طرز تهیه کباب آبی

طرز تهیه کباب آبی , دستور پخت کباب آبی

کباب یکی از غذاهای سنتی ایرانی و ترکی است که طرفداران زیادی دارد و برای مهمانی و جشن ها، پای ثابت غذاها است. کباب آبی یک نوع کباب کوبیده به صورت خوراک و آبکی است که می توان آب آن را به صورت آبگوشت مصرف نمود یا به صورت خوراک و کم آب تهیه کرد. این غذا با وجود سبزیجات مختلف همراه با گوشت چرخ کرده مزه دار شده یک غذای خوشمزه و در عین حال به خاطر این که گوشت ها سرخ نمی شود یک غذای سالم و رژیمی هم می تواند محسوب شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کباب آبی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم
پیاز کوچک رنده شده۱ عدد
پیاز متوسط۲ عدد
هویج متوسط۱ عدد
سیب زمینی متوسط۱ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
گوجه فرنگی۴ عدد متوسط
آب گرم۱ لیوان
آب قلم (یا عصاره گوشت حل شده در آب جوش)نصف لیوان
نمک و پودر فلفل سیاهبه مقدار لازم
زردچوبهبه مقدار لازم
سیردر صورت دلخواه

طرز تهیه کباب آبی

مرحله اول

برای تهیه کباب خوشمزه و مخصوص آبی در ابتدای کار، پیاز کوچک را شسته و پوست می کنیم. سپس آن را رنده کرده و آب آن را می گیریم و درون کاسه می ریزیم. دو پیاز دیگر را شسته و پوست کنده و به صورت خلالی ریز می کنیم.

مرحله دوم

هویج را شسته و به صورت حلقه ای ضخیم خرد می کنیم و کنار می گذاریم. سیب زمینی را شسته و پوست می کنیم و درشت خرد می کنیم. گوجه فرنگی ها را هم شسته و پوست می گیریم و به صورت نگینی درشت خرد می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله گوشت را به پیاز رنده شده اضافه کرده و نمک و فللف سیاه اضافه می کنیم و با دست ورز می دهیم و خوب مخلوط می کنیم تا تمام مواد مزه دار و یکدست شود. سپس ۱ ساعت درون یخچال استراحت می دهیم.

مرحله چهارم

در این مرحله یک تابه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس پیاز خرد شده را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم تا طلایی شود. نمک و پودر فلفل سیاه و زرد چوبه را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم.

مرحله پنجم

اگر سیر بخواهیم درون مواد باشد در این مرحله به پیاز ها اضافه می کنیم و تفت می دهیم. بعد از این که عطر ادویه ها خارج شد، رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت می دهیم تا رنگ باز کند. سپس گوجه ها را اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله درب تابه را به طور کامل بسته و اجازه می دهیم تا گوجه ها نرم شود و به روغن بیفتد. سپس هویج ها را اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا با دیگر مواد یکدست شوند و مجدد در تابه را می گذاریم تا هویج تفت بخورد و نرم شود.

مرحله هفتم

در این مرحله یک و نیم لیوان آب جوش را به مواد اضافه کرده و می گذاریم بجوشد و سس به طور کامل منسجم و یکدست شود. سپس از گوشت اندازه یک گردو برداشته و به شکل شامی یا کتلت های گوچک گرد تهیه می کنیم.

مرحله هشتم

سپس روی سس قرار می دهیم. در ماهیتابه رو می بندیم تا گوشت ها خودشان را بگیرند و یا به اصطلاح جمع شوند. گوشت ها را پشت و رو کرده و سیب زمینی ها و آب قلم را در این مرحله اضافه می کنیم. درب تابه را می بندیم

مرحله نهم

سپس اجازه می دهیم تا بجوشد و جا بیافتد. مقدار آب آن بستگی به ذائقه خانواده دارد و اگر می خواهیم به صورت آبگوشتی و تیلیت مصرف شود نیاز به آب بیشتری است. وگرنه آنقدر روی حرارت نگه می داریم تا آب آن کشیده شود و به مقدار دلخواه برسد.