عبدی‌پور: استقبال از فیلم خستگی فیلمساز را در می‌کند | «میجر»؛ روایتی از یک داستان واقعی

142

1400/3/12

13:51


احسان عبدی‌پور می‌گوید در فیلم «میجر» اجتماع و آدم‌هایی که می‌خواهند در آن تغییر ایجاد کنند، شخصیت اصلی هستند.

عبدی‌پور: استقبال از فیلم خستگی فیلمساز را در می‌کند | «میجر»؛ روایتی از یک داستان واقعی

گروه سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی «میجر» آخرین ساخته احسان عبدی‌پور در مقام کارگردان است که در بخش سینمای سعادت سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد. فیلم در اتمسفر جغرافیایی بوشهر فیلمبرداری شده و داستان آن درباره موسی است که به دلیل مسائل مالی در فضایی متفاوت مشغول به کار است، با آمدن یک سگ در گمرک بوشهر مشکلاتی بوجود می‌آید که پای موسی در آن گیر است. حمید فرخ‌نژاد در این فیلم علاوه بر بازی، تهیه‌کنندگی کار را نیز برعهده دارد.  

عبدی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره نزدیکی و شباهت این فیلم با آثار قبلی‌اش گفت: فیلم سینمایی «میجر» از منظر اجتماعی و در قالب یک اثر سینمایی که نقد اجتماعی مستقیم‌تری داشته باشد، با فیلم‌های پیشین من متفاوت است. آن فیلم‌ها نقد اجتماعی انسانی داشتند و داستان فردی را روایت می‌کردند که به طغیانی علیه اجتماع پیرامون خود می‌پردازد. در فیلم «میجر» اجتماع و آدم‌هایی که می‌خواهند در آن تغییر ایجاد کنند، کاراکتر اصلی هستند. بنابراین از این منظر فیلمی متفاوت‌تر با دیالوگ‌های جدی‌تر است.

او درباره ایده فیلم نیز بیان کرد: داستان این فیلم واقعی اتفاق افتاده بود. فردی در خانه‌مان بود که در تماسی به واقعه‌ای که در زیر پوست شهر اتفاق می‌افتاد، اشاره کرد و همان‌جا قصه فیلم برایم شکل گرفت.

این کارگردان همچنین درباره حضور فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد:  مهم‌ترین مسئله برای من این است که در فضای مجازی یا حقیقی، مخاطبان بسیاری برای خرید دیجیتال یا فیزیکی بلیت فیلم پشت در ماندند و این اتفاق خستگی یک فیلمساز یا مولف در هر حوزه‌ای را در می‌کند؛ یعنی سانس اول فیلم به پایان می‌رسد و نام فیلم مدام دهان به دهان می‌شود و مخاطبان بسیاری می‌خواهند فیلم را تماشا کنند. برای من این موضوع که مخاطبان بتوانند فیلم را تماشا کنند و پشت در نمانند بسیار مهم است.

عبدی با اشاره به این که کرونا بر سینما اثرگذار بوده است، توضیح داد: در یک سال و نیم اخیر که سینما درگیر حوادثی به واسطه شیوع کرونا شده است و ما پس از مونتاژ و مراحل فنی فیلم فرصتی برای دریافت بازخورد مخاطبان نداشتیم، نمایش فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر مهم‌ترین بازخورد ما بود. حتی من و آقای کلاری وقتی پس از سومین نمایش فیلم از سالن خارج شدیم سه، چهار نکته یافتیم که باید در فیلم اعمال کنیم. این فضایی که به دلیل برگزاری جشنواره در سینما حادث می‌شود، جزییات را به فیلمساز یادآوری می کند تا نقاط ضعف اثر خود را پیدا و اصلاح کند. به همین دلیل نمایش فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر اتفاق بسیار خوبی بود و از این بابت خوشحالم.

او درباره همکاری با حمید فرخ‌نژاد به عنوان تهیه‌کننده و بازیگر فیلم نیز گفت: در سال‌های دانشجویی‌ام فیلم‌نامه‌ای به یک بازیگر دادم که با او همکاری کنم و این بازیگر حمید فرخ‌نژاد است. من در زمان فیلمبرداری  عاشق زمان‌های پرت بین پلان‌ها بودم تا با محمود کلاری و فرخ‌نژاد حرف بزنم. حمید آخرین کاری که در فیلم سینمایی «میجر» انجام داد، بازیگری بود. از ایده مرکزی فیلم با هم سر یک میز نشستیم و پینگ‌پنگی به تبادل ایده‌ها پرداختیم. من را بسیار دموکراتیک هدایت کرد و چند روز مانده به فیلمبرداری هم گفت هر طور که علاقه‌مندی و به آن ایمان داری بگو تا همانطور فیلمبرداری را آغاز کنیم.

عبدی‌پور در پایان گفت: این دیالوگ‌ها از دهان هر کسی بیرون نمی‌آید، هر چند که تعارفات رفتاری هستند اما به من فیلمساز می‌گوید، همه امکانات را در اختیارت قرار می‌دهم تا بتوانی فیلم خود را بسازی. چنین رفتار و برخوردی نشانه هوش است. همچنین در نگارش فیلمنامه بسیار نکات مثبتی را مطرح و از به ترکستان رفتن آن جلوگیری کرد. تجربه همکاری با او و کلاری بسیار لذتبخش بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو