در صورت بروز این ۱۲ نشانه کووید طولانی به پزشک مراجعه کنید

57

1400/3/12

20:09


مطالعات مختلف نشان می‌دهد کووید طولانی با علائم مختلفی همراه است و بیمار برای درمان خود از پزشک باید کمک بخواهد.

در صورت بروز این ۱۲ نشانه کووید طولانی به پزشک مراجعه کنید

به گزارش بهداشت نیوز، هنوز دستورالعمل رسمی برای تشخیص این مسئله وجود ندارد که فردی دچار کووید طولانی است یا نه. اگرچه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در حال تهیه فهرستی برای پزشکان است، در‌حال‌حاضر پزشکان در این زمینه مجبورند بر بررسی‌هایشان تکیه کنند و بیماران علائم خود را با پزشکشان در میان بگذارند. فیدا شیب، متخصص ریه در کلینیک کووید طولانی کالج پزشکی بیلور گفت: «افراد ممکن است دچار کووید طولانی باشند؛ اما از آن بی‌خبر باشند؛ زیرا درباره آن دانشی ندارند که بدانند دچارش شده‌اند.»

 

کووید طولانی علائم بسیار مختلفی دارد که تشخیص آن را برای پزشکان دشوار می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، برآوردهای میزان شیوع کووید طولانی بسیار متفاوت است. به‌گزارش ساینس الرت، مطالعه بزرگ بریتانیایی نشان داد که تقریبا از هر دَه بازمانده کووید ۱۹، یک نفر دچار کووید طولانی می‌شود که با عنوان تجربه علائم طولانی‌مدت برای بیش از سه هفته پس از عفونی‌شدن تعریف می‌شود. در همین حین، برآوردی از دانشگاه واشینگتن حاکی از آن است که از هر سه بیمار مبتلا به کووید، یک نفر به این وضعیت دچار می‌شود.

 

دکتر زیاد العالی، همه‌گیرشناس و رئیس بخش تحقیقات بیمارستان آموزشی کهنه‌سربازان در سنت‌لوئیس آمریکا، گفت این سندرم می‌تواند تقریبا روی تمام اعضای بدن اثر بگذارد. هنوز مشخص نیست آیا علائم کووید طولانی مستقیما ناشی از خود ویروس است یا برخی از آن‌ها ناشی از استرس و ترومای عفونت و دنیاگیری هستند. شیب گفت صرف‌نظر از این موضوع افراد برای کمک به مدیریت علائمشان به کمک فوری نیاز دارند.

 

۱۲ مورد از تأثیرهای کووید طولانی بر بیماران

 

مه‌مغزی

براساس تجزیه‌و‌تحلیلی از ۵۱ مطالعه کووید طولانی که هنوز کارشناسان آن‌ها را بازبینی نکرده‌اند، از هر فرد دچار کووید طولانی، یک نفر شش ماه پس از ابتلا به کووید مه‌مغزی را تجربه می‌کند. این مسئله صرف‌نظر از این امر وجود داشت که بیماران بستری شده بودند یا نه.

 

خستگی

براساس مطالعه‌ای چینی، از هر دَه بازمانده کووید ۱۹ که بستری شده بودند، شش نفر درد عضلانی و ضعف را شش ماه پس از بیماری گزارش می‌کردند. هم مه‌مغزی و هم خستگی از نشانه‌های سندرم خستگی مزمن نیز هستند.

 

مشکلات خواب

براساس تجزیه‌و‌تحلیلی از ۵۱ مطالعه، از هر پنج بیمار مبتلا به کووید طولانی، یک نفر شش ماه پس از بیماری دچار مشکل خواب بود.

 

تنگی نفس و سرفه مداوم

براساس مطالعه‌ای از بیش از ۷۳ هزار کهنه‌سرباز آمریکایی، تنگی نفس و سرفه مداوم در میان بازماندگان کووید ۱۹ یک تا شش ماه پس از عفونت رایج است.

 

مشکلات قلبی

براساس مطالعه‌ای روی کهنه‌سربازان آمریکایی، تپش قلب و ضربان نامنظم قلب در میان بازماندگان کووید ۱۹ شایع بود. همچنین، بازماندگان کووید ۱۹ شش ماه پس از عفونت درمعرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی و آترواسکلروزیس و لخته‌های خونی قرار داشتند. میوکاردیت (التهاب عضله قلب) نیز در بیماران کووید طولانی دیده شده است.

 

علائم عصبی و بیماری روانی

مطالعه بزرگی نشان داد که بیش از یک‌سوم از بازماندگان کووید ۱۹ علائم عصبی یا بیماری روانی را شش ماه پس از عفونت تجربه می‌کنند. اضطراب و اختلالات خلقی مانند افسردگی از شایع‌ترین علائم بود.

 

ازدست‌دادن حس بویایی

براساس مطالعه‌ای کوتاه در آمریکا‌، در میان کسانی که پس از ابتلا به کووید ۱۹ حس بویایی‌شان را از دست داده بودند، حس بویایی حدود یک‌سوم از آنان دو ماه یا بیشتر هنوز برنگشته بود.

 

علائم روده، مانند از‌دست‌دادن اشتها و اسهال

مطالعه‌ای کوچک در چین نشان داد که بیش از ۴۰ درصد از بیماران کووید ۱۹ بستری‌شده مشکلات مرتبط با روده را سه ماه پس از عفونت اولیه گزارش می‌کردند. شایع‌ترین علائم از‌دست‌دادن اشتها، تهوع، ریفلاکس اسید معده و اسهال بود.

 

بثورات پوستی و ریزش مو

براساس مطالعه‌ای روی کهنه‌سربازان آمریکایی، بازماندگان کووید ۱۹ شش ماه بعد از عفونت، بثورات پوستی را گزارش می‌کردند. مطالعه‌ای در چین نیز نشان داد ۲۲ درصد از بیماران شش ماه پس از بستری‌شدن به‌علت کووید ۱۹، دچار ریزش مو بودند.

 

تنگی قفسه سینه و درد مفاصل و عضلات

در نظرسنجی‌ای درباره علائم کووید طولانی که نتایجش ماه دسامبر منتشر شد، از هر دَه نفر، یک نفر علائمی نظیر تنگی قفسه سینه و درد عضلانی و درد مفاصل را یک ماه پس از عفونت گزارش می‌کردند. این علائم برای برخی پاسخ‌دهندگان حداقل هفت ماه تداوم داشت. البته کارشناسان این داده‌ها را هنوز بازبینی نکرده‌اند.

 

دیابت

براساس مطالعه‌ای روی کهنه‌سربازان آمریکایی، احتمال تشخیص جدید دیابت در بیماران کووید طولانی شش ماه پس از عفونت، ۳۹ درصد بیشتر بود.

 

بیماری کلیوی

براساس پژوهشی روی کهنه‌سربازان، کسانی که از کووید ۱۹ جان سالم به‌در برده بودند، همچنین درمعرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری حاد کلیه بودند.

 

علائم دیگر

بیماران علائم دیگری نیز گزارش کرده‌اند که هنوز در مطالعات بزرگ تأیید نشده است. افزون‌براین، علائمی گزارش شده است که دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند آن‌ها را اندازه‌گیری یا تأیید کنند. برای مثال، برخی از زنان مبتلا به کووید طولانی قاعدگی نامنظم و بدترشدن سندرم پیش از قاعدگی را گزارش کرده‌اند. دیگر بیماران دچار کووید طولانی گفته‌اند که دچار وزوز گوش شده‌اند. علاوه‌بر‌این، اگرچه برخی افراد مبتلا به کووید طولانی گزارش کرده‌اند که علائمشان پس از واکسیناسیون بهبود یافته، برخی گفته‌اند علائمشان شدت گرفته است.

منبع: زومیت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو