روایت عباس آخوندی از جلسه با شورای نگهبان

منبع: برترین ها

69

1400/3/10

18:48


عباس آخوندی، اصلاح طلب و نامزد ردصلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌ جمهوری، در گزارشی از اعتراضش به شورای نگهبان صحبت کرد.

برترین‌ها: عباس آخوندی، اصلاح طلب و نامزد ردصلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌ جمهوری، در گزارشی خطاب به ملت ایران نوشت:

ملت شریف ایران
دوستان و همراهان گرامی
با سلام

در این مدت که بحث انتخابات در میان بود، افزون بر دوستی، بیش از گذشته با هم ارتباط فکری برقرار کردیم و درباره ایران و آینده این سرزمین و همبستگی ملی اندیشیدیم.

لیکن پس از اعلام نام نامزدهای تاییدصلاحیت‌شده در تاریخ چهارم خردادماه من تاکنون سخنی آشکارا نگفته‌ام و گروهی پی‌جوی نظرم هستند.

از نظر من، پیگیری نکردن قانونی موضوع عدم احرازصلاحیت، فراتر از یک مساله شخصی است و جفا به شهروندان و سلب یک حق انتخاب از آنان است. ازاین‌رو، در این مختصر تنها گزارشی از گام‌های قانونی که برداشته‌ام را خدمتتان تقدیم می‌کنم. من همواره به اقدام قانونی ایمان داشته و دارم و در سخت‌ترین شرایط نیز مطالب و خواسته‌هایم را از مجرای قانون پی‌ می‌گیرم.

دوشنبه سوم خردادماه از طریق دوست گرامی جناب آقای دکتر تخشید، رییس محترم دانشکده حقوق دانشگاه تهران، پیغامی دریافت کردم. پیغام از سوی جناب آقای دکتر کدخدایی عضو محترم شورای نگهبان بود مبنی بر اینکه شورا در مورد صلاحیت من به نتیجه نرسیده‌است، لذا اگر من تمایل داشته باشم، پیش از اعلام رسمی شورا از نامزدی انصراف دهم.

البته، من از این کار امتناع کردم و همان شب نامه‌ای را خطاب به حضرت آیت‌الله جنتی نوشتم و صبح فردای آن، برای ایشان ارسال داشتم. در آن نامه نوشتم که من واجد تمام شرایط اثباتی و فاقد تمام شرایط سلبی نامزدی انتخابات رییس‌جمهوری هستم، بنابراین، موضوع عدم احرازصلاحیت از سوی اینجانب مورد قبول نیست.

متذکر شدم که اگر بر اثر برخی گزارش‌ها شورا در تردید افتاده‌ است، من آمادگی دارم که توضیح‌های لازم را ارائه نمایم. با این وجود، در آن فوریت، شورا از من دعوتی نکرد و در سیاهه‌ نام‌های آگهی‌شده نام من در شمارِ تاییدشدگان نبود.

با آگهی نام نامزدهای تاییدشده، روز چهارشنبه پنجم خردادماه با استناد ‌قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین ردصلاحیت‌شده در انتخابات مختلف مصوب مجلس در تاریخ ۱۳۷۸/۷/۲۰ ‌و مصوب مجمع تشخصیص مصلحت نظام در تاریخ ۱۳۷۸/۸/۲۲ به این موضوع اعتراض کردم.

به موجب این قانون، کلیه مراجع رسیدگی‌کننده صلاحیت داوطلبان در انتخابات مختلف (‌به استثناء انتخابات خبرگان رهبری که‌مطابق اصل یکصدوهشتم (۱۰۸) قانون اساسی خواهد بود) موظفند صرفا براساس مواد قانونی و براساس دلایل و مدارک معتبر که توسط مراکز ‌مسؤول قانونی به مراجع اجرائی و نظارتی ارسال شده‌است، به بررسی صلاحیت داوطلبان بپردازند و چنانچه صلاحیت داوطلبی را رد کردند، باید ‌علت ردصلاحیت را به شرح زیر با ذکر مواد قانونی مورد استناد و دلائل مربوط به داوطلب ابلاغ کنند...

به‌ هر روی، پنجشنبه ششم خردادماه موضوع را از جناب آقای دکتر کدخدایی پیگیری کردم و ایشان گفتند که حضرت آیت‌الله جنتی موضوع را برای رسیدگی به ایشان ارجاع داده‌است. لذا، قرار شد که روز شنبه هشتم خردادماه با ایشان ملاقات داشته باشم و ایشان ابهام‌ها را مطرح و توضیح‌های مرا بشنوند.

در روز و ساعت موعود جلسه برگزار شد. ایشان استقبال کردند و صحبت‌مان یک‌ساعت‌ونیم به‌طول انجامید. بر اساس برخی گزارش‌هایی که به شورای محترم نگهبان ارائه ‌شده‌بود، برخی ابهام‌ها در ذهن تعدادی از اعضای محترم شکل گرفته‌بود.

ایشان موارد را تک‌به‌تک با من مطرح کردند. موارد بسیار پیش‌پاافتاده و از نظر من به‌کلی بی‌مبنا و بی‌اساس بودند. به تمامی آنها پاسخ دادم. در نهایت قرار شد که ایشان موضوع را با اعضای محترم شورا در میان بگذارند و نتیجه را به من بگویند.

در آخرین پیگیری که امروز (دهم خردادماه) از ایشان داشتم، گفتند که موضوع در جلسه روز چهارشنبه شورا (۱۲خردادماه) طرح و نتیجه اعلام خواهد شد.

اینک بیش از هر زمان به صلاحیت خود ایمان دارم و مطمئن هستم که واجد تمام شرایط اثباتی و فاقد تمام شرایط سلبی هستم. امید دارم که شورای نگهبان در بازنگری که انجام می‌دهد، ظلمی که از این رهگذر بر من و رای‌دهندگان عزیز رفته را جبران، بخشی از سردی و ناامیدی حاکم بر صحنه انتخابات را کاسته و گامی هرچند کوچک در رقابتی‌شدن شرایط انتخابات ۱۴۰۰ بردارد.

شهروند ایران- عباس آخوندی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو