سونامی بیماری‌های مزمن در راه است

منبع: برترین ها

65

1400/3/8

19:59


یک پزشک متخصص داخلی درباره سیر صعودی بیماران زمینه ای اظهار داشت: در دوران کرونا مردم به علت ترس از بیماری به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کردند، از این رو بسیاری از بیماری‌هایی که اشخاص به آن دچار می‌شدند مثل بیماری دیابت و ناراحتی‌های قلبی و ریوی و کبدی پیشرفت کرده‌اند و عوارض خود را نشان می‌دهند. امروز عوارض این بیماری‌ها بیش از کرونا به مردم صدمه می زند.

شفقنا: یک پزشک متخصص داخلی درباره سیر صعودی بیماران زمینه ای اظهار داشت: در دوران کرونا مردم به علت ترس از بیماری به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کردند، از این رو بسیاری از بیماری‌هایی که اشخاص به آن دچار می‌شدند مثل بیماری دیابت و ناراحتی‌های قلبی و ریوی و کبدی پیشرفت کرده‌اند و عوارض خود را نشان می‌دهند. امروز عوارض این بیماری‌ها بیش از کرونا به مردم صدمه می زند.

متن گفت وگو با دکتر ایرج خسرونیا را می خوانید:

_ در دوران شیوع کرونا شاید برخی بیماری‌ها تشدید شوند. استراتژی بخش سلامت کشور برای سلامت مردم در دوران پساکرونا چیست؟

امروز عوارض بیماری‌های زمینه ای بیش از کرونا به مردم صدمه می زند.

در دوران کرونا مردم به علت ترس از بیماری به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کردند، از این رو بسیاری از بیماری‌هایی که اشخاص به آن دچار می‌شدند مثل بیماری دیابت و ناراحتی‌های قلبی و ریوی و کبدی پیشرفت کرده‌اند و عوارض خود را نشان می‌دهند. امروز عوارض این بیماری‌ها بیش از کرونا به مردم صدمه می زند. بنابراین در آینده نه چندان دور دچار عوارض این بیماری‌ها خواهیم شد و مخارجی برای مردم و دولت به همراه خواهد داشت. لذا دولت باید برای این مشکل و بیماری‌های متابولیسم و زمینه‌ای برنامه ریزی دقیق‌تری داشته باشد و با کمک انجمن‌ها و نظام پزشکی در درمان بیماری‌های مزمن حرکت‌هایی جدی داشته باشد.

_ چند درصد مردم کشور شامل این گروه هستند؟

بیماری‌های قلبی و کبدی و ریوی دچار پیشرفت بیماری شده‌اند.

سونامی بیماری‌های مزمن در راه است

سی تا چهل درصد از مردم دچار بیماری دیابت هستند و خودشان آگاهی ندارند. ده درصد به بیماری‌های قلبی و کبدی و ریوی مبتلا هستند و این طیف امروز دچار پیشرفت بیماری شده‌اند.

_ دولت آینده چگونه می‌تواند بیماری‌های مزمن را در جامعه کنترل کند؟

اجباری کردن معاینات دوره‌ای شش ماهه و یک ساله افراد

دولت باید معاینات دوره ای را اجباری کند.

مهم‌ترین مساله دولت باید اجباری کردن معاینات دوره‌ای شش ماهه و یک ساله افراد باشد. یعنی در هر شش ماه و در هر یک سال مرتباً به پزشک و آزمایشگاه مراجعه کنند و از بیماری‌های خودشان مطلع باشند. بسیاری از بیماری‌ها خاموش هستند و در زمان شروع خود هیچ علامتی ندارند و متاسفانه بیمار بعد از مدتی با عوارض بالایی مراجعه می‌کند. پولیپ روده بزرگ معمولاً هیچ علامتی ندارد ولی وقتی دچار سرطان شدند مراجعه می‌کنند و مشکلات درمانی و هزینه بسیاری وجود دارد و احتمال از دست رفتن جان مریض در مراحل بعدی بالا است.

اگر کنترل و درمان وجود نداشته باشد دچار عوارض می‌شوند. دولت باید معاینات دوره ای را اجباری کند. سازمان‌های بیمه گر با این اجبار ضرر نمی‌کنند شاید مخارج اولیه کمی بیشتر باشد ولی مخارج درمان بیماری‌های مزمن مثل سرطان و بیماری‌های قلب و ریه و کبد بسیار کمتر از آن خواهد بود.

_ نظام سلامت برای پیشگیری از بیماری‌ها چه برنامه هایی باید اتخاذ کند؟

امروز با وضعیت بد اقتصادی در آینده نزدیک بیماری‌هایی سو تغذیه خواهیم داشت.

پیشگیری بسیار ارزانتر از درمان است. بنابراین اگر واکسیناسیون و مراجعه به پزشک به موقع باشد درمان افراد به موقع و خوب انجام می‌شود و میزان موفقیت و مخارج کمتر است. امروز با وضعیت بد اقتصادی در آینده نزدیک بیماری‌هایی سو تغذیه خواهیم داشت.

_ وظیفه دولت چیست؟

دولت نمی‌تواند کار مفیدی انجام بدهد، بودجه کم شده است و مشکلات زیاد است اما تغذیه افراد بخصوص در مدارس و دانشگاه‌ها باید مورد توجه باشد این مساله می‌تواند کمبود ویتامین‌ها را جبران کند.

_ می‌توان گفت نظام سلامت باید یکی از اولویت‌های دولت آینده باشد؟

سو تغذیه می‌تواند موجب شیوع بسیاری از بیماری‌ها شود.

دولت آینده باید بودجه‌ای به این منظور کنار بگذارد. بخصوص سو تغذیه می‌تواند موجب شیوع بسیاری از بیماری‌ها شود و باید از امروز جلوگیری شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو