تولد زودهنگام بهره هوشی را کاهش می‌دهد

70

1400/3/10

11:07


تولد زودهنگام بهره هوشی را کاهش می‌دهد

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد تولد زودهنگام و وزن کم نوزاد در هنگام تولد بر بهره هوشی وی در سال‌های بعدی زندگی تاثیر منفی می‌گذارد و میزان آن را کاهش می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، نتایج این مطالعه که توسط محققان دانشگاه «وارویک» در انگلیس انجام شد، نوزادانی که پنج هفته زودتر از موعد مقرر متولد می شوند و وزن کمی در هنگام تولد دارند، نسبت به نوزادانی که دوره کامل جنینی را گذرانده اند و اندازه عادی دارند، در نوجوانی از بهره هوشی کمتری برخوردارند.


به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس،داده های این مطالعه نشان می دهد نوجوانانی که در هفته ۳۲ بارداری به دنیا آمده اند و وزن آنها در زمان تولد کمتر از پنج پوند و هشت انس بوده است نسبت به هم سن و سالان خود که در هفته ۳۷ بارداری به دنیا آمده اند و وزن عادی در زمان تولد داشته اند، در آزمون های بهره هوشی ۱۲ امتیار کمتر کسب می کردند. وزن پنج پوند و هشت انس (۲.۵ کیلوگرم) حداقل وزن سالم نوزاد در زمان تولد محسوب می شود.


محققان گفتند، یافته های این مطالعه نشان می دهد که سلامت در زمان تولد بر هوش و عملکرد شناختی در سال های بعدی زندگی تاثیر دارد.
«دیتر ولکه» استاد روانشناسی رشد در دانشگاه وارویک انگلیس و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: با مراقبت های مدرن زنان و زایمان، بیشتر [نوزادان نارس] با توانایی های شناختی در محدوده طبیعی رشد می کنند. با این حال، افرادی که خیلی نارس به دنیا می آیند، چالش های بیشتری در رشد شناختی خود تجربه می کنند.


به گفته ولکه و همکارانش، حداکثر ۲٪ از نوزادان در سراسر جهان «بسیار» زودرس متولد می شوند، که به عنوان تولد در هفته ۳۲ بارداری یا کمتر تعریف می شود.
در آمریکا که ۳۷ تا ۴۰ هفته بارداری، طبیعی تلقی می شود، این رقم به ۱۲٪ می رسد، اگر چه بر اساس برآوردهای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، میزان زنده ماندن این نوزادان ۹۵٪ یا بیشتر است.


تولد نوزادان بین هفته‌های ۳۲ تا ۳۳ بارداری
حدود ۹۸ درصد از نوزادانی که در این سن به دنیا می‌آیند زنده می‌مانند. بیشتر آنها بین یک کیلو و ۳۶۰ گرم تا دو کیلو و ۲۶۰ گرم وزن دارند و لاغرتر از نوزادان فول‌ترم به نظر می‌ رسند. برخی از آنها می‌ توانند بدون کمک نفس بکشند و بسیاری از آنها فقط به اکسیژن مکمل برای کمک به تنفس‌ نیاز دارند.


برخی از آنها را می‌توان از سینه مادر یا با شیشه‌ شیر تغذیه کنند، اما آنهایی که در تنفس مشکل دارند احتمالا به تغذیه با لوله نیاز خواهند داشت. نوزادانی که در این سن به دنیا می‌آیند، در مقایسه با نوزادان زودرس‌ تر احتمال کمتری برای ابتلا به معلولیت‌ های جدی ناشی از تولد زودرس دارند.
مشروح این مطالعه در نشریه JAMA Pediatrics منتشر شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو