راهنمای تغذیه و خواب در هفته اول نوزاد پس از تولد

راهنمای تغذیه و خواب در هفته اول نوزاد پس از تولد


منبع: بیتوته

83

1400/3/13

10:04


راهنمای تغذیه و خواب در هفته اول نوزاد پس از تولد



هفته اول نوزاد تازه متولد شده, تغذیه هفته اول نوزاد, مراقبت هفته اول نوزاد

هفته اول یکی از مهم ترین بازه سنی برای نوزادان به شمار می آید

 

همه چیز درباره هفته اول نوزاد پس از تولد 

چند روز اول نوزاد و در کل هفته اول، برای یک مادر جدید ممکن است که مانند طوفانی از تغییرات حس شود. مادر در دوران بهبودی زایمان است و از طرفی نوزاد نیاز به مراقبت زیادی دارد. در این دوران باید نسبت به همه ی تغییرات حتی جزئی ترین آن ها در کودک حساس باشید و مراقب غذا خوردن خود نیز باشید تا مواد غذایی که شما مصرف می کنید برای نوزاد خطر نداشته باشد.

موارد ضروری که باید در هفته اول نوزاد رعایت کنید

رعایت چند نکته در هفته اول نوزاد و در هنگامی که می خواهید آن را از بیمارستان به خانه بیاورید بسیار مهم است. در ادامه به چند نکته مهم در رابطه با نگهداری کودک در هفته اول می پردازیم. برای این که کودک از این دوران به سلامتی عبور کند بهتر است که موارد زیر را رعایت کنید.

 

ملزومات مورد نیاز نوزاد برای انتقال از بیمارستان به خانه

هنگامی که می خواهید نوزاد خود را از بیمارستان به خانه بیاورید، بهتر است که به او یک لباس گرم بپوشانید و در صورت نیاز او را قنداق کنید.

همراه داشتن چند دست لباس برای نوزاد و همچنین چند عدد پوشک نیز لازم است. بهتر است که در هفته های اول نوزاد کمتر در معرض هوای آزاد قرار بگیرد و به همین دلیل بهتر است که از ماشین شخصی برای رفتن به خانه استفاده کنید.

 

نوزاد در هفته اول چه مقدار می خوابد؟

 

هفته اول نوزاد تازه متولد شده, تغذیه هفته اول نوزاد, مراقبت هفته اول نوزاد,

به طور کل نوزاد در طول روز حدود 14 الی 16 ساعت می خوابد

 

نوزاد در هفته اول فقط می خورد و می خوابد! گاهی نیز ممکن است با گریه کردن به شما گرسنگی و یا نیاز به تعویض پوشک را نشان دهند.

به طور کل میزان خواب نوزادان در هفته اول ممکن است که با یک دیگر متفاوت باشد اما به طور میانگین، نوزادان در طول روز 8 تا 9 ساعت می خوابند و ممکن است که در طول شب نیز همین مقدار به خواب نیاز داشته باشند.

 

در نظر داشته باشید که نوزاد این مقدار را به صورت متوالی نمی خوابد. دلیل این کار این است که نوزاد معده بسیار کوچکی دارد و به همین دلیل حدود هر سه ساعت نیاز به تغذیه دارند و به همین دلیل ممکن است که هر سه ساعت یکبار بیدار شوند و تغذیه کنند.

با بزرگتر شدن آن ها و همچنین بزرگتر شدن معده، این زمان بیشتر می شود.

 

پس در کل می توان گفت که ساعات خواب یک نوزاد مشخص نیست. ممکن است که یک نوزاد تمامی خواب خود را در شب برود و در طول روز اکثرا بیار باشد و یا برعکس در طول روز بخوابد و شب ها را بیدار باشد.

 

توصیه هایی برای خواب امن تر هفته اول نوزاد

با توجه به این که احتمال ریفلاکس و یا استفراغ در نوزادان بسیار زیاد است، بهتر است که در طول هفته های اول و حتی تا 6 ماه اول زندگی نوزاد در نزدیکی شما بخوابد. با این کار شما همیشه می توانید نوزاد را زیر نظر بگیرید و در صورت ایجاد هرگونه مشکلی مانند استفراغ کردن نوزاد به آن رسیدگی کنید.

 

بهتر است که در طول شب او را کنار خود نخوابانید زیرا احتمال آسیب به نوزاد با بد خوابی افزایش می یابد. بهتر است که برای نوزاد تختی جداگانه در کنار تخت خود قرار دهید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

در هفته های اول بهتر است که کودک همیشه بر روی پشت خود بخوابد و تا حد امکان از پتو و یا بالش برای او استفاده نکنید. پرز های پتو و یا پیچیدن پتو دور نوزاد می تواند برای او مشکلاتی ایجاد کند.

 

به جای استفاده از پتو و بالش می توانید از کیسه خواب های نوزاد و یا لباس های گرم برای او استفاده کنید. کیسه خواب نوزاد معمولا از جنس های بدون پرز ساخته می شوند و نوزاد می تواند به راحتی در آن ها جا به جا شود.

 

نحوه تغذیه هفته اول نوزاد

 

خواب نوزاد در هفته اول, هفته اول نوزاد, نگهداری در هفته اول نوزاد

تغذیه نوزاد در هفته اول باید فقط با استفاده از شیر مادر باشد

 

تغذیه نوزادان در هفته هایی اولی فقط و فقط باید شیر مادر و یا شیر خشک مناسب کودک باشد. در طول چهار روز اول، نوزاد هر سه ساعت یکبار به تغذیه نیاز دارد. شیر مادر در روز های اولیه بسیار غلیظ است و اصطلاحا به آن آغوز می گویند.

آغوز بیش از شیر معمول مادر سرشار از مواد غذایی است و آنزیم های درون آغوز باعث افزایش ایمنی بدن نوزاد و باعث جلوگیری از سندروم ها و بیماری های مختلف مانند سندروم مرگ ناگهانی می شود.

 

به همین دلیل است که بهترین گزینه برای تغذیه نوزاد شیر مادر است.

اگر شما در حال تغذیه نوزاد با شیر خشک هستید، او در هر سه ساعت نیاز به 60 الی 90 میلی لیتر شیر خشک دارد.

اگر در هفته اول نوزاد شما هر بار بیش از 3 و یا 4 ساعت می خوابد، بهتر است که برای تغذیه او را بیدار کنید.

 

توصیه هایی در مورد تغذیه نوزاد در هفته اول

برای این که متوجه شوید که نوزاد سیر شده است و یا خیر، باید رفتار او را بررسی کنید. مثلا وقتی نوزاد سیر می شود، آرام تر می خورد و همچنین آرام تر قورت می دهد. اکثر نوزادان هنگامی که سیر می شوند از شیر خوردن دست می کشند.

بهتر است که هر 10 دقیقه سینه ای که کودک از آن تغذیه می کند را تغییر دهید و ببینید که کودک از کدام یک از آن ها با اشتیاق تر می خورد.

 

ممکن است که کودک در طول هفته اول کمی کاهش وزن داشته باشد شما نباید نگران این کاهش وزن باشید.

در پایان هفته اول کودک دوباره شروع به افزایش وزن می کند.

 

استحمام نوزاد در هفته اول

 

هفته اول نوزاد, نگهداری در هفته اول نوزاد, راهنما مراقبت در هفته اول نوزاد

در هفته اول به هیچ وجه نباید نوزاد را برای شستشو در آب غوطه ور کنید

 

در همان اوایل تولد و در بیمارستان، کودک شما یک بار استحمام می کند اما بهتر است که پس از آوردن نوزاد به خانه نیز برای او را به یک حمام اسفنجی ببرید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید کودک را با غوطه ور کردن در آب بشویید.

 

در روش حمام اسفنجی، شما باید با یک تکه اسفنج نرم و یا پارچه نرم ولی بدون پرز و مرطوب شده با آب ولرم، به آرامی تمامی نقاط بدن نوزاد را بشویید. در صورت نیاز می توانید از کمی آب صابون استفاده کنید اما بهتر است که از صابون استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث ایجاد حساسیت در نوزاد شود.

شما باید تا زمانی که ناف نوزاد می افتد به حمام اسفنجی ادامه دهید. پس از گذشت چند روز از افتادن بند ناف (حدودا در دو هفتگی) می توانید از حمام آبی برای استحمام کودک استفاده کنید.

 

هر چه که مدفوع نوزاد تیره تر باشد، به آن معنا است که به اندازه کافی تغذیه کرده است و شیر شما سرشار از مواد غذایی است. بلعکس هر چه مدفوع نوزاد روشن تر باشد، نشان دهنده تغذیه کم، کمبود مواد غذایی شیر و یا مشکلی در گوارش نوزاد است.

 

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

در هفته های اول نوزاد، مادر باید نسبت به تغذیه و مقدار خواب نوزاد حساس تر باشد. همچنین مادر باید بر روی تغذیه و داروهایی که مصرف می کند نیز باشد تا برای کودک مشکلی ایجاد نکند.

برخی از داروها مانند اغلب داروهای مسکن، وارد جریان خون و در نهایت شیر مادر می شوند و ممکن است که باعث ایجاد حساسیت و یا دیگر مشکلات در کودک بشود.

 

گردآوری : بخش کودکان بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو