لبنان هم، خودروی برقی به بازار عرضه خواهد کرد

لبنان هم، خودروی برقی به بازار عرضه خواهد کرد


منبع: برترین ها

143

1400/3/9

09:44


اولین خودرو الکتریکی لبنانی‌ها تا ۲۰۲۲ به بازار عرضه می‌شود.

برترین‌ها: اولین خودرو الکتریکی لبنانی‌ها تا ۲۰۲۲ به بازار عرضه می‌شود. بیشتر خودروسازان مطرح دنیا در سال‌های اخیر تمرکز خود را روی تولید خودرو‌های پاک یا همان خودرو‌های الکتریکی گذاشته اند و تلاش دارند یکی از مهم‌ترین وجه تمایز‌های تولیدات جدیدشان ارائه نمونه‌های قدرتمند خودرو‌های برقی باشد.

خودروی برقی لبنان راهی بازارهای جهانی می‌شود

به همین دلیل هر روز که نگاهی به اخبار روز صنعت خودروسازی می‌اندازیم، با تلاش غول‌های بزرگ دنیا برای ارائه بهترین و پاک‌ترین وسیله نقلیه الکتریکی روبه رو می‌شویم و بی شک آینده خودروسازی از آن همین خودرو‌های پاک است.

در این هجوم بزرگان خودروسازی به تولید این سبک خودرو‌ها شاهد خودنمایی کشور‌های خاورمیانه در این عرصه هستیم. لبنان که سابقه خاصی در زمینه تولید خودرو ندارند حالا با ارائه یک نمونه پیشرفته از خودرو الکتریکی توجه همه کارشناسان صنعت خودرو را به خود جلب کرده است.

خودروسازان این کشور به تازگی از «الکترا کودز رایز»؛ اولین خودرو الکتریکی لبنان رونمایی کردند. این خودرو خوش قیافه ظاهری جذاب دارد و عملکردی چشمگیر و خوب ارائه کرده است. الکترا کودز رایز دو دَر است و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را مثل آب خوردن تنها در ۵ ثانیه پر می‌کند. آن طور که پیش بینی می‌شود، این خودرو با بیشینه سرعتی برابر ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت به بازار ارائه شده و به نظر می‌رسد در آینده در کنار دیگر رقبا خوش بدرخشد.

خودروی برقی لبنان راهی بازارهای جهانی می‌شود

این خودرو برقی ۱۶۰ اسب بخار توان دارد و شاید در نگاه اول این اعداد و ارقام آنچنان که باید به چشمتان نیاید، اما برای محصول الکتریکی تازه واردی همچون الکترا کودز رایز، نه تنها خوب، بلکه معرکه است. این خودرو در نگاه اول شباهت زیادی به پورش کایمن (Porsche Cayman) دارد و طراحی اسپرت و خشن آن باعث می‌شود مانند یک خودرو مسابقه‌ای تمام عیار به نظر برسد.

فضای داخلی الکترا کودز رایز مانند بیشتر خودرو‌های جدید امروزی بسیار راحت است و با فناوری‌های نوین و جدیدی همراه می‌شود. در واقع طراحی فضای داخلی نه تنها پر زرق و برق نیست، بلکه بسیار مینیمال و ساده است، گویی «جهاد محمد»، بنیان گذار برند الکترا، زیبایی را در سادگی می‌بیند. به عنوان یک خریدار، می‌توانید از میان چندین رنگ مختلف برای فضای داخلی، رنگ دلخواه و مورد نظر خود را انتخاب کنید.

جهاد محمد نام این خودرو را طلوع قدس (Quds Rise) گذاشته است. او ابراز امیدواری کرده که سال آینده این خودرو را روی خط تولید ببرد و در قدم اول؛ ۱۰ هزار دستگاه از آن را روانه بازار لبنان کند. شاید معرفی یک خودرو تمام الکتریکی به نام کشوری که هیچ سابقه‌ای در صنعت خودروسازی ندارد؛ جای تقدیر داشته باشد. اما باید دید که لبنانی‌ها آیا می‌توانند در سایه مشکلات اقتصادی که پیش روی خود دارند؛ این خودرو را به مرحله تولید انبوه برسانند یا نه؟

خودروی برقی لبنان راهی بازارهای جهانی می‌شود

نکته جالب‌تر اینجاست که قطعی مکرر برق؛ از دیگر مشکلات رایج در شهر‌های لبنان است و با این اوصاف؛ آیا دولت لبنان توانایی ساخت جایگاه‌های شارژ سریع برای استفاده مردم از خودرو‌های الکتریکی را خواهد داشت؟

بحران اقتصادی در لبنان از اواخر سال ۲۰۱۹ شدت بیشتری به خود گرفت. فروش خودرو در این کشور شدیدا افت کرده؛ به گونه‌ای که اتحادیه وارد کنندگان خودرو در لبنان؛ آمار فروش خودرو توسط نمایندگی‌ها در ۲ ماه نخست سال ۲۰۲۱ را تنها ۶۲ دستگاه اعلام کرده است!

این آمار نسبت به سال گذشته؛ حکایت از کاهش ۹۷ درصدی دارد. دیگر نکته حائز اهمیت؛ تولید برق در لبنان با تکیه بر سوخت‌های فسیلی است. همین حالا هم دولت لبنان از تولید برق کافی برای تمام ۶.۸ میلیون جمعیت این کشور؛ ناتوان مانده است.

با توجه به این موضوع؛ سازنده طلوع قدس اعلام کرده که می‌خواهد ۱۰۰ ایستگاه شارژ در سراسر لبنان تاسیس کند که انرژی مورد نیاز این ایستگاه‌ها؛ از طریق ژنراتورها؛ پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی تامین خواهد شد.

خودروی برقی لبنان راهی بازارهای جهانی می‌شود

نکته جالب ظاهر بیرونی آن هم؛ فرم جلو پنجره است که با الهام از گنبد بیت المقدس طراحی شده و برای ایجاد شباهت بیشتر؛ حتی رنگ این بخش را همچون یک گنبد؛ طلایی انتخاب کرده اند!

جهاد محمد امیدوار است که طلوع قدس در آینده نزدیک؛ وارد بازار‌های جهانی شود و با خودرو‌های برقی و هیبریدی روز دنیا به رقابت بپردازد.

به گفته سازندگان این خودرو مراحل و روند تولید الکترا کودز رایز جذاب و دوست داشتنی از اواخر سال ۲۰۲۱  آغاز می‌شود، بنابراین می‌توانیم اوایل سال ۲۰۲۲، در انتظار ورود با شکوه این خودرو ۳۰ هزار دلاری به عالم صنعت خودروسازی باشیم. پیش بینی می‌شود که حدود ۱۰ هزار دستگاه از این محصول الکتریکی جوان به بازار جهانی تزریق شود.

خودروی برقی لبنان راهی بازارهای جهانی می‌شود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو