پرورش گل رز فرانسوی و آموزش طریقه کاشت و تکثیر این گیاه

پرورش گل رز فرانسوی و آموزش طریقه کاشت و تکثیر این گیاه


منبع: آرگا

162

1400/3/9

00:12


توجه داشته باشید که کاشت و پرورش گل رز فرانسوی چندان سخت و پیچیده هم نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با روش های کاشت و مراقبت از این گیاه زیبا آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی رز فرانسوی از دسته گونه های رز و بومی جنوب و مرکز اروپا می باشد که اغلب به صورت درختچه ای خزانه دار و گسترده دیده می شود و دارای ساقه هایی خاردار و تیز خواهد بود. گل رز فرانسوی به دلیل اصول کشت و پرورش راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه پرورش گل رز فرانسوی

جالب است بدانید که گل رز پیش از پیدایش انسان بر روی زمین وجود داشته و دارای گونه های بسیار زیادی می باشد که از لحاظ رنگ، عطر، فرم و تنوع با یکدیگر متفاوت خواهند بود. در واقع رز یکی از محبوب ترین گل های بهاری است که غالبا بوته ای بوده و جزء گیاهان دائمی طبقه بندی شده است. امروزه تنوع انواع مختلف این گیاه زیبا و پرطرفدار از دو رگه گیری و پیوند گونه های قدیمی به وجود آمده است. به صراحت می توان گفت که از حدود ۱۲ سده پیش از میلاد این گیاه در ایران باستان به منظور استفاده در مراسم مذهبی کشت می شده است. از سه الی چهار سده پیش از میلاد در آسیای صغیر و یونان کشت می شده و از آنجا به سایر کشور ها مانند روم صادر شده است اما سرانجام در سده ۱۳ میلادی در منطقه پروانس آلپ کوت دازور به طور وسیع به هدف عطرسازی مورد کشت قرار گرفته است. امروزه نیز این منطقه پس از گذشت حدود ۶۰۰ سال به یکی از مراکز مهم تهیه عطر تبدیل شده است. توجه داشته باشید که در سده ۱۸ میلادی گل رز فرانسوی به صورت گسترده ای در کشور هلند کشت می شد و به همین خاطر باغ های رز زیادی در این کشور ساخته شده اند.

نحوه پرورش گل رز فرانسوی

نحوه کاشت و تکثیر رز فرانسوی:

توجه داشته باشید که بهترین و ایده آل ترین زمان برای کاشت گل رز فرانسوی زمانی است که هنوز شرایط یخبندان به وجود نیامده است و از آنجایی که در هنگام خرید ریشه های رز گیاه عریان بوده بهتر است پس از خرید گیاهتان بلافاصله ریشه های آن را درون خاک ویژه گل های رزقرار دهید:

معمولا گل های رز با استفاده قلمه کشت می شوند که به این منظور بایستی یک قلمه به همراه شش مجموعه برگ به صورت زاویه دار را از بوته گل رز قطع نمایید.

سپس برگ های پایینی را به صورت کامل از ساقه جدا کرده و انتهای ساقه را که به صورت زاویه دار قطع شده است برای ریشه ده  سریع تر به هورمون ریشه زایی آغشته نمایید.

حال می توانید قلمه های به دست آمده را درون خاک ویژه گل های رز بکارید و توصیه می شود سطح بستر را با استفاده از یک پلاستیک شفاف به صورت کامل بپوشانید تا رطوبت محیط کشت به خوبی حفظ شود.

به طور کلی قلمه های رز حدود دو ماه طول می کشند تا ریشه بزنند و از آنجایی که بیشتر ارقام رز در فضای گلدان رشد خوبی از خود نشان نمی دهند توصیه می شود که در زمین کشت نمایید.

اما اگر قصد پرورش گل رز فرانسوی در محیط منزل و گلدان را داشتید می توانید از ارقامی مانند گل رز مینیاتوری استفاده نمایید که در گلدان به خوبی رشد می کند.

پس از مشاهده اولین جوانه های گیاه بایستی پلاستیک را از روی بستر برداشته و سپس گیاهتان را به محل اصلی کشت انتقال دهید.

دستورالعمل کاشت گل رز

شرایط مورد نیاز برای پرورش رز فرانسوی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط مورد نیاز برای کاشت گل رز فرانسوی پرداخته ایم:

آبیاری:

توصیه می شود آبیاری گل رز فرانسوی را تنها در حالتی انجام دهید که خاک رطوبت خود را از دست داده باشد و نیاز به آبیاری پیدا کند. همچنین روند آبیاری باید به گونه ای باشد که خاک بستر غرقابی نشده و تنها حوضچه های کوچک روی خاک گیاه شکل بگیرند تا آب به آرامی به داخل آن نفوذ پیدا کرده و در اختیار ریشه های گیاه قرار گیرد. به صراحت می توان گفت که تمامی گونه های گل رز از رقابت بر سر جذب آب با گیاهان دیگر متنفر بوده و در صورتی که گاهی اوقات امکان آبیاری برای گیاه در زمان تعیین شده وجود ندارد می توانید برای حفظ رطوبت گیاه به ارتفاع ۵ سانتی متر در اطراف پایه گیاهتان مالچ اضافه نمایید تا حفظ رطوبت در خاک به شکل بهتری انجام گیرد.

شرایط لازم برای بستر گل رز

نور و دما:

توجه داشته باشید که گل رز فرانسوی قادر است تا در دماهای کمتر از منفی ۲۵ درحه سانتی گراد هم زنده بماند و رشد کند اما در دمای پایین رشد گیاه به تدریح کندتر شده و از عملکرد و گلدهی آن کاسته خواهد شد. در واقع رز فرانسوی یکی از قدیمی ترین گونه های رز است که کاشت آن در مناطق بادخیز توصیه نمی شود زیرا وزش بادهای سنگین علاوه بر شکستن شاخه های ظریف و بهم ریختن شکل گلبرگ ها باعث افزایش تبخیر و تعرق و پژمردگی گیاهان خواهد شد. به همین خاطر توصیه می شود در مناطق بادخیز گیاهتان را در پناه بادشکن ها کشت نمایید.

خاک و کوددهی:

گل های رز معمولا برای رشد نیاز به بستری دارای خاک سبک و زهکشی شده دارند که می توانید در ترکیب خاک از تقویت کننده های خاک نیز بهره مند شوید. همچنین گل رز نیاز بسیاری به کوددهی ندارد و ماهانه به مقدار ۱۰۰ گرم در متر مربع برای گیاه کوددهی کافی خواهد بود و از این طریق عناصر غذایی مورد نیاز برای گیاه تامین خواهد شد. به طور کلی برای کوددهی به این گیاه می توانید از کود های ارگانیک مانند پوست میوه های به ویژه پوست موز برای تغذیه استفاده نمایید.

چگونگی تکثیر گل رز

آفات و بیماری ها:

گل رز فرانسوی نیز مانند سایر گیاهان همواره در معرض هجوم آفات و بیماری های مختلف قرار گرفته و در نتیجه با بررسی هفته ای یک مرتبه بایستی از عدم وجود علائم بیماری و آفات در گیاهتان اطمینان حاصل نمایید. همچنین در صورت مشاهده هجوم بیماری ها و آفات بایستی در اصرع وقت به مبارزه با موارد مذکور پرداخته تا گیاه از خطر مرگ حتمی نجات پیدا کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو