از انتقال اکسیژن گرفته تا رساندن مواد مغذی و هورمون ها به بافت ها خون نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. با توجه به همه این عوامل لازم است خون خود را خالص و بدون سموم برای عملکرد مناسب بدن حفظ کنید.

کلیه ها و کبد بیشتر مسئول تصفیه خون هستند. برخی از درمان های خانگی برای کمک به روند سم زدایی وجود دارد. این راهکارهای ساده به از بین بردن مواد زائد موجود در خون به دلیل برخی فرآیندهای بیولوژیکی یا برخی بیماری ها کمک می کند. به گزارش تایمزسوفاندیا، در اینجا چند روش برای پاکسازی خون وجود دارد:

آب لیموترش

آب لیموترش می تواند به پاکسازی خون و دستگاه گوارش کمک کند. آب لیموترش ماهیتی اسیدی دارد و می تواند سطح pH را تغییر دهد و در دفع سموم از خون گزینه مفیدی محسوب می شود. بسیاری از ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا قادر به زنده ماندن در محیط قلیایی نیستند.

آب لیموترش تازه را هر روز صبح با معده خالی بنوشید تا مواد ناخواسته و زائد از بدن پاک شود. آب نصف لیموترش را در یک لیوان آب گرم ریخته و قبل از صبحانه بنوشید.

سرکه سیب و جوش شیرین

ترکیب سرکه سیب و جوش شیرین به تعادل سطح PH و پاکسازی خون و بافت های بدن کمک می کند. این معجون جادویی اسید اوریک را از خون خارج کرده و آن را تصفیه می کند. 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک دوم قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیوان خالی بریزید سپس بگذارید مخلوط برای مدتی استراحت کند تا حباب و گاز آن ته نشین شود. سپس به آن آب اضافه کرده و فورا آن را بنوشید.

اگرچه جوش شیرین بعد از افزودن سرکه سیب به آن خنثی می شود، اما در صورت ابتلا به فشار خون بالا قبل از امتحان این درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:بهترین درمان های خانگی برای عفونت دستگاه تنفسی

ریحان

ریحان مقدس که در بیشتر غذاها استفاده می شود دارای خاصیت ضدباکتری و ضدالتهابی است. ریحان یک گیاه عالی برای تصفیه خون و دفع سموم از خون، کبد و کلیه است.

این گیاه سموم بدن را از طریق ادرار دفع می کند. 5 تا 6 برگ ریحان را خرد کرده و به غذای خود اضافه کنید تا از مزایای سم زدایی بیشتری برخوردار شوید، همچنین می توانید با دم کردن 6 تا 8 برگ ریحان در یک فنجان آب گرم از مزایی یک چای گیاهی بهره مند شوید.

زردچوبه

زردچوبه به عنوان ادویه به عنوان یک درمان کننده عالی شناخته می شود. ادویه خون را تمیز کرده و روند بهبودی را تسریع می بخشد. کورکومین موجود در زردچوبه با التهاب و بسیاری از مشکلات دیگر بدن مقابله می کند، همچنین زردچوبه به تولید گلبول های قرمز کمک می کند و می توان فواید دارویی آن را از زمان ظهور طب آیورودا جستجو کرد.

یک دوم قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک فنجان شیر گرم مخلوط کرده و بنوشید این نوشیدنی به کبد در عملکرد مطلوب کمک می کند.

آب

آب یک ماده سم زدایی طبیعی است، بنابراین هرچه آب بیشتری بنوشید خون خالص تری خواهید داشت. آب سموم بدن را دفع و به عملکرد صحیح اندام ها کمک می کند. آب به جریان مواد معدنی و ویتامین ها کمک کرده و با دفع ادرار سموم را از بدن خارج می کند.

بیشتر بخوانید:چگونه بستنی میوه ای درست کنید؟

مواد غذایی دیگر

به غیر از عوامل سم زدایی فوق مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که به تصفیه خون و حفظ سلامتی کمک می کنند.
بلوبری: این میوه بهترین تصفیه کننده طبیعی خون است، همچنین مانع رشد سلول های سرطانی کبد می شود.
کلم بروکلی: سرشار از ویتامین C، اسیدهای چرب امگا 3، کلسیم، پتاسیم، فسفر و منگنز است و سموم خون را نیز از بدن دفع می کند.
چغندر: به دلیل وجود آنتی اکسیدان به نام بتالاین و نیترات چغندر نیز خون را سم زدایی می کند.
شکر زرد: شکر تصفیه نشده طلایی رنگ تصفیه کننده خوبی برای خون به شمار می آید. شکر زرد خون لخته شده بدن را که برای پاکسازی خون لازم است از بین می برد.
در نظر داشته باشید این مقاله جایگزینی برای مشاوره و مراجعه به پزشک نیست، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هر یک از این درمان های خانگی با پزشک معتمد خود مشورت کنید.

مترجم: الهه زارعی