اصلی ترین دلیل ابتلا به HIV در کشور چیست؟

64

1400/3/10

14:49


کارشناسان از تغییر هرم جمعیتی مبتلایان به HIV در کشور خبر می دهند و می گویند بر خلاف سالهای قبل در حال حاضر علت آلودگی چهل و هشت درصد مبتلایان به این ویروس روابط جنسی پرخطر است.

اصلی ترین دلیل  ابتلا به HIV در کشور چیست؟

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر جلیل کوهپایه زاده؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران یکشنبه نهم خرداد ۱۴۰۰ از مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری خورشید بازدید کرد.

در حاشیه این بازدید دکتر بابک عشرتی؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در تمامی شبکه های بهداشت یک مرکز کاهش آسیب وجود دارد که به افراد مبتلا به HIV، خدمات مشاوره ای ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه مراجعین به این مراکز عموماً افرادی هستند که آسیب اجتماعی دیده اند و یا در معرض آن هستند، افزود: تلاش ما این است تا در زمینه های روانشناسی، درمان بیماری های عفونی و مهمترین آنها بیماری های منتقله از طریق تماس جنسی از جمله ایدز آموزش لازم داده شود.

دکتر شهلا محمد پناهی؛ سرپرست مرکز مشاوره بیماری های رفتاری خورشید نیز با اشاره به جمعیت بالغ بر یک میلیون و یکصد هزار نفر در منطقه مرکز بهداشت شمال غرب تهران، اظهار کرد: خدمات ما شامل مشاوره، روانشناسی، تست سریع HIV و سایر خدمات تشخیصی و همچنین درمانی است.

وی با بیان اینکه تمامی اطلاعات مبتلایان به صورت کاملا محرمانه حفظ می شود، افزود: میانگین روزانه مراجعه به این مرکز ۱۰ نفر است و در حال حاضر هفتاد و دو  پرونده فعال داریم.

سرپرست مرکز مشاوره خورشید یادآور شد: واحد غربالگری مرکز خورشید در بخش مردان بیش از هفتصد پرونده برای افراد پرخطر و در بخش زنان بیش از بکصد پرونده فعال دارد.

زهرا غلامی پور؛ کارشناس برنامه کنترل HIV در دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: در سال های قبل ابتلاء به HIV  در معتادان تزریقی در بالاترین سطح قرار داشت ولی با آموزش ها و خدمات که ارائه می شود، سطح ابتلا در این گروه به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: تعداد مبتلایان به HIV از طریق روابط پرخطر جنسی در ایران رو به افزایش بوده و در حال حاضر علت آلودگی  ۴۸ درصد مبتلایان روابط جنسی پرخطر و تنها حدود ۳۰ درصد آنان، اعتیاد است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو