کرونا، فرصتی برای ترک سیگار

72

1400/3/10

17:11


کرونا، فرصتی برای ترک سیگار

سلامت نیوز:دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران گفت: با توجه به اینکه خطر ابتلا به کرونا، بستری و مرگ و میر ۵۰ درصد در افراد سیگاری بیش از سایر افراد است، کرونا فرصتی شد تا بسیاری از مصرف کنندگان سیگار، این ماده دخانی را ترک کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، امروزه مصرف دخانیات یکی از عمده‌ترین دلایل مرگ و میر قابل پیشگیری در سراسر دنیاست، این صنعت و تاثیرات مرگ‌بار محصولات آن سالانه بیش از یک تریلیون دلار به اقتصادهای جهان بابت هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و از دست دادن بهره‌وری زیان می‌رساند.


بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، مصرف دخانیات عامل مرگ ۱۰۰ میلیون نفر در قرن بیستم بوده و این میزان مرگ و میر برای قرن حاضر به یک میلیارد نفر خواهد رسید.


دکتر محمد رضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران روز دوشنبه و مناسبت فرارسیدن ۳۱ می (۱۰ خرداد) روز جهانی دخانیات به خبرنگار ایرنا می گوید: در پی همه گیری ویروس کرونا، از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سیگاری دنیا، ۷۳۰ میلیون نفر اعلام آمادگی کردند که به خاطر عدم ابتلا به این بیماری، استعمال این ماده دخانی را ترک می‌کنند.


وی اظهار می دارد: به همین خاطر شعار امسال سازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی مبارزه با دخانیات، تعهد برای ترک نامیده شده و به مردم آگاهی داده می شود که سیگار از مهمترین عوامل بروز بیماری ها از جمله کرونا است و تلاش عمومی می شود تا اطلاعات در مورد عوارض این ماده دخانی در اختیار مردم قرار گیرد.


بروز ۵۰ نوع بیماری با مصرف دخانیات
مسجدی تصریح می کند: مصرف دخانیات ۵۰ نوع بیماری و ۲۴ نوع سرطان بوجود می آورد و با توجه به اینکه از بهمن ۹۸ تاکنون کرونا باعث مرگ و میر چهار میلیون نفر در دنیا شده اما افرادی که بر اثر دخانیات جان خود را از دست دادند ۱۰ میلیون نفر است و به نظر می رسد در کشور نیز در مدت شیوع کرونا بیش از ۸۰ هزار نفر بر اثر عوارض دخانیات فوت کردند.


وی با بیان اینکه سیگار تنها کالاهایی است که تحریم نشده و هنوز وارد می شود، می افزاید: مشاهده می شود که به دلیل تحریم بسیاری از صنایع تولیدی تعطیل یا ورشکسته شدند در حالیکه واحدهای تولیدی دخانیات از هفت به ۲۱ واحد افزایش یافته و این موضوع تاسف بار است.


افزایش تجربه مصرف قلیان در دختران تا ۳۵ برابر
این فوق تخصص ریه در مورد عوارض قلیان می افزاید: تجربه مصرف قلیان در میان دختران دانش آموز و دانشجو تا ۳۵ برابر افزایش یافته و زنگ هشداری برای خانواده ها است، آنها همسران و مادران آینده هستند و می تواند سلامت خود و اطرافیان را به خطر بیاندازند.


مسجدی می گوید: دود ناشی از قلیان از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن شده و آثار سوء خود را می‌گذارد و فویل آلومینیومی که در قلیان استفاده می‌شود با زغال در حال سوختن واکنش داده و مواد سرطان‌زا تولید می‌کند که موجب سرطان می‌شود.


وی با بیان اینکه در قلیان بیش از هفت هزار ماده زیان بخش وجود دارد، تصریح می کند: در حالیکه در سیگار فقط چهار هزار ماده مضر شناسایی شده و باید توجه داشت که ضرر قلیان بسیار بیشتر از مصرف سیگار بوده و به خانواده ها توصیه می شود بصورت تفریحی و جمعی کنار فرزندان خود این ماده دخانی را مصرف نکنند تا دختران و پسران نوجوان نیز از آنها تقلید نکنند.


دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران تاکید می کند: هر وعده مصرف قلیان معادل کشیدن سه پاکت سیگار است و بطری قلیان در حدود ۸۵ درصد موارد حاوی باکتری‌های متعددی هستند و موجب بروز بیماری های مختلف می شود.


۸۵ درصد اعتیاد با استعمال دخانیات آغاز می شود
مسجدی ادامه می دهد: ۸۵ درصد اعتیاد به مواد مخدر از مصرف سیگار و قلیان در کشور آغاز می شود و باید دولت آتی فکر اساسی برای موضوع مبارزه با دخانیات انجام دهد، مالیات سیگار افزایش یابد، تولید توتون و تنباکو به حداقل برسد.


۱۰ میلیون سیگاری در کشور
عبدالرحمن رستمیان استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز می گوید: اکنون ۱۰ میلیون نفر در کشور سیگار مصرف می‌کنند، این آمار نگران کننده است، مبارزه با دخانیات یک وظیفه همگانی است و باید نهادهای مختلف در کنار یکدیگر برای مقابله با این معضل همکاری کنند.


وی اظهار می دارد: برای مبارزه با دخانیات باید کاهش تقاضا در جامعه ایجاد شود، اطلاعات مردم در مورد عوارض مصرف سیگار و قلیان از طریق آموزش رسانه ها و نهادها افزایش یابد تا به سمت استعمال این مواد نروند، این آموزش در خانواده، مدرسه و دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان با ایجاد کاهش تقاضا در برابر پیشگیری از دخانیات پاسخگو بود.


رستمیان می افزاید: متاسفانه در دو دهه گذشته باورهای غلط در مورد مصرف قلیان در خانواده ها بوجود آمده که بی ضرر بوده و عارضه ای ایجاد نمی کند در حالیکه توتون و تنباکوهایی در قلیان می سوزد و دود می شود برای مصرف کننده و اطرافیان خطرناک است و برابر ۱۰ نخ سیگار عوارض ایجاد می کند.


نهادها و انجمن مدنی به کمک مبارزه با دخانیات بیایند
وی با بیان اینکه نهادها و انجمن های مردمی باید برای ترک دخانیات، اجتماعی سازی کنند می گوید: سالانه ۱۵ میلیارد تومان به علت مصرف سیگار در کشور دود می شود و ۴۵ هزار میلیارد تومان برای بیماری های ناشی از مصرف سیگار هزینه می شود که بسیار سنگین است.


این استاد دانشگاه می افزاید: دخانیات جزو پرسودترین کالاها در کشور بوده به خاطر همین تولید آنها افزایش یافته است اخذ مالیات بیشتر برای دخانیات باعث می شود تقاضا کاهش یابد و به دنبال آن هزینه های آن در بخش گسترش فضاهای ورزشی جوانان، تغذیه سالم و غیره صرف شود و از آنجایی که مصرف دخانیات کشنده و ویران کننده است باید با اجرای قانون جامع کنترل دخانیات و عدم فروش سیگار به جوانان زیر ۱۸ سال، اخذ مالیات زیاد، اطلاع رسانی و آموزش بتوانیم عرضه و تقاضا را در جامعه کاهش دهیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو