به طور معمول، هم باید دارای سافت اسکیل‌ها و هم هارد اسکیل داشته باشید، زیرا هر کدام سرنخ‌هایی در مورد نحوه کار کردن و تعامل با همکارانتان به کارفرما ارائه می‌دهد. در این مقاله، ما درباره مهارت‌هایی صحبت خواهیم کرد که هر حسابدار باید آنها را داشته باشد و در رزومه نیز به آنها اشاره کند.

مهارت‌های حسابداری

مهارت‌های حسابداری توانایی‌هایی هستند که به شما این امکان را می‌دهند معاملات مالی را به طور دقیق و اخلاقی مدیریت کنید، داده‌های مالی را تجزیه و تحلیل کنید و گزارش‌های مالی درستی تهیه کنید. هارد اسکیل‌ها مانند درک اصول پذیرفته شده حسابداری، درک ریاضی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، در میان مهارت‌هایی است که باید به عنوان حسابدار داشته باشید. همچنین سافت اسکیل‌ها مانند توجه به جزئیات، تفکر انتقادی و حل مسئله نیز در میان مهارت‌های رشته حسابداری به شمار می‌آیند.

این مهارت‌ها برای حسابداران برای مدیریت دقیق، اخلاقی، تجزیه و تحلیل و گزارش فعالیت‌های مالی یک سازمان مهم هستند. ذکر مهارت‌های حسابداری در رزومه، توانایی شما در مدیریت معاملات مالی و تولید گزارش‌های مالی را مطابق مقررات و استانداردهای عملی قابل اجرا، نشان می‌دهد. برخی از آنها را باید با تجربه و تمرین به دست آورید، اما برخی از آنها نیز با تحقیق و مطالعه کتاب های حسابداری معتبر به دست می‌آیند.

نمونه‌هایی از مهارت‌های رزومه حسابداری

هنگام تهیه رزومه شغلی در رشته حسابداری، مهارت‌های مختلفی باید در نظر گرفته شود که توانایی شما در انجام وظایف شغلی را نشان می‌دهد. مهارت‌های موجود در رزومه حسابداری عبارت‌اند از:

حسابداری

1. استانداردهای حسابداری

مهارت در اصول استاندارد حسابداری مانند استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی، یا حسابداری رسمی، حداقل تضمین می‌کند که شما توانایی تهیه صورت‌های مالی را دارید. این استانداردها شامل یک سری اصول و رویه‌های مشترک برای حسابداران می‌شوند که باید در تهیه صورت‌های مالی آنها را دنبال کنند. این مهارت برای حفظ ثبات در ثبت و گزارش مالی سازمان و همچنین حفظ ثبات برای سرمایه گذاران در مقایسه صورت‌های مالی سازمان با سایر شرکت‌ها، از اهمیت برخوردار است.

2. آگاهی از استانداردهای نظارتی

از آنجایی که حسابداری مستلزم مدیریت امور مالی یک شرکت است، بنابراین درک درست از استانداردهای نظارتی مربوط به دارایی‌های عمومی و شرکتی، بسیار اهمیت دارد. درک استانداردهای نظارتی قابل اجرا برای اطمینان از انطباق در تأمین نیازهای گزارش‌های مالی و یکپارچگی در حسابداری، بسیار مهم است.

3. دانش عمومی کسب و کار

به عنوان یک پشتیبان در شرکت‌ها و سازمان‌ها، حسابداری اغلب مستلزم همکاری با کارمندان بخش‌ها یا صنایع دیگر است. دانش عمومی کسب و کار به شما این امکان را می‌دهد درک اساسی و لازم برای کار موفق با صنایع خارج از امور مالی را داشته باشید. درک عملیات کلی کسب و کار به شما این امکان را می‌دهد نیازهای مالی شرکت‌ها و سازمان‌ها را با دقت بیشتری ارزیابی، ثبت و گزارش کنید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا به طور مؤثرتر با فروشندگان ارتباط برقرار کرده و برای رسیدگی به سوالات مربوط به قیمت گذاری، خرید و صورتحساب‌ها مذاکره کنید.

4. مهارت در استفاده از نرم افزارها

حسابداری به مهارت در نرم افزارهای مختلف مانند پردازش کلمات و برنامه‌های spreadsheet و همچنین نرم افزارهای تخصصی حسابداری نیاز دارد. نرم افزار تخصصی حسابداری در حفظ نمودارهای حسابرسی، مدیریت کلی، همسان سازی حساب‌ها و تهیه صورت‌های مالی کمک هستند.

کار در رشته حسابداری همچنین نیازمند به روز بودن و آگاهی از آخرین فناوری‌ها از جمله نرم افزارهای برنامه ریزی منابع سازمانی است که به عنوان یک مرجع برای تمام نیازهای بودجه، خرید، پرداختنی‌ها، فاکتورها، دریافتی‌ها، پرسنل و حقوق و دستمزد آنها در یک کسب و کار عمل می‌کند. علاوه بر این، مطلع بودن از آخرین فناوری‌ها ممکن است به شما کمک کند تا در زمان اتوماسیون سازی روند حسابداری، همچنان در رقابت باقی بمانید و بتوانید در این حیطه کار کنید.

5. تجزیه و تحلیل داده‌ها

تجزیه و تحلیل داده‌ها مهارت لازم برای حسابداری است. این مهارت شامل توانایی استخراج اطلاعات مهم از داده‌های خام می‌شود. تجزیه و تحلیل داده‌ها به حسابداران این اجازه را می‌دهد تا از گزارش‌های مالی، اطلاعاتی مانند بودجه، درآمد و هزینه‌ها را به دست آورند. همچنین به حسابداران این اجازه را می‌دهد تا صحت داده‌های مالی را در برابر داده‌های به دست آمده از گزارشات بررسی کنند.

6. توجه به جزئیات

توجه به جزئیات در حسابداری بسیار مهم است. این مهارت شامل توانایی بررسی و شناسایی معایب در مقدار زیادی داده یا اطلاعات می‌شود. توجه به جزئیات برای اطمینان از ثبات و دقت در گزارش دهی مالی لازم است. این مهارت به شما این امکان را می‌دهد تا داده‌های مالی را تأیید کرده و بتوانید صورت‌های مالی دقیقی تولید کنید. توجه شدید به جزئیات نشان می‌دهد که شما بر روی دقت و ثبات عملکردهای مالی تأکید دارید. همچنین احتمال خطاهای حسابداری را که می‌تواند منجر به به هم ریختن تمام محاسبات شود را، به حداقل می‌رساند.

7. ارتباط موثر

ارتباط مؤثر توانایی انتقال ایده‌ها و اطلاعات به روشی است که دیگران بتوانند آن را درک کنند. شغل حسابداری به این مهارت برای ارتباط کتبی و کلامی با افراد و با گروه‌های مختلف نیاز دارد. در حسابداری، شما ممکن است مسئول تهیه و ارائه پیشنهادات در مورد بودجه، گزارش‌های مالیاتی سه ماهه و سایر گزارش‌های مالی باشید. برای اطمینان از اینکه شما اطلاعات را به شکلی واضح و صحیح به مخاطبان مورد نظر تحویل می‌دهید، نیاز است که با دیگران بسیار عالی ارتباط برقرار کنید.

ارائه موفقیت آمیز پیشنهاد در مورد بودجه و گزارش‌های مالی نیاز به توانایی صحبت و نوشتن به شکل واضح و با اطمینان دارد. ارتباط موثر باعث به وجود آمدن ارتباط دوستانه و مثبت و همچنین صداقت و احترام می‌شود.

8. تفکر انتقادی

تفکر انتقادی توانایی در نظر گرفتن یک موضوع از همه جهات است. این مهارت شامل تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات به دست آمده از تجربه، مشاهده، استدلال یا ارتباطات می‌شود تا کاملاً از مزایا و پیامدهای یک عمل خاص مطلع شوید. تفکر انتقادی مؤلفه قابل توجهی در حل مسئله است و برای درک کامل یک مسئله و سپس شناسایی و ارزیابی نتایج راه حل‌ها، ضروری است.

مهارت تفکر انتقادی در حسابداری برای ارزیابی گزارش‌های مالی، اعمال روش‌های حسابداری در اطلاعات جدید و شناسایی راه حل برای مشکلات مالی مانند عدم پرداخت، هزینه‌های اضافی یا تعادل بودجه استفاده می‌شود.

9. حل مسئله

حل مسئله توانایی یافتن راه حل و غلبه بر مشکلاتی است که ممکن است ناشی از اشتباهات حسابداری یا عدم دقت باشد. این مهارت شامل شناخت وجود یک مشکل، شناسایی راه حل‌های موجود، ارزیابی گزینه‌ها، سپس انتخاب و پیاده سازی بهترین راه حل برای حل مشکل می‌شود. نمونه‌هایی از حل مسئله در حسابداری می‌تواند شناسایی خطاهای معاملاتی باشد که ممکن است باعث عدم تعادل حساب‌ها و رفع خطاهای بانکی شود.

10. اولویت بندی کردن

اولویت بندی شامل توانایی شما در ساختاردهی و شکل دهی به تمام کارها می‌شود تا مطمئن شوید در زمان مشخص شده و به بهترین شکل انجام می‌شوند. حسابداری مستلزم نگهداری منظم حساب‌های مالی و همچنین گزارش و پرداخت‌های دوره‌ای، مانند پرداخت مالیات می‌شود. توانایی اولویت بندی این وظایف به شما این امکان را می‌دهد اطمینان داشته باشید که تمام کارها در مهلت مقرر به اتمام می‌رسند و در صورت انجام نشدن با توبیخ مواجه نخواهید شد.

سخن پایانی

حسابداری یکی از رشته‌ها و مشاغل پرطرفدار و در عین حال پرتقاضا در بازار کار است. برای اینکه بتوانید در بهترین شرکت‌ها کار کنید و بهترین حقوق را داشته باشید، باید از دیگر رقبا مهارت‌های بیشتری داشته باشید و به اصطلاح حرفی برای گفتن داشته باشید. بنابراین در تقویت این مهارت‌ها تلاش کنید و‌ آنها را در رزومه خود نیز بیاورید.