طرز تهیه چلو گوشت

طرز تهیه چلو گوشت در زودپز با زودپز لای برنج پسران کریم گوشت گوساله دونفره زرندی برای 100 نفر

چلو گوشت یکی از انواع غذاهای قدیمی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که از غذاهای مجلسی خاص هم محسوب می شود. به این دلیل می گوییم غذای مجلسی خاص، چون چلوگوشت از غذاهای گران قیمت محسوب می شود و فقط در مجالس مهم مورد استفاده قرار می گیرد. این غذای خوشمزه را می توانیم به سلیقه خود با گوشت گوساله یا گوشت گوسفندی تهیه کنیم. البته همانطور که مطمئنا می دانید چلو گوشت درست شده با گوشت گوسفندی خوشمزه تر و لذیذتر می باشد و به همین دلیل این غذا معمولا با گوشت گوسفندی تهیه می شود، برای مشاهده آموزش طرز تهیه چلو گوشت در ادامه با سایت آموزشی چیشی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گردن گوسفندی۱ عدد
پیاز۲ عدد بزرگ
زعفران۶ قاشق غذاخوری
چوب دارچین۱ عدد
برگ بو۴ عدد
سیر۲ عدد
رب گوجه فرنگی ( اختیاری )۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
زردچوبه و روغنبه اندازه کافی

دستور پخت چلو گوشت

مرحله اول

برای تهیه چلو گوشت مجلسی ابتدا پیازها را به صورت خلالی درشت خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن مایع در یک قابلمه مناسب می ریزیم، در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و پیازها را به خوبی تفت می دهیم تا سبک و شفاف شوند.

مرحله دوم

در ادامه مقداری زردچوبه به پیازها اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند. حالا قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. در ادامه گوشت گردن گوسفندی را به خوبی تمیز کرده و می شوییم.

مرحله سوم

پس از این کار گوشت را به قابلمه حاوی پیاز اضافه می کنیم. پس از اینکه قابلمه را مجددا روی حرارت ملایم قرار دادیم گوشت را با پیاز تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد و کمی سرخ شود، زیاد تفت دادن گوشت باعث سفت شدن آن می شود.

مرحله چهارم

توجه داشته باشید که اضافه کردن رب گوجه فرنگی به چلوگوشت اختیاری است. البته در دستور اصلی چلو گوشت هم رب گوجه فرنگی وجود ندارد و معمولا فقط در دستورهای خانگی از رب گوجه فرنگی در این غذا استفاده می شود.

مرحله پنجم

در صورتی که می خواهید چلو گوشت خود را با رب گوجه فرنگی درست کنید رب گوجه فرنگی را پس از تفت دادن گوشت به قابلمه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود و به طور کامل سرخ شود.

مرحله ششم

پس از اینکه رب گوجه فرنگی را خوب تفت دادیم ۸ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب درون قابلمه جوش آمد حرارت را ملایم تر می کنیم تا گوشت با حرارت ملایم بپزد.

مرحله هفتم

در این مرحله سیرها را پاک می کنیم و به همراه برگ بو و دارچین به قابلمه اضافه می کنیم. در صورت تمایل می توانیم چند بوته سیر هم به صورت کامل به قابلمه اضافه کنیم، توجه داشته باشید که به دلیل وجود زعفران و دارچین اصلا بوی سیر احساس نمی شود.

مرحله هشتم

در این مرحله درب قابلمه را می گذاریم و حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم، سپس اجازه می دهیم گوشت با حرارت بسیار ملایم بپزد. توجه داشته باشید که هر چقدر گوشت با حرارت ملایمتری بپزد در پایان چلوگوشت خوشمزه تر و لذیذتری خواهیم داشت.

مرحله نهم

حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان برای پخت گوشت با حرارت ملایم نیاز است. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت گوشت نمک و فلفل سیاه آن را اندازه می کنیم و پس از اینکه چلو گوشت آماده شد آنرا با پیاز داغ و زرشک تزیین کرده و با برنج آبکش ساده یا باقالی پلو سرو می کنیم.

نکات پخت چلو گوشت

طرز تهیه چلو گوشت , چلو گوشت , طرز تهیه ی چلو گوشت , چلو گوشت مجلسی

طرز تهیه چلو گوشت بدون رب

در دستور اصلی چلوگوشت رب گوجه فرنگی وجود ندارد و این غذا معمولا به صورت زعفرانی تهیه می شود، اما بعضی های احساس می کنند که رب گوجه فرنگی باعث می شود چلوگوشت طعم و رنگ بهتری بگیرد.

البته همانطور که در بالا اشاره شده استفاده از رب گوجه فرنگی بیشتر در دستورهای خانگی به کار می رود. تقریبا تمام رستوران ها و هتل های درجه یک برای تهیه چلو گوشت از رب گوجه فرنگی استفاده نمی کنند.

اگر تمایل ندارید چلوگوشت را با رب گوجه فرنگی تهیه کنید کافیست رب گوجه فرنگی را از لیست مواد حذف کنید و در پایان پخت گوشت در زمان اضافه کردن نمک و فلفل سیاه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده بیشتر به آن اضافه کنید.

طرز تهیه چلو گوشت با زودپز , طرز تهیه چلو گوشت پسران کریم , طرز تهیه ماهیچه زعفرانی

طرز تهیه چلو گوشت در زودپز

تهیه چلو گوشت در زودپز باعث می شود این غذا را در مدت زمان یک ساعت درست کنیم، برای پخت چلو گوشت در زودپز ابتدا گوشت و پیاز را مانند دستور بالا تفت دهید سپس به همراه چند لیوان آب ، برگ بو ، چوب دارچین و سیر به زودپز منتقل کنید.

گوشت گردن در زودپر حدود یک تا یک ساعت و سی دقیقه زمان نیاز دارد تا به طور کامل بپزد. در زمان هایی که محدودیت زمانی دارید می توانید با این روش خیلی سریع چلوگوشت تهیه کنید، البته سرعت پخت روی کیفیت غذا تاثیر منفی می گذارد.

طرز تهیه چلو گوشت با گوشت گوساله

بهترین نوع گوشت برای پخت این غذا، گوشت گردن یا ماهیچه گوسفندی است، اما اگر از گوشت تازه گوساله هم استفاده کنید می توانید چلوگوشت خوشمزه ای طبخ کنید. گوشت گوساله اگر تازه نباشد ممکن است چلوگوشت شما پس از پخت کمی سفت شود.

توصیه ما این است برای تهیه چلوگوشت با گوشت گوساله از گوشت سردست استفاده کنید. در صورت تمایل برای تهیه چلو گوشت با گوشت گوساله بهتر است که مقداری عصاره قلم یا گوشت گوسفندی هم به غذا اضافه کنید تا طعم خوشمزه تری داشته باشد.