جزئیات استخراج رمز ارز با برق سرقتی!

منبع: برترین ها

80

1400/3/8

09:10


«اگر از برق خانگی استفاده کنید با این دستگاه نزدیک یک میلیون تومان پول برق می آید و متوجه می شوند و کلمپ سر کابلتان می گذارند. برای همین باید از برق پشت کنتور( برق دزدی) استفاده کنید. صفر تا صد کار از خرید باکس و ماینر گرفته تا برق پشت کنتور را خودم انجام می دهم».

روزنامه خراسان: «اگر از برق خانگی استفاده کنید با این دستگاه نزدیک یک میلیون تومان پول برق می آید و متوجه می شوند و کلمپ سر کابلتان می گذارند. برای همین باید از برق پشت کنتور( برق دزدی) استفاده کنید. صفر تا صد کار از خرید باکس و ماینر گرفته تا برق پشت کنتور را خودم انجام می دهم».

این ادعاهای یکی از فروشندگان دستگاه استخراج رمز ارز است که بنا به گفته خودش قبلا در اجرائیات اداره برق کار می کرده است. وی مدعی می شود: «با پایین آمدن قیمت بیت کوین، قیمت دستگاه ها هم پایین آمد اما تا شش ماه دیگر قیمت دستگاه دو برابر می شود. از طرفی هم از طریق استخراج ارز هزینه ای که بابت خریداری دستگاه تان صرف کرده اید، طی سه ماه و نیم به شما برمی گردد. برای سرو صدای دستگاه هم که کسی متوجه نشود، باید آن را سایلنت کرد».

مهم ترین مولفه در استخراج رمز ارزها دسترسی داشتن به برق است. از سوی دیگر، دستگاه های استخراج رمز ارز به دلیل محاسبات زیادی که انجام می‌دهند به سرعت گرم می‌شوند. برای جلوگیری از گرم شدن این دستگاه‌ها نیز نیاز به استفاده از سیستم‌های خنک کننده است که مصرف برق را تشدید می کند. بنا به گفته سخنگوی صنعت برق کشور در گفت و گو با ایرنا، امسال تامین برق با دو مسئله کاهش تولید نیروگاه های برق آبی به دلیل کاهش بارش ها و استخراج خانگی ارزهای مجازی درگیر است. کمبود برق و خاموشی های مکرر آن منجر به اختلال در روند زندگی روزمره شهروندان شده است، از قطعی برق خانگی گرفته تا قطع شدن برق در ادارات و به تعویق افتادن کار ارباب رجوع.

بر اساس برآوردهای مسئولان توانیرو حدود ۲۰۰۰ مگاوات از برق کشورمان برای تولید رمز ارز مصرف می شود. به گزارش خبرگزاری فارس، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد، میزان برق سالیانه مورد استفاده برای استخراج بیت کوین در ایران معادل برقی است که از سوختن 10 میلیون بشکه نفت به دست می‌آید که برابر با 4 درصد صادرات نفت کشورمان در سال 2020 بوده است. همچنین بنا به نتایج این تحقیق، حدود 4.5 درصد از کل استخراج بیت کوین در جهان در ایران انجام می‌شود. از آن جا که برق ایران پس از ونزوئلا ارزان‌ترین برق جهان است، همین ارزانی برق منجر شده است بخش عمده ای از تولیدکنندگان این رمز ارزها به ایران سرازیر شوند. در دی سال گذشته مدیر عامل شرکت توانیرو کشور در گفت وگو با ایسنا اظهار کرده بود که در راستای مدیریت مصرف برق و جلوگیری از خاموشی، فعالیت استخراج کنندگان رمز ارز چینی متوقف شده است.

این درحالی است که رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین امسال اظهار کرد: علاوه بر چین، کشورهای هند، لهستان و ترکیه نیز در ایران مزارع رمز ارز احداث کرده‌اند. برای بررسی جزئیات بیشتر درباره چگونگی فعالیت استخراج کنندگان ارز در سایت دیوار با جست وجوی کلمه «ماینر» با چند نفر از فروشندگان دستگاه های استخراج ارز به گفت و گو پرداختم. در تماسم با این افراد مدعی شدم که با سرمایه 150 میلیون تومان می خواهم اقدام به خرید دستگاه های استخراج رمز ارز کنم و سپس از آن ها درباره میزان مصرف برق و راهکارهای شان برای پنهان ماندن این تخلف پرس و جو کردم.

صفر تا صد کار؛ از خرید باکس و ماینر گرفته تا برق دزدی

یکی از فروشندگان که ادعا می کند قبلا جزو نیروهای اجرایی شرکت برق بوده و سه سال است که مشغول استخراج رمز ارز است، درباره این دستگاه ها مدعی می شود:« اگر از برق خانگی استفاده می کنید باید دستگاهی با تراهش بالا کار بگذارید. با پایین آمدن قیمت بیت کوین، قیمت دستگاه ها هم پایین آمد اما تا شش ماه دیگر قیمت دستگاه دو برابر می شود. از طرفی هم از طریق استخراج ارز هزینه ای که بابت خریداری دستگاه تان صرف کرده اید، طی سه ماه و نیم به شما برمی گردد. برای سرو صدای دستگاه هم که کسی متوجه نشود، باید آن را سایلنت کرد ». وی درباره مصرف برق مدعی می شود:« من قبلا جزو نیروهای اجرایی شرکت برق بوده ام. اگر از برق خانگی استفاده کنید با این دستگاه حدود یک میلیون تومان پول برق می آید و متوجه می شوند و کلمپ سر کابلتان می گذارند».

وی ادامه می دهد:« اگر از برق سه فاز استفاده کنید بهتر است، اما باز هم اگر از خود کنتور استفاده کنید که پول برق برایتان بیاید، مشخص می شود و لو می روید. مشکل این جاست که اگر متوجه بشوند شما از این دستگاه ها استفاده می کنید، هم دستگاه را جمع می کنند و هم جریمه تان می کنند. برای همین باید از برق پشت کنتور( برق دزدی) استفاده کنید. صفر تا صد کار از خرید باکس و ماینر گرفته تا برق پشت کنتور را خودم انجام می دهم. اگر برق شما سه فاز است، مشکلی پیش نمی آید و نباید ترس داشته باشید. البته الان مجوز می دهند، اما مجوز برق صادراتی را می دهند و باید مکانی را بگیرید که این کار هم بالای یک میلیارد سرمایه می خواهد». این شخص مدعی می شود:« جلوی این کار را نمی توانند بگیرند. از موقعی که راه افتاد این حرف را زدند.

حتی آمریکا هم نتوانست کاری بکند. خود آمریکا الان در بانک هایش با بیت کوین خرید و فروش می کند. خود صرافی های ایران هم الان بیت کوین خرید و فروش می کنند». وی درباره دستگاه هایی که برگ سبز دارند می گوید:« برگ سبز برای فروش بهتر ماینر است. به این منوال است که اگر شما را گرفتند، دستگاه تان را نمی گیرند. میزان استخراج ربطی به برگ سبز ندارد. این دستگاه ها از چین وارد می شود و با برگ سبز با قیمتی بالاتر به فروش می رسد».

حدود یک میلیون تومان دستمزد برای سرقت برق!

یکی دیگر از فروشندگان درباره مصرف برق مدعی می شود:« اگر می خواهید متوجه مصرف برق نشوند باید دستگاه تراهش بالا بخرید، یعنی مصرف برق کمتر، و درآمد بیشتر. تقریبا ماهیانه 500 تا 600 هزار تومان پول برق تان می آید. شما باید ماه به ماه تسویه کنید تا شک نکنند. ما همه راه هایش را داریم تا برق پشت کنتور (سرقتی) بکشید اما اول باید مکان شما را ببینیم. برای این که برای شما برق بکشیم هزینه اش حدود یک میلیون تومان می شود. البته همین برق رایگان را هم ممکن است همسایه ها لو بدهند. دستگاه را هم سایلنت می کنیم تا سروصدای زیادی ایجاد نکند که دیگران متوجه شوند».وی در توصیه هایش برای خرید دستگاه خوب می گوید:« میزان سود شما بستگی به قیمت دستگاه دارد. مثلا دستگاهی با قیمت 120 میلیون برای شما ماهی هشت میلیون درآمد دارد. دستگاه دیگری که قیمتش 45 میلیون تومان است، ماهی پنج میلیون تومان برای شما درآمد زایی می کند.

سمت ریگ ماینر که بی صداست نروید. چند ماه دیگر استخراجش تمام و درآمدش نصف می شود. برای رفع سر و صدایش هم آن را سایلنت می کنیم». وی درباره هتلینگ (مکانی که با دریافت هزینه از مالکان اقدام به نگهداری دستگاه آنان می کنند) مدعی می شود:« هتلینگ هم خوب نیست چون نصف درآمد ماینر را می گیرند و دوم این که چون دستگاه زیاد دارد احتمال لو رفتنش زیاد است. این که به شما هم می گویند مجوز داریم الکی است. چون مجوز بهره برداری به آن ها نمی دهند و خلاف قانون کار می کنند. بعد هم که لو بروند، خیلی راحت تماس می گیرند که دستگاه تان لو رفته است و شما باید به کلانتری بروید و پاسخ گو باشید. برگ سبز هم داشته باشید نمی توانید بهره برداری کنید».

استفاده از پنکه برای خنک کردن ماینر

با فروشنده دیگری تماس می گیرم. وقتی به او می گویم با 150 میلیون تومان سرمایه، قصد خرید دستگاه استخراج رمز ارز را دارم، قبل از هرچیز از من درباره نوع کنتور و فاز آن سوال می کند. وی می گوید:« اول باید بدانم برق شما سه فاز است یا تک فاز تا مناسب با همان به شما دستگاه معرفی کنم. اگر سه فاز باشد، برق بیشتری دارید و از دستگاه های بیشتری می توانید استفاده کنید. اما مسئله این جاست که اگر از برق کنتوراستفاده کنید از تغییر مصرف تان متوجه می شوند. برای همین باید برق پشت کنتور (برق سرقتی) بگیرید. برای این کار هم برق کار سراغ داریم که برای شما برق می کشد تا پول برق ندهید. میانگین پول برق برای هر دستگاه 200 هزار تا 300 هزار تومان است». وی ادعا می کند:« با دستگاه ماینر بازگشت سرمایه شما زودتر است. صدای هر دستگاه اندازه یک جارو برقی است و برای جلوگیری از گرمای آن هم باید از یک پنکه استفاده کنید».

مصرف برق در دستگاه های استخراج بیت کوین بیشتر است

یکی دیگر از فروشندگان که در زمینه بهینه سازی دستگاه فعال است، مدعی می شود:« شما اگر یک کارت بگذارید به اندازه یک لامپ 100وات مصرف می شود که در پول قبض محو می شود و به چشم نمی آید. پیشنهاد من این است که با سرمایه ای که دارید، دو کارت بگذارید وگرنه بیشتر از این مصرف برقتان زیاد می شود. دستگاه های اسیک که بیت کوین استخراج می کند، سروصدا ایجاد می کند اما چیزی که من به شما می گویم بخرید، کارتوگرافیک است و صدایش در حد یک کیس کامپیوتر و حتی کمتر است. اگر تغییر ناگهانی در مصرف برقتان پیش بیاید ممکن است شرکت برق شک کند». وی ادعا می کند:« من خیلی دیدم که بعضی ها 8 تا 10 کارت در خانه هایشان استفاده می کنند و مصرفش خیلی بالاست. به نظرم مصرف خانگی درست نیست بلکه در حد یک تا دو کارتوگرافیک مناسب است. الان نوعی از کارت دارم که قیمتش حدود 50 میلیون تومان است و یک ماه گذشته سوددهی اش بیشتر از هفت میلیون تومان شد اما به طور متوسط سه ماه گذشته حداقل شش میلیون تومان به شما تحویل می دهد، ولی قطعی نیست که در آینده همین بماند چون قرار است اتریوم 2 وارد بازار شود.

برای بیت کوین مگر این که برق مجانی داشته باشد. الانم شرکت برق روی دستگاه های استخراج بیت کوین حساس شده چون 1800 تا 2 هزار وات مصرف می کنند و صدای وحشتناکی هم دارد. الان در دیوار هم که ببینید همه آگهی فروش دستگاه های اسیک استخراج بیت کوین را زده اند، چون همه دارند می فروشند و کارتوگرافیک خریداری می کنند».

2 میلیون تومان برای برگ سبز

یکی دیگر از فروشندگان مدعی می شود:« قبل از هر چیزی مکان شما و برق مهم است که ببینیم شرایط نگهداری چه نوع دستگاهی را دارید. اگر بخواهید برق واقعی استفاده کنید، مصرف برقش بالاست اما نگران نباشید کاری نمی توانند بکنند حکم بازرسی ندارند فقط اخطار می دهند که اگر دستگاه دارید جمع کنید. دستگاه من با برگ سبز قانونی است اما دستگاه با هزینه کمتر هم دارم که برگ سبز ندارد». وی ادامه می دهد:« نماینده من رفته بود تعزیرات که دستگاه را تحویل بگیرد، حکم بازداشتش را صادر کرده بودند. 30میلیون وثیقه گذلشت که بیرون آمد. الان هم به دنبال این هستم یک برگ سبز برای آن جور کنم که هم بتوانم دستگاه را بیرون بکشم و هم حکم بازداشت این بنده خدا را لغو کنم». وی مدعی می شود:« اگر دستگاه مجوز نداشته باشد، اداره برق و تعزیرات اولین کاری که می کنند دستگاه را می برند و دو برابر قیمت دستگاه شما را جریمه می کنند، ضمن این که اداره برق هم شما را جریمه می کند. اما اگر برگ سبز باشد، دستگاه را نمی برند و فقط اداره برق جریمه می کند».

از او درباره علت استفاده نکردن مردم از دستگاه های عادی سوال می کنم، می گوید:« چون قیمت این دستگاه ها بیشتر است. الان دستگاه من با برگ سبز قیمتش 55 میلیون تومان است اما همین دستگاه در بازار آزاد 48 میلیون تومان قیمت دارد. دو روز پیش خانم و آقایی به من مراجعه کردند. این ها یک دستگاه در روستا داشته اند که همسایه آن ها را لو داده بود. با این که آن ها در خانه نبودند، حکم قضایی گرفتند دستگاهشان را بردند. الان هم دنبال برگ سبز راه افتاده بودند و حاضر بودند دو میلیون تومان به من بدهند که برایشان برگ سبز جور کنم».

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو