ضرورت فیزیوتراپی تنفسی در بهبودیافتگان کرونا

53

1400/3/7

16:17


ضرورت فیزیوتراپی تنفسی در بهبودیافتگان کرونا

سلامت نیوز:دکتری فیزیوتراپی با اشاره به ضرورت انجام فیزیوتراپی تنفسی در بهبودیافتگان کرونا گفت: توانبخشی ریه می‌تواند عملکرد دستگاه تنفس را پس از گذار از دوران بیماری حفظ کرده و برخی عوارض ماندگار تنفسی ناشی از کووید-۱۹ را بهبود بخشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمد عموزاده خلیلی افزود: فیزیوتراپی تنفسی یکی از مهمترین معالجات پزشکی برای بیماران مبتلا به کرونا در دوران نقاهت و همچنین پس از بهبود است.


وی تصریح کرد: یکی از عوارض اصلی کووید-۱۹ مشکلات تنفسی است، بیمار مبتلا به کرونا با افت اکسیژن در اولین علامت از عارضه‌های تنفسی روبه‌رو شده و از طریق فیزیوتراپی تنفسی و توانبخشی ریه می‌تواند تنفس مطلوب را حفظ و در حقیقت افت اکسیژن را جبران کند.


عموزاده خلیلی ادامه داد: با هر دم و بازدم، میزان معینی از اکسیژن وارد ریه شده و گاز کربنیک خارج می‌شود. با ورود ویروس کرونا و درگیری ریه، دم و بازدم و ورود و خروج هوا با دشواری روبه‌رو شده و میزان حجم اکسیژن در بدن و گاز کربنیک کاهش می‌یابد.


این دکتری فیزیوتراپی تاکید کرد:‌ تمرینات تنفسی و توانبخشی ریه در حقیقت میزان ورود و خروج این گازها به بدن را تقویت کرده و بهبود می‌بخشد.
وی افزود: این اقدام نخست از طریق فعال‌تر کردن بخش‌های سالم ریه (که طی گذار از دوران نقاهت دچار عارضه نشده‌اند) اتفاق می‌افتد. مطابق با برخی تمرینات ورزشی و و دم و بازدم مصنوعی، ریه و عضلات تقویت شده و تنفس بهبود می‌یابد.


ضرورت تخلیه ترشحات عفونی و بهبود دستگاه تنفس
عموزاده خلیلی ادامه داد: برخی از بیماران کووید-۱۹ با مشکلات عفونی نظیر عفونت ریه مواجه بوده و باید ترشحات مزاحم در راه تنفس را نیز تخلیه کنند.
این استاد علوم پزشکی توضیح داد: تخلیه ترشحات عفونی باعث پاکسازی (باز شدن انسدادها) و در نتیجه بهبود تبادلات گازی در بدن شده و دستگاه تنفس را تقویت می‌کند.


عموزاده خلیلی اضافه کرد: برخی از بیماران مبتلا به کرونا اما به دلیل مشاهده علائمی همچون ترشحات خونی، باید در انجام تمرینات توانبخشی ریه احتیاط کنند؛ گاه تمرینات تنفسی را متوقف و به منظور تداوم معالجه بررسی‌های بیشتری انجام دهند.


به گفته این پزشک، در بیماران عادی اما این توانبخشی می‌تواند عوارض مزمن تنفسی که گاه مدت‌ها پس از بهبود کووید-۱۹ نیز ماندگار است را کاهش دهد.
وی یادآور شد: یک ورزشکار به هنگام نفس کشیدن میزان اکسیژن بالایی را وارد شش‌ها می‌کند، اما یک شخص غیرورزشکار با وضع مشابه از لحاظ سن، جنس، فیزیک و قدرت بدنی، حجم بسیار کمتری از اکسیژن را به بدن می‌دهد.


عموزاده خلیلی خاطرنشان کرد: بنابراین توجه به تمرینات فیزیوتراپی در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا، می‌تواند سیستم بدنی را همچون ورزشکاران با تقویت برخی از سلول‌های غیردرگیر به طرف انجام وظایف بهتر و ترمیم بخشی از سلول‌های آسیب دیده سوق دهد.


، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۶ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.


ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو