مغز چگونه می‌تواند پس از یک بیهوشی بلندمدت خودش را هوشیار کند؟

54

1400/3/12

11:58


ممکن است فکر کرده باشید که چرا لپ‌تاپ شما هنگام روشن شدن، کمی طول می‌کشد تا کامل بالا بیاید، در همین حال دانشمندان این سوال را درباره مغز انسان پرسیدند: مغز چگونه بعد از بیهوشی، کما یا خواب عمیق دوباره شروع به کار می‌کند؟

مغز چگونه می‌تواند پس از یک بیهوشی بلندمدت خودش را هوشیار کند؟

به گزارش بهداشت نیوز، ممکن است فکر کرده باشید که چرا لپ‌تاپ شما هنگام روشن شدن، کمی طول می‌کشد تا کامل بالا بیاید، در همین حال دانشمندان این سوال را درباره مغز انسان پرسیدند: مغز چگونه بعد از بیهوشی، کما یا خواب عمیق دوباره شروع به کار می‌کند؟

با مطالعه‌ای روی ۶۰ انسان بالغ، مشخص شد که مغز چگونه خود را به سمت هوشیاری می‌کشد. محققان آن‌ها را به دو گروه سی نفره تقسیم کردند؛ گروهی که برای سه ساعت بیهوش بودند و گروهی که برای کنترل و مشاهده تفاوت‌ها و اندازه‌گیری‌ها بیهوش نشدند.

مشخص شد که مغز مرحله به مرحله قسمت‌های خود را هوشیار می‌کند و اولین بخشی که زودتر از همه شروع به کار می‌کند، قشر پیشانی مغز است که وظیفه حل مسائل را به عهده دارد. بخش‌های دیگری که وظیفه کنترل واکنش و توجه را دارند مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا شروع به کار کنند.

روش‌های متفاوتی برای اندازه‌گیری تغییرات مغز استفاده شد که یکی از آن‌ها نوار مغزی و دیگری انجام تست‌های شناختی قبل و بعد از بیهوشی بود. محققان در این آزمایش‌ها سرعت واکنش افراد، قدرت حافظه و سایر مهارت‌های فرد را اندازه‌گیری کردند.

در نوار مغزی گروه تحت آزمایش مشخص شد که قشر پیشانی مغز پس از بیهوشی سریعا شروع به فعالیت و بازیابی می‌کند. مقایسه این اسکن‌ها با گروه کنترل نشان داد که حدود سه ساعت طول می‌کشد تا مغز بتواند به طور کامل بازیابی شود.

این گروه تحقیقاتی پس از انجام آزمایش، برنامه خواب این دو گروه تحت آزمایش را بررسی کردند. به نظر می‌رسید که این آزمایش تاثیر منفی روی الگوی خواب آن‌ها نداشته است. چنین نتیجه‌ای نشان می‌دهد که مغز انسان حتی تحت بیهوشی‌های طولانی مدت کاملا ارتجاعی عمل می‌کند. همچنین مشخص می‌کند که برخی اختلالات شناختی مانند دلیریوم یا آشفتگی روانی که روزها و حتی هفته‌ها پس از بیهوشی و عمل جراحی دیده می‌شود، می‌تواند به عوامل دیگری به جز داروهای بیهوشی مربوط باشد.

بسیاری از پروسه‌های جراحی بدون بیهوشی عملا ممکن نبودند. این روش می‌تواند هوشیاری مغز را به طور کنترل شده‌ای برای مدت کوتاهی خاموش کند و به انجام عمل‌های حیاتی کمک کند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو