آموزش شکرگزاری و دعا به کودکان

آموزش شکرگزاری و دعا به کودکان


منبع: بیتوته

69

1400/3/9

10:00


آموزش شکرگزاری و دعا به کودکان



دعا به زبان کودکانه, دعا برای بچه ها, روش های آموزش دعا به کودک

آموزش مسائل دینی از مهم ترین بخش های تربیت فرزند است

 

آموزش دعا خواندن به کودک 

همیشه یکی از مهم ترین قسمت های تربیت فرزند، آموزش آموزه های دینی و کمک به کودک برای شناخت درست از خداوند و دین بوده است. یکی از مهم ترین و ملموس ترین کار هایی که می توانید با استفاده از آن، کودک را به شناخت بیشتری از خداوند برسانید، دعا کردن است.

دعا کردن یکی از مهم ترین قسمت های معنوی زندگی هر فرد است زیرا با دعا کردن و راز و نیاز با پروردگار، دل افراد آرام می گیرد و به آرامش می رسد.

آموزش دعا کردن به کودکان یکی از مهم ترین تکالیف والدین است. گرچه این که شما بتوانید معنی ،مفهوم و هدف کار خود را به درستی به کودک بفهمانید بسیار سخت است اما با انجام برخی از اعمال که در ادامه آن ها را برای شما توضیح خواهیم داد، می توانید آموزش را هم برای خود و هم برای کودک آسان تر کنید.

 

به طور کلی فطرت خداشناس در تمامی انسان ها وجود دارد و فقط نیاز به یک جرقه و راهنمایی دارد تا بتواند به شکوفایی برسد. به همین دلیل است که آموزش مسائل دینی به کودکان در راستای تربیت آن ها بسیار مهم است.

 

اگر آموزش دعا کردن به کودکان به درستی انجام شود، در ادامه کودک شما از کار خود لذت می برد و آن را تبدیل به یک عادت روزانه می کند.

پس با ما همراه باشید تا روش آموزش دعا به کودکان به روش صحیح را بیاموزید.

 

روش هایی برای آموزش دعا و شکر گذاری به کودک

• برای این کار ابتدا از خداوند کمک بخواهید

 

 دعا به کودکان, نحوه آموزش دعا خواندن به کودک, آموزش شکرگزاری به بچه ها

کودک باید بداند در ابتدای هر کاری باید از خداوند کمک بخواهد

 

بهترین کاری که می توانید برای شروع انجام دهید این است که در مقابل کودک شروع به دعا کردن و راز و نیازش کنید و در دعاهایتان از خداوند بخواهید که به شما و فرزندتان کمک کند تا  فردی مومن باشید و ذکر و یاد خدا را هیچ وقت فراموش نکنید.

با این کار هم کودک می فهمد که باید برای هر کاری از خداوند کمک بخواهد و همچنین با توجه به دعای شما، خداوند نیز در این راه به شما کمک خواهد کرد.

 

• همیشه در مقابل فرزندتان به دعا و عبادت بپردازید

همیشه سعی کنید عبادت های خود مانند نماز خواندن و دعا کردن را در مقابل کودک خود انجام دهید. وقتی که کودک ببیند که عبادت کردن بخشی ثابت از زندگی شما است، چون او شما را به عنوان یک الگو می بیند، او نیز سعی می کند که مانند شما رفتار کند.

وقتی که کودک همیشه عبادت کردن شما را ببیند، ممکن است که خودش در مورد این نوع از اعمال کنجکاو شود و از شما شروع به سوال پرسیدن کند و این که خود کودک شروع به پرسیدن کند بسیار عالی است و قدم های بعدی برای شما آسان تر می شود.

 

 دلایل عبادت و شکر گذاری خود را برای کودک توضیح دهید

 

روش های آموزش دعا به کودک, آموزش شکر گذاری به کودک, آموزش مفهوم دعا به کودکان

اگر کودک بداند که برای چه باید به دعا کردن بپردازد، به او در آموختن این کار کمک می کند

 

سعی کنید که به شکل خیلی ساده و پیش پا افتاده ای به کودک توضیح دهید که چرا ما باید در زندگی خود همواره به دعا کردن و ذکر یاد خداوند بپردازیم.

برای این کار نباید از قواعد جهانی و یا ذکر های عربی استفاده کنید بلکه باید به روش هایی که کودکان معمولا دوست دارند مانند قصه گویی به آن ها توضیح دهید که دلیل شکر گذاری و عبادت شما چیست.

 

داستان ها بهترین روش آموزشی در هر حوزه ای است. در داستان ها، منظور و هدف به طور کاملا غیر مستقیم به مخاطب می رسد و به همین دلیل پذیرش آن برای کودک آسان تر می شود.

همچنین شما می توانید با مثال های بسیار ساده و قابل فهم، این که چرا ما باید به دعا و شکر گذاری بپردازیم را به کودک توضیح دهید.

هر چه که در روش های خود خلاقیت بیشتری خرج کنید، طبیعتا نتیجه بهتری نیز می گیرید.

 

 زمان های خاصی را برای عبادت کردن همراه کودک در نظر بگیرید

برای این که آموزش دعا به کودکان را آغاز کنید، بهتر است که زمان خاصی از روز را در نظر بگیرید و همیشه و به طور منظم در آن ساعات به همراه کودک خود دعا کردن را آغاز کنید.

معمولا صبح زود و قبل از مدرسه رفتن و یا در اواخر شب که وقت آزاد و سکوت بیشتری در محیط حاکم است، بهترین وقت برای عبادت کردن است تا عامل دیگری تمرکز شما را بر هم نزند.

 

• یاد و ذکر خدا را هیچ وقت فراموش نکنید

 

آموزش مفهوم دعا به کودکان, آموزش شکرگزاری به بچه ها, شکرگزاری از خدا به زبان کودکانه

این که خود شما به عنوان پدر و مادر هیچ وقت از یاد خدا غافل نشوید، بسیار مهم است

 

در اوقاتی که حتی کوچک ترین مشکلی پیش می آیند، ابتدا از خداوند در رابطه با حل آن ها کمک بخواهید و در صورتی که به نتیجه مثبتی رسیدید، تشکر از خداوند را فراموش نکنید.

مثلا وقتی که کلیدی را گم کرده اید و در حال جستجو همراه کودک هستید، ابتدا از خداوند در مورد پیدا شدن کلید کمک بخواهید و در صورتی که آن را پیدا کردید، با صدای بلند و همراه با کودک از خداوند تشکر کنید.

 

 از روش های خلاقانه استفاده کنید

 

شکرگزاری از خدا به زبان کودکانه, آموزش دعا به کودکان, دعا به کودکان

آموزشی که همراه با مهربانی و روش های خلاقانه باشد، تاثیر بیشتری دارد.

 

اگر کودک شما دعا کردن را فراموش می کند، استفاده از مدل های بصری که دعا کردن را یادآوری کند راه حل بسیار خوبی است.

اگر می خواهید سوره و یا ذکری را به کودک آموزش دهید، می توانید آن را در کاغذی بنویسید و یا چاپ کنید و سپس آن را در نقطه ای که کودک همیشه به آن دید دارد بگذارید تا با تکرار زیاد کودک بتواند آن ذکر را حفظ کند.

 

اگر مثلا می خواهید که نماز را به کودک آموزش دهید ولی او ذکر ها را فراموش می کند، تمامی ذکر ها و حرکات را در هنگام نماز خواند خودتان بلند و واضح بخوانید و از کودک بخواهید که آن ها را تکرار کند.

 

 اگر دعایتان مستجاب شده است، شکر گذاری را فراموش نکنید

اگر همراه با کودک دعایی کرده اید و آن مستجاب شد، حتما شکر گذاری کنید و روشی برای ماندگار کردن آن پیدا کنید. مثلا هر بار که دعایی از شما مستجاب می شود، آن را در یک دفتر بنویسید.

این گونه کودک می داند که خداوند دعا ها را مستجاب می کند و دعا کردن بیهوده نیست. به همین دلیل اشتیاق بیشتری برای دعا کردن پیدا می کند.

 

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

 

دعا به زبان کودکانه, دعا برای بچه ها, روش های آموزش دعا به کودک

آموزش دعا به کودکان بهترین شروع برای آموزش مسائل دینی دیگر است.

 

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، آموزش آموزه های دینی به کودکان یکی از مهم ترین بخش های تربیت آن ها است. اما در سنین کودکی فهماندن موضوعاتی که به شدت معنادار هستند به کودک بسیار سخت است.

 

در این مقاله روش هایی را برای آموزش دعا کردن به کودکان آموختید اما مهم ترین عامل، خلاق بودن شما است. در نهایت این شما هستید که می توانید با توجه به شناختی که از کودک خود دارید بهترین روش آموزش را انتخاب کنید و آن را متناسب با فرزندتان تغییر دهید.

با این کار آموزش شما به کودک هم لذت بخش تر می شود و هم ماندگار تر. نکته مهم این است که در هنگام آموزش و تربیت فرزند، تا حد ممکن از خشونت استفاده نکنید زیرا با خشونت کودک نه تنها چیزی نمی آموزد بلکه از آن ها متنفر می شود.

 

روش تشویق همیشه در کودکان موثر بوده است و در هر زمینه ای می توانید از آن استفاده کنید تا آموزش شما اثر گذار تر باشد.

به همین دلیل همیشه سعی کنید که در قبال پیشرفت و یادگیری مسائلی که شما به کودک آموزش می دهید، همیشه پاداشی برای کودک در نظر بگیرید تا علاقه کودک برای یادگیری بیشتر شود و از درس ها و آموزش های شما خسته نشود.

 

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو