علت تاریک بودن فضا چیست؟

منبع: آرگا

142

1400/3/13

00:07


توجه داشته باشید که علت تاریک بودن فضا تنها مختص به یک مورد نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با علل های مختلف و همچنین دلیل سرد بودن فضا نیز به خوبی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی در مورد علت تاریک بودن فضا می توان گفت فضا پر از نور ستارگانی مانند خورشید است اما از آنجایی که چشم قابلیت مشاهده مسیر حرکت نور را ندارد و در فضا نیز هیچ چیزی حتی مولکول های هوا هم یافت نمی شود و خلا حاکم مطلق خواهد بود نور بازتاب نخواهد شد و در نتیجه ما فضا را تاریک و کاملا سیاه مشاهده می کنیم.

آشنایی با علت تاریک بودن فضا

بهتر است بدانید که در واقع کلی دانستنی های جالب درباره فضا وجود دارد که یکی از آن ها تاریک بودن فضا خواهد بود و در این مورد به صراحت می توان گفت جو زمین به دلیل مولکول های تشکیل دهنده ای که دارد بخش آبی از طیف نور خورشید را بیشتر پخش می کند و همین امر باعث می شود تا آسمان در طول روز به رنگ آبی و بسیار روشن دیده شود. توجه داشته باشید از طرف دیگر شدت نور خورشید به حدی زیاد است که بخش شدگی زیاد این نور در جو باعث رنگ باختن ستاره های کم نور در برابر نور خورشید خواهد شد. در واقع انسان رنگ ها را به این دلیل مشاهده می کند که نور به چشم او باز می تابد. اگر شیئی بتواند طیف های مختلف نور را بازتاب نماید قطعا می توانید آن را سفید ببینید اما زمانی که رنگ های مختلف را مشاهده می کنید این امر بدین خاطر است که تنها بخشی از طیف نور قابل رویت بازتاب شده و باقی نور به وسیله شیئ مرد نظر جذب نمی شود. جالب است بدانید که بر روی سطح زمین این پدیده دلیل آبی بودن آسمان و سفیدی ابرها است. به صراحت می توان گفت که هر کدام از این ها رنگ منحصر به فرد خود را دارند که اغلب به دلیل نحوه پراکنده شدن و بازتاب نور توسط مولکول های موجود در هوا خواهد بود. دقت داشته باشید که این پدیده مستقیم در فضا رخ نمی دهد زیرا فضا یک خلا کامل است و تنها چیزی که می تواند بدون واسطه از آن عبور نماید نور است. نور به صورت طبیعی مسیری مستقیم را طی می کند و به همین خاطر اگر به وسیله جرم هایی مانند سیاره ها و قمرها بازتابانده نشود به سادگی توسط فضا جذب خواهد شد البته در اینجا جذب شدن بدین معنا است که به سوی چشم های انسان بازتاب نمی شود.

مطالعه دلیل تاریک بودن فضا

امروزه سوالاتی در زمینه های مختلف مانند چرا می توانیم سحابی هایی که باید توده های گاز غیرقابل رویت باشند را مشاهده نماییم اما نمی توانیم هوایی را که در جلوی مان قرار گرفته را مشاهده کنیم؟ توجه داشته باشید دلیل این قضیه این است که در سحابی ها و کهکشان ها گاز ها و گردو غبار نور ستارگان نزدیک آن ها را بازتاب می دهند و به همین خاطر برای ما قابل رویت خواهند بود. البته اگر به یک سحابی وارد شوید گازها مانند زمانی که از آن فاصله دارید دیده نخواهند شد. نکته جالب این است که تاریکی نشان دهنده نبود نور نیست زیرا فضا پر از نور ستارگانی مانند خورشید است اما از آنجایی که چشم مسیر حرکت را مشاهده نمی کند و در فضای هیچ چیزی حتی مولکول های هوا نیز وجود ندارند به عبارتی می توان گفت خلا حاکم مطلق است و به همین خاطر نور بازتاب پیدا نخواهد کرد و در نتیجه شما نمی توانید فضا را روشن و واضح مشاهده کنید.

با این وجود در مورد علت تاریک بودن فضا می توان گفت که در واقع فضا برای ادراک ما سیاه است زیرا سحابی های اندکی وجود دارند که می توانند مشابه اتمسفر ما بر روی زمین نور را پراکنده کنند یا بازتاب دهند. معمولا به این دلیل اتقال می افتد که نور در خطی مستقیم حرکت کرده و به نظر می رسد که توسط خلا و فضای تهی جذب می شود که در غیر اینصورت فضا مشابه آسمان زمین به نظر می رسید.

آشنایی با خصوصیات برتر فضا

دلیل سرد بودن فضا:

همانطور که می دانید در برخی از فیلم های فضایی دیده می شود وقتی فضانوردان بدون لباس مخصوص فضانوردی در فضا رها می شوند فورا یخ می زنند و این موضوع توجه بسیاری از افراد را برانگیخته است. برای پاسخ به این سوال می توان گفت سرد بودن یا نبودن فضا به این بستگی دارد که مقابل خورشید قرار داشته باشید یا در سایه، حتی اگر در سایه باشید باز هم فضا آنقدر سرد نیست که فورا یخ بزنید. توجه داشته باشید که اگر یک فضانوری با لباس های مخصوص در فضا رها شود آن بخش از بدنش که رو به خورشید است گرم می شود و بخشی که در سایه قرار گرفته به دلیل سیستم داخلی لباس فضانوردان در دمای متوسط باقی خواهند ماند. برای مثال زمانی که در یک شب سرد خارج از منزل آتش درست کرده و کنار آن نشسته باشید. بهتر است بدانید دمای بخش های تاریک ماه معمولا به منفی ۲۴۵ درجه سانتی گراد می رسد در حالی که بخش هایی که به سمت نور خورشید قرار گرفته اند دمای ۱۱۵ درجه سانتی گراد را به خود اختصاص داده اند. به صراحت می توان گفت که انسان ها معمولا چنین سرما و گرمای شدیدی را در سطح زمین تجربه نمی کنند زیرا اتمسفر زمین دخالت کرده و درجه هوا را متعادل می سازد اما با این وجود باز هم در سیارات بدون اتمسفر این تغییرات شدید دمایی طبیعی خواهد بود.

علت سرد بودن بیش از حد فضا

اما دقیقا علت سرد بودن فضای قرار گرفته در سایه می توان صرفا عدم وجود گرما دانست زیرا از آنجایی که خورشید منبع بی پایان گرما در منظومه شمسی می باشد به همین خاطر اگر بخشی از فضا در معرض نور خورشید قرار نگرفته باشد و هوا یا زمینی وجود نداشته باشد که بتواند انرژی نور خورشید را به سوی آن انتقال دهد پس در نهایت هیچ منبع گرمایی هم وجود نخواهد داشت. توجه داشته باشید که هر نقطه ای از جهان که به طول کامل از تمام منابع گرمایی از جمله خورشید دور بماند در نهایت تا دمای انجماد پیش خواهد رفت اما اگر در چنینی فضایی قرار بگیرید بلافاصله منجمد نمی شوید زیرا انتقال سریع گرما به تماس یا هوا نیاز دارد که فضای خلا فاقد هر دوی آن ها خواهد بود و به همین خاطر مکانیسم تابش گرمایی و سرد شدن بسیار کندتر صورت می گیرد. در پایان می توان گفت که اگر فضانوردی بدون لباس مخصوص در فضایی دور از نور خورشید قرار بگیرد بلافاصله یخ نمی زند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو