به گزارش روزنامه "هامبورگر ابند بلات"، از این پس کودکان بالای دوازده سال هم در اروپا می توانند با واکسن فایزر- بیون تک واکسینه شوند.

بعد از توصیه آژانس دارویی اروپا برای استفاده از این واکسن برای کودکان بالای دوازده سال امروز ( دوشنبه) کمیسیون اروپایی هم رسما استفاده از این واکسن برای این منظور را تایید کرد.

کمیسر بهداشت و سلامت اتحادیه اروپا در پیامی توئیتری نوشته است :"کشورهای عضو اتحادیه اروپا حالا می توانند در این باره تصمیم بگیرند که آیا کمپین واکسیناسیون خود را می توانند به سنین پایین تر گسترش دهند."

پیش از این در کشورهای کانادا و آمریکا نهادهای بهداشتی استفاده از واکسن برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ سال را تایید کرده اند.

وزیر بهداشت آلمان هم توصیه آژانس دارویی اروپا برای استفاده از این واکسن برای کودکان را تمجید کرده است.

آژانس دارویی ایتالیا Aifa) هم استفاده از واکسن فایزر برای کودکان ۱۲ تا ۱۶ ساله را تایید کرده است. این خبر امروز ( دوشنبه) در بیانیه ای از طرف دولت این کشور اعلام شد. در ایتالیا تا به حال بیش از ۳۴.۶ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده و حدود ۳۸ درصد شهروندان اولین دوز ازواکسن کرونا را دریافت کرده اند.

البته هنوز در آلمان کمیسیون دائمی واکسیناسیون توصیه ای در این باره نکرده است.

کارشناسان و متخصصان بیماری‌های عفونی در آلمان بر سر الزام واکسیناسیون کودکان در برابر ویروس کرونا اختلاف نظر دارند. برخی بر این باورند که عدم واکسیناسیون باعث به خطر افتادن سلامتی کودکان در خیز چهارم کرونا خواهد شد.

کارل لایترباخ، کارشناس بیماری‌های عفونی و متخصص امور درمانی حزب سوسیال دموکرات و مشاور دولت آلمان از الزام واکسیناسیون کودکان گفته است..

به اعتقاد وی اهداف برنامه واکسیناسیون عمومی مردم آلمان در برابر همه‌گیری کرونا تنها زمانی تامین می‌شوند که واکسیناسیون شامل کودکان و نوجوانان آلمان نیز بشود.

لایترباخ حتی گفته است که عدم واکسیناسیون کودکان و نوجوانان می‌تواند باعث به مخاطره افتادن سلامتی آن‌ها در خیز چهارم همه‌گیری کرونا شود.

برخلاف نظر لایترباخ، "کریستیان بوگدان" یکی از اعضای کمیسیون دائمی بررسی واکسیناسیون در آلمان گفته است که احتمال دارد، این کمیسیون از توصیه عمومی برای واکسیناسیون کرونا در مورد کودکان و نوجوانان خودداری ورزد و واکسیناسیون کرونا را تنها محدود به آن دسته از کودکانی کند که سابقه بیماری‌های مزمن و شدید دارند.

رومانی به عنوان اولین کشور اروپایی منتظر برنامه های اتحادیه اروپا نمانده و قبل از موافقت رسمی بروکسل از روز شنبه واکسیناسیون کودکان در سنین بین ۱۲ تا ۱۵ سال را آغاز کرده است. در بخارست در یک پارک عمومی دو ایستگاه واکسیناسیون برای این منظور ایجاد شده است. رومانی واکسن شرکت فایزر را به کودکان تزریق می کند. والدین و سرپرستاران قانونی کودکان باید قبل از واکسیناسیون رضایت خود در این باره را اعلام کنند.