پرورش و کاشت درخت تسبیح و آشنایی با فایده های جالب این درخت

پرورش و کاشت درخت تسبیح و آشنایی با فایده های جالب این درخت


منبع: آرگا

111

1400/3/10

14:08


توجه داشته باشید که کاشت و پرورش درخت تسبیح چندان کار سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با اصول کاشت درخت تسبیح و همچنین نگهداری از آن به خوبی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی درخت تسبیح از دسته گیاهان چند ساله و غیر بالارونده می باشد که از آن اغلب در تهیه غذاها، نوشیدنی ها، طب سنتی و صنعت چوب استفاده می شود و امروزه درخت تسبیح به دلیل محبوبیت بسیار زیادی که پیدا کرده کاشت آن مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه کاشت درخت تسبیح

بهتر است بدانید که درخت تسبیح در واقع درختی چند ساله و غیربالارونده و از جنس لگومینوز ها می باشد که اغلب در اندازه متوسط است و تا حدود ۱۵ متر نیز به خوبی رشد خواهد کرد. این درخت بومی جنوب شرقی آسیا یعنی هند و مالزی است و به همین خاطر در نواحی گرمسیر رشد بهتری از خود نشان می دهد. میوه های تسبیح به صورت غلاف و دارای بذرهایی عدسی شکل هستند که وقتی می رسند رنگ قرمز یا قرمز مایل به زرد بسیار زیبایی به خوبی می گیرند. گل های کوچک این گیاه کم و بیش بویی مشابه شکوفه های پرتقال دارند و غلاف های رسیده آن نیز تا مدت ها روی شاخه باقی می مانند و حتی زمانی که روی شاخه هستند شکافته شده و بذور شروع به ریزش می کنند. توجه داشته باشید که این درخت پرخاصیت منبع غنی از روشن های طبیعی، کربوهیدرات ها، ترکیبات آروماتیک ساده، فلاونوئیدها شامل آمپلوپسین، بوتئین، روبینتین و دهیدروروبینتین، ترپنوئیدها شامل اکینوسیستیک اسید و اولئلنولیک اسید، استروئیدها شامل داکوسترول، پتاسیتوسترول و استیگماسترول، آمینو اسید ها و آلکالوئیدها خواهد بود و به همین منظور در صنعت دارویی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونگی کاشت درخت تسبیح

دستورالعمل کشت بذور تسبیح:

توجه داشته باشید که پیش از کاشت نهال های تسبیح بایستی ریشه های عریان را به خوبی بررسی نمایید و ریشه های به هم فشرده را با انگشت یا هر وسیله غیر تیز دیگر از هم باز کنید.

توصیه می شود که ریشه ها را به مدت ۳ الی ۶ ساعت درون آب غوطه ور نمایید و همچنین در طول مراحل کاشت ریشه ها نباید به هیچ عنوان خشک شوند. همچنین بهترین زمان برای کاشت نهال ها روز های ابری و بدون باد خواهند بود.

دقت داشته باشید که اک بستر کشت هر چقدر سنگین تر و فشرده تر باشد باید گود حفر شده نیز بزرگتر شود. معمولا حفره هایی با قطر ۱۰۰ سانتی متر و به عمق ۱۲۰ سانتی متر توصیه می شود.

در خاک هایی که نخاله های ساختمانی، سنگ و قلوه سنگ وجود دارد گیاه به خوبی رشد نکرده و لازم است حتما آن را حذف و با خاک زراعی مناسب جایگزین نمایید.

معمولا در حفر گودال بایستی ابتدا خاک سطحی را تا عمق ۱۵ سانتی متربا بیل بردارید و سمت راست چاله بریزید، سپس تا عمق ۶۰ سانتی متر خاک آن را در سمت چپ چاله خالی کنید. دقت داشته باشید که در زمان حفر گودال حذف هر گونه ریشه و علف هرز از اطراف و داخل گودال ضروری خواهد بود.

روش های کشت گیاه تسبیح

سپس خاک سطحی را به صورت مخروطی و به ارتفاع حدود ۲۰ الی ۴۰ سانتی متر داخل گودال بریزید و سپس نهال را در بالاترین نقطه روی آن قرار داده و ریشه ها را با دست در اطراف به صورت یکنواخت روی مخروط خاک توزیع نمایید.

توصیه می شود که نهال را با دست دیگر نگه داشته و خاک را برداشته و روی ریشه ها به آرامی خالی کنید تا چاله به صورت کامل پر شود و در نهایت می توانید آبخوری به عمق ۲۰ سانتی ایجاد کنید.

دقت داشته باشید که ایجاد و ترمیم این آبخور در سال های اولیه کشت نهال برای تثبیت درخت در باغچه بسیار مهم خواهد بود.

در کاشت گیاهتان باید دقت کنید که طوقه گیاه دقیقا روی سطح خاک قرار گیرد. همچنین کاشت عمیق بذور باعث نرسیدن اکسیژن کافی به ریشه ها و در نتیجه عدم رشد درخت و افزایش رطوبت در محل طوقه و بالای آن شده و شرایط را جهت بیماری های قارچی فراهم خواهد کرد.

اصول پرورش درخت تسبیح

شرایط مورد نیاز برای پرورش درخت تسبیح:

همانطور که می دانید برای اینکه گیاه بتواند روند رشد خود را به خوبی طی کند نیاز به شرایطی دارد که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش درخت تسبیح پرداخته ایم:

آبیاری:

معمولا درخت تسبیح به دلیل ساختار فلس مانندی که دارد برگ ها و ریشه هایش نسبت به خشکی مقاوم خواهند بود و در صورتی که باران خاک بستر را به خوبی خیس نکرده باشد بایستی اقدام به آبیاری نمایید. دقت داشته باشید که نباید در روند آبیاری گیاهتان افراط نمایید تا با پوسیدگی ریشه ها مواجه خواهید شد. همچنین در دو سال اولیه کشت آبیاری منظم نهال برای استقرار بهتر گیاه توصیه می شود.

نور و دما:

در روند کاشت درخت تسبیح نیاز به آفتاب کامل خواهید داشت و از آنجایی که سایه را اصلا تحمل نمی کند اگر قصد پرورش آن در گلدان را دارید توصیه می شود که بستر را در پنجره های آفتاب گیر قرار دهید. این گیاه نسبت به سرما مقاوم است و مشکلی ایجاد نمی کند که به همین خاطر می توانید در دماهای پایین نیز گیاهتان را رها کنید.

خاک و کوددهی:

این درخت معمولا خاک هایی دارای پی اچ خنثی تا کمی اسیدی را برای رشد ترجیح می دهد اما بهترین رشد خود را در خاک های مرطوب شرایط آب و هوایی گرم خواهد داشت. جالب است بدانید که بیشتر رشد درخت تسبیح معمولا در نواحی با حدود ۳۰۰۰ الی ۵۰۰۰ میلی متر بارندگی سالانه رخ می دهد.

شرایط لازم برای بستر درخت تسبیح

خواص درمانی و صنعتی درخت تسبیح:

از انجایی که تسبیح درختی مفید برای تثبیت نیتروژن می باشد اغلب برای تهیه علوفه مورد استفاده قرار می گیرد.

از درختان تسبیح به عنوان یک درخت زینتی در معابر شهری و یا یک گیاه دارویی استفاده می شود برای مثال برگ های تازه و جوان آن می توانند پخته و در غذاهای مختلف مصرف شوند.

از بذرهای زیبا و جذاب این گیاه می توان در صنعت جواهرسازی استفاده کرد.

درخت تسبی برای تهیه صابون و رنگ قرمز مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجایی که درخت تسبی چوبی بسیار سخت و مقاوم دارد معمولا از آن در قایق سازی، ساختن لوازم منزل و همچنین سوخت استفاده می شود.

در طب سنتی از دم کرده برگ و پوست این درخت جوشانده ای تهیه می شود که برای درمان اسهال مفید خواهد بود.

عصاره خارج شده از برگ های درخت تسبیح خواص آنتی باکتریایی علیه انگل روده ای دارد و همچنین در مطالعاتی که بر روی موش ها انجام شده مشخص گردیده بالاترین دوز عصاره استخراج شده از بذرها تاثیرات ضدالتهابی دارد.

آشنایی با خواص درمانی درخت تسبیح

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت درخت سرو و همچنین مطلب کاشت درخت صنوبر نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو