفت گوشی القا می کند.

به طور کلی و با توجه به بررسی ها گوشی هواوی y7a نسبت به نسخه y7p از نظر طراحی تجربه خوشایندی را ارائه نموده و بهره گیری از لبه های منحنی در فریم پنل پشتی، برآمدی کمتر لنزهای دوربین و مهاجرت سنسور اثرانگشت به کناره دستگاه چهره y7a را زیباتر و مدرن ساخته است. ولی ابعاد بزرگ(۹.۳*۷۶.۹*۱۶۵.۷ میلیمتر) و وزن  بالای گوشی از نکات قابل انتقاد می باشد که برای همه کاربران چندان مناسب به نظر نمی رسد.

نمایشگر بزرگ

هواوی y7a به نمایشگر ۶.۶۷ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل بر اینچ مجهز شده است که در قسمت بالا و مرکز خود با حفره ای جهت حضور دوربین سلفی همراه شده است. پنل های LCD به دلیل منعطف نبودن و فقدان حساسیت کافی برای خم کردن کناره های آن ها در گوشی های اقتصادی با مشکلاتی نظر تیرگی حاشیه های نمایشگر همراه هستند بررسی ها نشان می دهد هواوی y7a نیز در فهرست این گوشی ها قرار می گیرد. اما نقطه قوت گوشی y7a صفحه نمایش بزرگ آن می باشد ضمنا پنل نمایشگر دقت رنگی بالا و زاویه دید گسترده ای را ارائه می دهد.

دو رقیب اصلی y7a در ایران گوشی های پوکو M3 و گلکسی A31 به ترتیب با نمایشگر های ۶.۵۳ و ۶.۴ و ظرفیت باتری ۶ و ۵ هزار میلی آمپر ساعتی با وزن ۱۹۸ و ۱۸۵ گرم هستند که این امر به وضوح تاثیر صفحه نمایش بزرگ را در سنگین تر شدن گوشی نشان می دهد.

دقت رنگی و روشنایی نمایشگر y7a برای یک گوشی میان رده با چنین قیمتی خیلی مناسب ارزیابی می شود و دارای دو حالت رنگی Natural و Vivid با امکان تغییر دمای رنگ می باشد ضمنا انجام کارهایی مانند تماشای فیلم، وبگردی، بازی و … با این صفحه نمایش تجربه لذت بخشی را به همراه دارد و با قابلیت هایی که دارد خستگی چشم کاربر را کمتر می کند. به عبارت دیگر هرچند پنل IPS گوشی جزو بهترین ها نبوده ولی می تواند در این سطح قیمتی کاربر را راضی نگه دارد و کیفیتی قابل قبول را ارائه دهد. رنگها شادابی کافی را داشته ضمنا همانطور که پیشتر اشاره شد غلظت و دمای رنگی نیز قابل تنظیم دلخواه می باشد.

با انتخاب حالت ویژه Eye comfort در منوی تنظیمات نمایشگر استفاده از گوشی در ساعات پایانی روز ساده تر شده و اگر اهل مطالعه هستید گزینه eBook Mode را فعال کرده تا صفحه نمایش سیاه و سفید شده و گوی در حالت کتابخوان قرار گیرد. حداکثر روشنایی نمایشگر در حالت دستی ۴۴۰ نیت بوده که رقم متوسطی برای پنل ال سی دی محسوب می شود. حالت خودکار نیز تغییری در این نتیجه به وجود نمی آورد. از این رو انتظار نمی رود در محیط روشن و پرنور مشاهده محتوا راحت باشد. روشنایی بالای ۴۰۰ نیت پاسخگوی همه محیط های داخلی خواهد بود.

دوربین ۴ گانه

بررسی ها نشان می دهد گوشی هواوی y7a از ترکیب کامل دوربین در پنل پشتی بهره می برد که شامل لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.8 (جهت جذب نور بیشتر و خلق تصاویر باکیفیت) لنز اولتراواید ۸ مگاپیکسلی با زاویه دید ۱۲۰ درجه (جای گرفتن جزئیات بیشتر  در تصاویر) و دریچه دیافراگم f/2.4 ، دو لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو و سنجش عمق با دریچه دیافراگم f/2.4 می باشد.

با دوربین اصلی می توانید عکس ها و ویدیوهای فوق العاده ای به ثبت برسانید و توسط لنز اولتراواید می توانید از فاصله نزدیکی از سوژه های بزرگ عکس گرفه تا فضای بیشتری از مناظر خاطره انگیز را ثبت نمایید. لنز ماکرو نیز کمک می کند علاوه بر عکس گرفتن از اشیا از فاصله نزدیک ، سوژه های کوچک را با جزئیات بیشتری به ثبت برسانید. لنز سنجش عمق نیز علاوه بر ارزیابی میدان تصویربرداری به ایجاد افکت بوکه کمک خواهد کرد.

بررسی ها نشان می دهد دوربین گوشی y7a به تکنولوژی پیشرفته مبنی بر هوش مصنوعی مجهز شده تا به بهبود عملکرد دوربین در وضعیت مختلف و خلق تصاویر بهتر کمک نماید. ضمنا حالت عکاسی در شب دوربین y7a به نام super night shot با استفاده از الگوریتم های مبنی بر هوش مصنوعی سبب ایجاد عکس های روشن تر با نویز کمتر می شود. ضمنا y7a قادر به ضبط ویدیوی ۱۰۸۰p با نرخ تا ۶۰ فریم بر ثانیه می باشد.  هواوی مدعی است دوربین های y7a می توانند بهترین لحظات شما را در نور روز یا شب به راحتی ثبت نمایند و تفاوتی ندارد از رشته کوه های بزرگ تا دشت های وسیع و مناظر کلوزآپ همگی به زیبایی با دوربین های هیجان انگیز y7a به راحتی ثبت می شوند.

تراشه ۸ هسته ای

هواوی گوشی جدید خود را در قسمت سخت افزاری به تراشه ۸ هسته ای اختصاصی کایرین ۷۱۰A با فناوری ساخت چهارده نانومتری مجهز کرده است. این تراشه در قسمت پردازنده مرکزی دارای ۴ هسته پرقدرت کورتکس A73 با فرکانس کاری ۲ گیگاهرتز و ۴ هسته کم مصرف کورتکس A53 با فرکانس کاری ۱.۷۳ گیگاهرتز می باشد. در ضمن این تراشه را پردازنده گرافیکی مالی G51-MP4 همراهی می کند.

در بررسی ها مشخص شد هواوی y7a با حافظه رم ۴ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت عرضه می شود و امکان ارتقای حافظه از طریق کارت میکرو اس دی تا ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت فراهم شده است. این حافظه رم این اجازه را می دهد که اپلیکیشن های مختلف را به صورت همزمان راه اندازی نمایید. از سویی حافظه داخلی گوشی نیز فضای وسیعی برای ذخیره عکس و فیلم در اختیار کاربر قرار می دهد. به طور کلی تراشه استفاده شده در y7a قدرت پردازشی خوبی در استفاده روزمره و حتی اجرای بازی ها از خود نشان می دهد.

اندروید ۱۰

گوشی میان رده هواوی y7a در بخش نرم افزاری با سیستم عامل بروز اندروید ۱۰ عرضه می شود. و رابط کاربری اختصاصی بسیار غنی EMUI 10.1 آن را همراهی می کند که انبوهی از امکانات اضافی و قابلیت های شخصی سازی را ارائه می دهد. این لانچر از فناوری هوش منوعی جهت بهبود بی وقفه خود استفاده نموده و نتیجه آن عملکردی روان و بی عیب است. ضمنا رابط کاربری EMUI 10.1 قابلیت های خاصی را برای تسهیل مولتی تسکینگ با خود همراه ساخته که از عملکرد آن در اجرای همزمان برنامه ها شگفت زده می شوید.

به طور کلی لانچر EMUI 10.1 از لحاظ کارایی ، مصرف باتری و عملکرد بی عیب در سطح خیلی بالایی قرار گرفته و به نوعی رابط کاربری بالغی می باشد. این لانچر اختصاصی هواوی طرفداران و منتقدین خاص خودش را دارد ولی اگر از کاربران گوشی های این شرکت هستید و طرفدار لانچر آن می باشد EMUI 10.1می تواند تجربه خوبی را به ارمغان آورد. این گوشی نیز همانند خیلی از محصولات اخیر هواوی به خاطر تحریم های امریکا از سرویس موبایلی اختصاصی خود یعنی HMS به جای سرویس گوگل بهره می برد. هواوی معتقد است y7a برای کارامد بدون ارائه شده و قادر است نیازهای معمول کاربر را به خوبی پاسخ دهد.

باتری پرظرفیت

باتری گوشی y7a نقطه قوت آن محسوب می شود و با ظرفیت خیره کننده ۵ هزار میلی آمپر ساعت به خوبی می تواند از پس ۳۸.۲ ساعت مکالمه بر بستر شبکه فورجی، ۱۶.۶ ساعت پخش ویدیوی آنلاین، ۱۲ ساعت وبگردی مداوم با شبکه فورجی برآید. باتری توانمند با قابلیت شارژ سریع از ویژگی های بهترین گوشی ها در سال ۲۰۲۰ محسوب می شد. باتری y7a نیز از قابلیت شارژ سریع ۲۲.۵ واتی بهره می برد که فقط با ۲ ساعت شارژ می تواند تا ۲ ساعت انرژی برای تماشای ویدیو را فراهم آورد. به این ترتیب می توانید از سرگرمی با این گوشی بدون نگرانی از کاهش شارژ لذت ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو