هر ساعت استفاده از قلیان، معادل کشیدن ۲۰۰ نخ سیگار است

71

1400/3/12

15:50


هر ساعت استفاده از قلیان، معادل کشیدن ۲۰۰ نخ سیگار است

سلامت نیوز:متخصص مغز و اعصاب بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا گفت:مصرف قلیان به علت آسیب به ریه‌ها، رگ‌ها و مغز انسان،جایگزینی برای سیگار نیست چون هر یک ساعت استفاده از قلیان معادل کشیدن ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،کاوه کاشانی اظهار داشت: بر اساس باور غلط اکثر مردم، مصرف قلیان بهتر از سیگار است، آنها فکر می کنند استفاده از قلیان آسیبی به سلامتی آنها وارد نمی‌کند یا میزان آسیبش نسبت به بقیه دودها کمتر است.


وی اضافه کرد: عده‌ای از افراد هم ،حتی آنهایی که از سیگار متنفر هستند در تفریحات خانوادگی یا دوستانه قلیان را به هیچ وجه فراموش نمی‌کنند و به این موضوع مهم که ضرر قلیان به مراتب بیش از کشیدن سیگار است توجهی ندارند.


به گفته وی مصرف قلیان و سیگار باعث بسته شدن رگ‌ها و نرسیدن خون به مغز و در نهایت باعث سردردهای شدید و در اکثر مواقع منجر به سکته مغزی می‌شود.


این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: مونوکسیدکربن، ترکیبات هیدروکربن‌ها و نیکوتین با مصرف قلیان وارد بدن می‌شود و در مقایسه با سیگار با مضرات بیشتر خود موجب افزایش التهاب ریه‌ها و مجاری تنفسی می‌شود.


کاشانی گفت: قلیان‌ها به ویژه زمانی که تنباکوی آن معطر و میوه‌ای باشد احتمال وجود مواد مخدر صنعتی نیز در آنها وجود دارد و در چنین شرایطی، عوارض آن چندین برابر است.


وی بیان کرد: مصرف دخانیات اعم از سیگار و قلیان باعث ابتلای به بیماری برونشیت مزمن، آسم و همچنین افزایش عفونت‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها و سرطان ریه در افراد می‌شود.به گفته وی، مصرف قلیان باعث افزایش عفونت، سینوزیت و التهابات ریه می‌شود و در افرادی که از قلیان استفاده می‌کنند، تاثیر مصرف دارو و درمان آنها هم با روند کُندتری صورت می‌گیرد.


شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو