اگر در مدفوع خون دیدید این مقاله را بخوانید

اگر در مدفوع خون دیدید این مقاله را بخوانید


منبع: آرگا

108

1400/3/10

20:11


وجود خون در مدفوع میتواند ناشنه ای از بیماری های گوارشی باشد و یا حتی می تواند نشانه ای از رنگدانه های غذا ها باشد. بنابراین زمانی که چنین مشکلی را مشاهده کردید بهتر است ابتدا غذا هایی که خورده اید را بررسی کنید و اگر روز بعد بهبودی حاصل نشد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

خون در مدفوع بیش تر به دلیل مشکلات گوارشی بروز می کند و باید سریعا پیگیر آن شوید و دلیل این مشکل را پیدا کنید. در واقع این امر می تواند نشانه ای از خونریزی در بخش های مختلفی از دستگاه گوارش باشد که این خونریزی به همراه مدفوع خارج می شود و رنگ آن را تغییر می دهد.

علت مشاهده مدفوع خونی

علل مشاهده خون در مدفوع

زمانی که خون در مدفوع خود مشاهده می کنید باید به دنبال دلیل آن باشید زیرا این خون نشانه مشکلات جدی پزشکی می باشد. دلایل بسیار زیادی درباره این مشکل وجود دارد که یک به یک آن ها را برایتان بررسی می کنیم و شما می توانید با انجام آزمایش های پزشکی دلیل مشکل خود را پیدا کنید.

خونریزی دستگاه گوارش

یکی از دلیل هایی که می تواند وجود خون را توجیه کند این است که دستگاه گوارش فوقانی شما دچار خونریزی شدیدی شده است. برای این که بیماری تشخیص داده شود باید آندوسکوپی انجام بدهید و بعد از اطمینان از این دلیل باید جراحی کوچکی انجام دهید تا بتوانید این خونریزی را از بین ببرید.

آنال فیشر

زمانی که دچار این مشکل شده باشید علاوه بر وجود مدفوع خونی در بسیار زیادی را احساس می کنید. در واقع این وضعیت در صورتی برایتان ایجاد می شود که زخم های سطحی و یا پارگی هایی در محل مقعد ایجاد شده باشد و چون این محل دارای گیرنده های بسیار زیادی است درد بسیار زیادی را به همراه دارد. یادتان باشد که این مشکل بیش تر برای نوزادان رخ می دهد و بعد از مدتی درمان می شود اما در صورتی که  دستشویی نوزادتان خونی بود باید به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص دقیق دارو هایی را برای نوزاد تجویز کرده تا این مشکل از بین برود.

پولیپ یکی از بیماری هایی می باشد که منجر به ایجاد مدفوع خونی می شود.

پولیپ

پولیپ ها همان بافت های اضافی می باشند که چون بیش از حد رشد کرده اند بزرگ شده و به سلول های سرطانی تبدیل شده اند. پولیپ ها معمولا از پوشش داخلی روده بزرگ منشات می گیرند و هیچ گونه علامتی ندارند و ممکن است تصادفی ان ها را کشف کنید. پولیپ روده ها بسته به محلی که قرار دارند می توانند انواع مختلفی داشته باشند و حدودا ۲۰ درصد از افراد بالای ۶۰ سال دارای پولیپ هستند.

بواسیر

یکی دیگر از بیماری های مقعدی که منجر به ایجاد مدفوع خونی می شود بواسیر یا هموروئید است. درمان بواسیر به شما کمک می کند تا مدفوع خونی شما درمان شود و شایع ترین نشانه این بیماری زور زدن و طولانی شدن دفع مدفوع می باشد. این بیماری نوعی بیماری ارثی می باشد و اگر شما هم از آن رنج می برید می توان گفت وجود خون در مدفوع امری طبیعی است.

خون در مدفوع

آنژیودیسپلازی

اگر علت دقیقی برای وجود خون به ذهنتان نمی رسد احتمالا به دلیل آنژیودیسپلازی می باشد. این بیماری به دلیل ناهنجاری های عروق خونی ایجاد می شود و با نا رسایی های کلیه در ارتباط می باشد. این بیماری را می توان با آندوسکوپی درمان کرد. البته روش های درمانی دیگری نیز برای این بیماری وجود دارد که شامل هورمون درمانی، انتقال خون دوره ای و استفاده از مکمل های آهن می باشد.

نکته : این بیماری در بسیاری از افراد خود به خود درمان می شود و نیازی به استفاده از هیچ دارویی نمی باشد.

التهاب روده

بیماری های روده ای و التهابات آن می تواند دلیل دیگری برای وجود خون در دستشویی باشد. در واقع زمانی که از التهابات روده ای سخن می گوییم بدین معنا است که به بیماری های خود ایمنی اشاره می کنیم. دو نوع از شایع ترین التهابات در روده ها کرون و کولیت زخمی می باشد. درمان کولیت روده و کرون با دارو های استروئیدی و ایمن سازی صورت می گیرد و برخی از افرادی که دارای وضعیت حادی اند باید جراحی شوند تا بتوانند بهبودی خود را بدست آورند.

خون در مدفوع

کولیت ایسکمیک

کولیت ایسکمیک یکی دیگر از بیماری های التهابی روده ای می باشد که باعث ایجاد زخم های بسیار طولانی مدت در سیستم گوارشی می شود و بر روی روده بزرگ و رکتوم ها اثر می گذارد و التهاب آن ها دو برابر می کند.

سرطان روده

اگر خون در مدفوع خود مشاهده کردید باید سریعا آن را مورد بررسی قرار بدهید زیرا این خون ها نشان دهنده یک مشکل جدی می باشد که نیاز به بررسی دارد. یکی از موارد احتمالی درباره خون در مدفوع وجود سران است. سرطان روده منجر به ایجاد مدفوع خونی می شود و اگر بتوانید سریعا این مورد را پیشگیری کنید شانس درمان بسیار بالایی خواهید داشت.

سرطان روده و مدفوع خونی ارباط مستقیمی با یک دیگر دارند.

رنگدانه مواد غذایی

در برخی از موارد ممکن است رنگدانه های مواد غذایی باعث شود که شما فکر کنید در مدفوع خود خون مشاهده کردید و نگران شوید. بنابراین قبل از انجام هر آزمایشی لازم است تا غذا هایی که خورده اید را مورد بررسی قرار بدهید زیرا ژلاتین قرمز و لبو می تواند رنگ مدفوع شما را تغییر بدهد.

بیماری دیورتیکولیت

بیماری دیورتیکولیت یکی دیگر از علل وجود این مشکل می باشد. این بیماری در روده بزرگ دیده می شود و به ندرت می توان گفت که در روده کوچک هم مشاهده شده است. وجود این بیماری می تواند بدون نشانه باشد و جالب است بدانید که این بیماری سرطانی و یا مسری نمی باشد و حدودا ۳۰ درصد افرادی که بالای ۵۰ سال دارند این بیماری را تجربه می کنند. علت این مشکل نا شناخته می باشد و در طی آندوسکوپی یا جراحی شکمی متوقف می شود.

انواع مدفوع خونی

زمان مراجعه به پزشک

یادتان باشد که وجود مدفوع مشکل دار بسیار جدی می باشد بنابراین هر زمانی که مشکلی را مشاهده کردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید با اقدامات لازم سریعا جلوی پیشرفت بیماری ها را بگیرید. بهتر است برای این که تشخیص دقیقی صورت بگیرد به پیش دکتر گوارش بروید تا با انجام آزمایش های مناسب روش های درمانی درستی را در پیش بگیرید.

انواع آزمایش ها

برای این که بتوانید علل این مشکل را مشخص کنید لازم است تا یک سری از آزمایش ها را انجام بدهید. این آزمایش ها را دکتر برایتان مشخص می کند و به طور کلی این آزمایش ها شامل غربالگری، DRE ، کولونوسکوپی، EGD و سیگموئیدوسکوپی می باشد که در ادامه آن ها را برایتان بررسی خواهیم کرد.

غربالگری مدفوع

این آزمایش با استفاده از مدفوع شما صورت می گیرد و اگر مشکلی تشخیص داده شود پزشک برایتان آزمایش های تکمیلی را انجام می دهد.

انواع آزمایش های مدفوع خونی

آزمایش دیورتیک رکتال یا DRE

اگر شما دچار خونریزی رکتال شده باشید پزشک برایتان یک معاینه دیسک رکتال انجام می دهد تا بتواند منبع خونریزی را پیدا کند.

EGD

این آزمایش با استفاده از آندوسکوپ انجام می شود و پزشک از این روش برای یافتن منبع خونریزی استفاده می کند و نمونه ای را برای آزمایش بر می دارد و به آزمایشگاه می دهد تا دلیل خونریزی مشخص شود.

کولونوسکوپی

اگر پزشک تشخیص بدهد که شما نیاز به بررسی کامل کولون دارید این آزمایش را برایتان می نویسد و با استفاده از نتایج دارو هایی را برایتان تجویز خواهد کرد.

سیگموئیدوسکوپی

این روش برای بررسی کولون و حذف و رشد های کوچک صورت می گیرد و مانند روش های قبلی انجام می شود.

درمان و پیشگری از مدفوع خونی

درمان و پیشگیری

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این مشکل چگونه درمان می شود و چطور می توان از بروز مجدد آن پیشگیری کرد. در واقع خونریزی در دستگاه گوارش می تواند دلایلی داشته باشد که نیاز به درمان های جدی دارد بنابراین درمان این مشکل در خانه امکان ندارد و باید حتما آزمایش های لازم را انجام بدهید تا بتوانید از بروز مجدد این مشکل پیشگیری کنید. برخی از بیماران نیز باید عمل های جراحی انجام بدهند که پزشک برای آن ها دارو های آنتی بیوتیک تجویز می کند تا در روز عمل مشکلی برایشان ایجاد نشود. برای این که مشکلات گوارشی شما کم تر شود می توانید میزان فیبر های مورد استفاده خود را افزایش داده و از خوردن غذا هایی که نشانه های شما را تشدید می کند خودداری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو