هفت نوع از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در آزمایشگاه

هفت نوع از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در آزمایشگاه


81

1400/3/11

15:25


در این مقاله می خواهیم در رابطه با هفت نوع از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در آزمایشگاه و نکات مهم درمورد آن توضیح دهیم. به طور کلی باید بدانید که اتوکلاو یکی از بهترین وسیله های آزمایشگاهی می باشد که از آن در صنعت پزشکی استفاده می نمایند. از این رو شما برای خرید این وسیله باید با یکسری نکات آن آشنا باشید تا بتوانید درست ترین نوع وسیله را انتخاب کنید.

هفت نوع از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در آزمایشگاه

به گزارش بهداشت نیوز، در این مقاله می خواهیم در رابطه با هفت نوع از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در آزمایشگاه و نکات مهم درمورد آن توضیح دهیم. به طور کلی باید بدانید که اتوکلاو یکی از بهترین وسیله های آزمایشگاهی می باشد که از آن در صنعت پزشکی استفاده می نمایند. از این رو شما برای خرید این وسیله باید با یکسری نکات آن آشنا باشید تا بتوانید درست ترین نوع وسیله را انتخاب کنید.

در این مقاله می‌خواهیم در خصوص تجهیزات ضروری در آزمایشگاه صحبت کنیم. در واقع این تجهیزات را می توان به ۶ گروه دسته بندی کرد، این ۶ گروه عبارت است از:

گروه اول سکو بندی

گروه دوم ظروف شیشه ای

گروه سوم لوازم ساده آزمایشگاهی

گروه چهارم لوازم اندازه گیری

گروه پنجم تجهیزات ایمنی

گروه ششم دستگاه های آزمایشگاهی.

در واقع تجهیزات ضروری در آزمایشگاه را می‌توان به هر وسایل و لوازم ایمنی که قادر باشند در پیشبرد کاربری آزمایشگاه مورد استفاده قرار گیرند نسبت داد، بدیهی است که فقدان این وسایل و تجهیزات در فضا های آزمایشگاهی به سادگی باعث اختلال در کار و یا حتی بدتر از آن در معرض خطر قرار گرفتن جان پرسنل آزمایشگاه خواهد شد. با این اوصاف انتخاب در تجهیزات آزمایشگاهی یکی از اصولی ترین و مهمترین دغدغه ها در راه اندازی و احداث آزمایشگاه می باشد.

 

هفت نوع از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در آزمایشگاه

تجهیزات آزمایشگاهی

 

گروه بندی با اهمیت ترین تجهیزات آزمایشگاه:

همانطور که اشاره شد ۶ گروه اصلی در نیازمندی های تجهیزاتی در محیط های آزمایشگاهی وجود دارد، در نظر داشته باشید مرغوبیت و کیفیت این تجهیزات حتماً باید تایید شود و از بهترین برند ها آنها را خریداری کنید. به طور کلی ما شرکت کاوش مگا را به شما معرفی می کنیم. این شرکت که از معتبر ترین شرکت ها در زمینه فروش تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی است، می تواند به شما کمک زیادی در خرید این تجهیزات کند. سابقه طولانی این شرکت باعث شده است که مورد رضایت برای همگان باشد.

 

گروه اول سکوبندی آزمایشگاهی:

در واقع اولین قدم در جهت احداث یک فضای آزمایشگاهی که به لحاظ کاربردی و ایمنی در سطح بالایی قرار داشته باشد استفاده و نصب سکوبندی آزمایشگاهی می باشد، در واقع سکوبندی ها متشکل است از:

کابینت ها

سینک آزمایشگاهی

میز ها و غیره.

در خور اذعان است که بگوییم با استفاده از این تجهیزات در محیط آزمایشگاهی فعالیت بسیار آسان خواهد شد.

گروه دوم ظروف شیشه ای:

یکی از شناخته شده ترین و حیاتی ترین تجهیزاتی که برای محیط های آزمایشی و انجام آزمایش ها باید در این فضا ها وجود داشته باشد ظروف شیشه ای مقاوم است، به همین خاطر برای راحتی پرسنل آزمایشگاه شرکت های تولید کننده این شیشه آلات آنها را در کاربری های متنوع و اشکال گوناگون تولید و عرضه می کنند.

گروه سوم لوازم ساده آزمایشگاهی:

مطمئناً وجود لوازمی مانند: چراغ الکلی یا گازی، همزن شیشه ای، قیف، هاون چینی و غیره در خصوص اعمال آزمایش ها بسیار لازم و ضروری است. البته ساده بودن این وسایل می تواند به کاربر این موضوع را القا کند که این وسایل مورد نیاز نیستند و وجود آنها آنچنان ضروری نمی باشد، اما به طور قطع در فضاهای آزمایشگاهی وجود وسایل مذکور لازم و ضروری می باشد.

 

هفت نوع از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در آزمایشگاه

تجهیزات آزمایشگاهی

 

گروه چهارم لوازم اندازه گیری:

بدیهی است که برای دست یافتن به سنجش های دقیق با استفاده از لوازم های آزمایشگاهی که دارای دقتی بسیار بالا می باشند صورت می گیرد، در نظر داشته باشید که این تجهیزات به صورت اختصاصی در جهت اندازه‌ گیری مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات عبارت است از:

پیپت

استوانه مدرج

بورت و غیره.

تجهیزات مذکور یکی از ضروری ترین و پر کاربرد ترین تجهیزات آزمایشگاهی می باشند.

گروه پنجم تجهیزات ایمنی:

در واقع این موضوع یکی از استاندارد های موجود در فضاهای گوناگون کاری می باشد البته در فضاهای آزمایشگاهی موضوع ایمنی از حساسیت بیشتری برخوردار است، زیرا باید سلامت کارکنان کاملاً حذف شود و این موضوع باید در اولویت قرار داشته باشد. با توجه به این موضوع وجود تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی از قبیل:

لباس مخصوص

عینک

دستکش

چشم شوی آزمایشگاه

دوش و غیره از مهمترین مواردی که باید در آزمایشگاه ها در دسترس پرسنل قرار داشته باشد.

 

 

گروه ششم دستگاه های آزمایشگاهی:

در نظر داشته باشید که بخش عمده فعالیت‌ های آزمایشگاهی با استفاده از نیروی انسانی و برخی از تجهیزات ساده آزمایشگاهی انجام می شود اما گاهی اوقات برخی از آزمایشات بسیار خطرناک هستند، بنابراین پرسنل باید از دستگاه‌ های عمومی آزمایشگاهی و یا تخصصی آزمایشگاهی استفاده کنند تا هم ایمنی خود را حفظ کنند و هم به بهترین شکل آزمایش را انجام دهند. این دستگاه ها عبارت است از:

انکوباتور

آون آزمایشگاهی

هات پلیت

اتوکلاو

پی اچ متر و غیره.

در نظر داشته باشید که هر کدام از این گروه ها که در بالا به آنها اشاره شد دارای مدل های گوناگون و متنوعی می باشند، بی تردید تنها بخشی از این گروه ها نقش کاربردی بیشتری را نسبت به سایر وسایل دارند، در ادامه بحث تجهیزات ضروری در آزمایشگاه می خواهیم ۷ نوع از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در آزمایشگاه ها را معرفی کنیم. در نظر داشته باشید که تجهیزاتی که در ادامه معرفی می کنیم زیر مجموعه ای از گروه بندی اساسی ترین تجهیزات آزمایشگاهی می باشند.

 

 

هفت نوع از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در آزمایشگاه

تجهیزات آزمایشگاهی

 

هفت نوع از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در آزمایشگاه ها:

۱. هود های آزمایشگاهی

به استثنای دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی ویژه که در حوزه فعالیتی خاصی مورد استفاده قرار می گیرند گروهی دیگر از دستگاه ها وجود دارند که دارای مصارف عمومی می باشند، مانند: هود آزمایشگاهی.

در نظر داشته باشید که هود آزمایشگاهی بهتر است در تمامی مراکز مذکور نصب شود، این دستگاه به سادگی قادر است ایمنی پرسنل و سلامتی آنها را در برابر خطرات کاری حفظ نماید. هود آزمایشگاهی در زمره تجهیزات ایمنی آزمایشگاه قرار دارد و دارای تنوع بسیار زیادی است، مانند:

هود شیمیایی

هود آزمایشگاهی کانوپی

هود آزمایشگاهی بازویی

هود لامینار

هود آزمایشگاهی میکروبی و غیره.

۲. انکوباتور آزمایشگاهی

در واقع آزمایشگاه هایی که تحقیق و بررسی در خصوص نمونه های سلولی را انجام می دهند به طور حتم باید از دستگاه انکوباتور استفاده کنند، انکوباتور نیز یکی از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری می باشد و قادر است شرایط مناسب برای اکسیژن، دما، تنظیم رطوبت و غیره فراهم کند و امکان کشت و رشد را در نمونه های سلولی ایجاد نماید.

سایر تجهیزات:

۳. اتوکلاو آزمایشگاهی

در نظر داشته باشید که لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی به صورت مداوم مواد خطرناک و شیمیایی در تماس هستند ،بنابراین سترون سازی و پاکسازی آنها امری ضروری است و باید حتماً آلودگی‌های موجود بر روی این تجهیزات از بین بروند و برای آزمایش بعدی کاملاً تمیز باشند. برای این امر از دستگاهی به نام اتوکلاو آزمایشگاهی استفاده می شود، در نظر داشته باشید که یکی از تجهیزات ضروری در آزمایشگاه ها همین دستگاه اتوکلاو است. این دستگاه دارای محفظه ای تماماً ایزوله می باشد که قادر است با فشار بخار آب فرایند استریلیزاسیون تجهیزات آزمایشگاهی را به نحو شایسته انجام دهد.

اتوکلاو برای استریل نمودن  تجهیزات جراحی، تجهیزات آزمایشگاهی، و همچنین امور مربوط به داروسازی و .. مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه این قابلیت را دارد که  جامدات، مایعات و همچنین  تجهیزات مختلف در شکل ها  و اندازه های گوناگون را استریل کند. اتوکلاوها در حجم، شکل و کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. ساده ترین نوع اتوکلاو میتوان گفت شبیه به زودپز خانگی است.

 

۴. بالون آزمایشگاهی

مطمئناً یکی از تجهیزات ضروری در آزمایشگاه ها بالن آزمایشگاهی می باشد، فرم ظاهری و اشکال این وسیله آزمایشگاهی بسیار متفاوت است. برخی از آن ها به شرح زیر می باشند:

انواع بالن ته گرد

بالن حجمی.

این تجهیزات به واسطه حمل مایعات، نگهداری مایعات و گرم کردن آنها مناسب می باشند.

۵. لوله آزمایشگاهی

بدیهی است که از لوله آزمایشگاهی در فضا های آزمایشگاهی بیوشیمی و شیمی به صورت گسترده استفاده می شود و دارای مدل های گوناگون است.

۶. بشر

یکی از اصلی ترین و مهمترین ترین تجهیزات آزمایشگاهی بشر ها می باشند، این بشرها دارای ساختاری کلی مانند لیوان هستند با این تفاوت که روی بدنه آنها مدرج شده است و در حجم های گوناگون برای مخلوط کردن، نگهداری و انتقال مایعات و محلول ها مورد استفاده قرار می گیرند.

۷. Ph متر آزمایشگاهی

از این وسیله برای محاسبه مقدار یون های هیدروژن h که در محلول ها می باشند استفاده می شود. این وسیله اندازه گیری ها را در آزمایشگاه ها بر روی محلول های یونی و ترکیبات آن انجام می دهند.

از دیگر تجهیزات پرکاربرد آزمایشگاهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سانتریفیوژ آزمایشگاهی

رفراکتو متر

ترازوی آزمایشگاهی

فور آزمایشگاهی

تانک ازت مایع آزمایشگاهی

التراسونیک

آب مقطر گیری

کوره آزمایشگاهی

کرایو اسپری

 پمپ خلاء آزمایشگاهی

 دستگاه Ec متر و Tds متر

هات پلیت مگنت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو