قبل از اقدام به بارداری این نکات را در نظر بگیرید

منبع: نوداد

230

1400/3/10

07:16


بارداری تغییرات زیادی در وضعیت جسمی و روحی مادران ایجاد می‌کند. نکات مهمی وجود دارد که قبل از اقدام به بارداری باید به آن‌ها توجه کنید تا دوران بارداری و زایمان راحت‌تری داشته باشید در ادامه این نکات را با هم مرور می‌کنیم:

ورزش کنید

۳۰ دقیقه ورزش منظم در روز می‌تواند روی سیستم تنفس و سلامت قلب شما تاثیر زیادی داشته باشد. پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا ورزش ‌های خوبی هستند که می‌توانید به طور روزانه آ‌نها را انجام دهید.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید

روی خوب غذا خوردن تمرکز کنید. شما در دوران بارداری به مقدار زیادی پروتئین، آهن، کلسیم و اسید فولیک نیاز خواهید داشت. میوه، آجیل، سبزیجات، سبزیجات برگ دار، غلات سبوس دار و لبنیات کم چربی مصرف کنید. مصرف چیپس، محصولات فرآوری شده، نوشابه و سایر غذاهای غیرضروری که کالری مناسبی به بدنتان نمی‌ رسانند را کاهش دهید. برای اینکه بهتر بتوانید روی رژیم غذایی خود تمرکز کنید، بهتر است از همسر خود نیز بخواهید که به شما بپیوندد.

بیشتر بدانید: انواع راه های جلوگیری از بارداری

اسید فولیک مصرف کنید

اسید فولیک به شما کمک می کند تا از نقایص مادرزادی جدی که ممکن است قبل از اطلاع از بارداری رخ دهد جلوگیری کنید. این ویتامین یکی از انواع ویتامین های گروه B است (B9) را در بسیاری از غذاها از جمله سبزیجات برگ دار، مرکبات و لوبیا پیدا خواهید کرد، اما اکثر خانم ها برای دریافت مقدار کافی این ویتامین به قرص مکمل نیاز دارند.

هنگامی که قصد بارداری دارید، هر روز باید ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید. این میزان، در اغلب قرص‌های مکمل وجود دارد.

در مشوِرَپ بخوانید: واژینیسموس چیست؟

مراقب وزنتان باشید

لاغری بیش از حد می تواند مشکلاتی در بارداری شما ایجاد کند. همچنین چاق بودن و داشتن اضافه وزن هم احتمال دیابت و فشار خون را در شما افزایش می دهد. حتما قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود درمورد اینکه چه وزنی برای شما مناسب است صحبت کنید.

چکاپ انجام دهید

حتما قبل از اقدام به باردار شدن به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و درباره نکات زیر از او مشورت بگیرید:

  • آزمایشات یا واکسن های مورد نیاز
  • ویتامین های قبل از تولد
  • کنترل بهتر شرایط بهداشتی
  • داروهایی که می توانید یا نمی توانید در دوران بارداری مصرف کنید

چرا لازم است تست پاپ اسمیر را انجام دهید؟

مشاوره ژنتیک

اگر در خانواده شما، نقص های ژنتیکی وجود دارد، خطر ابتلای کودک شما به یک اختلال ژنتیکی بالا می‌ رود. ممکن است پزشک برای شما آزمایشات پیش از بارداری را توصیه کند. با آزمایش خون یا بزاق ساده می توانید ژن های فیبروز سیستیک، سندرم X شکننده، بیماری تای ساکس و برخی دیگر از اختلالات ژنتیکی را تشخیص دهید.

C:\Users\Sahar\Desktop\early-pregnancy-signs-test-hand-660x367.jpg

آلت: اپلیکیشن مشاوره آنلاین مشوِرَپ

به دندانپزشک خود مراجعه کنید

اگر به صورت روتین سراغ معاینات دندانپزشکی نمی روید، حتما قبل از بارداری باید این کار را انجام دهید. در دوران بارداری امکان عکسبرداری X-ray وجود ندارد و اگر در دندان هایتان مشکلی احساس کنید، داندانپزشک نمی تواند مشکل شما را به خوبی بررسی کند. همچنین بارداری احتمال بیماری لثه را افزایش می دهد. بنابراین باید دندان های خود را بررسی کنید و روزانه آنها مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

مصرف کافئین را کاهش دهید

برخی از متخصصان پیشنهاد می کنند پیش از اقدام برای باردار شدن و در دوران بارداری، بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز دریافت نکنید. به جای قهوه‌ های کافئین دار می‌ توانید قهوه های دی کف یا شیر گرم را امتحان کنید. اگر عادت شدیدی به خوردن قهوه دارید، آن را به یک فنجان کوچک در زمان صبحانه محدود کنید.

سیگار کشیدن را ترک کن

سیگار کشیدن می تواند بارداری را برای شما دشوار کند. تحقیقات نشان داده که مصرف سیگار در زنان احتمال بروز مشکلاتی مانند زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و سقط جنین را افزایش دهد. همچنین کودک شما را در معرض خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) قرار می دهد.

اگر همسرتان سیگاری است، از او نیز بخواهید که سیگار را ترک کند. دود سیگار هم بسیار خطرناک است و می تواند به باروری مردان آسیب برساند.

نوشیدن الکل را ترک کنید

از آنجا که شما دقیقا نمی دانید چه موقع باردار می شوید، سعی کنید از مدتی قبل مصرف نوشیدنی‌ های الکلی را کنار بگذارید. نوشیدن الکل در دوران بارداری، احتمال نقص مادرزادی و مشکلات یادگیری را افزایش می دهد، همچنین ممکن است دشواری هایی را در طول بارداری برای مادر ایجاد کند.

اگر قصد باردار شدن دارید، می توانید از طریق وب‌ سایت و اپلیکیشن مشوِرَپ با بهترین متخصصان زنان و زایمان به صورت آنلاین و غیرحضوری گفت ‌و گو کنید.



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو