یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کشور برای جهش بزرگ مستعد است اعلام کرد: برای همین ما شعار خود را «جهاد بزرگ برای جهش ایران» گذاشتیم.

سعید جلیلی در برنامه امروز عصر «با نخبگان» شبکه چهار سیما با بیان اینکه نگاه حل مشکلات اقتصادی یک نگاه حداقلی است که در شأن ملت ما نیست، اظهار کرد: در دولت سایه در هشت سال، تحولات کشور را به اتکای جوانان، متخصصین و مدیران موفق و کارگروه های تشکیل داده بررسی و به توانمندی های کشور اشراف پیدا کردیم. جلسات ما در اتاق های بسته هم برگزار نشد. جمع بندی ما این شد که باید برنامه ما حداکثری و صادقانه باشد.

وی ادامه داد: کشور برای جهش بزرگ مستعد است و برای همین ما شعار خود را «جهاد بزرگ برای جهش ایران» گذاشتیم. کشور ما دارای فرصت و ظرفیت های فراوانی مثل نفت، گاز، کشاورزی، صنعت، شیلات، معدن، گردشگری و از همه مهمتر نیروی انسانی متخصص است که این ها می‌تواند کشور را به جهش بزرگ برساند.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری همچنین افزود: لازمه پیشرفت اقتصادی ، ثبات است. رییس جمهور نقش مهمی در استقرار ثبات اقتصادی  دارد. دولت نباید به ثبات اقتصادی لطمه بزند. اصناف نگران این هستند که دولت تصمیمات مختلف گرفته و بخشنامه هایی می دهد که هماهنگ نیست و موجب پیش بینی ناپذیری شرایط یا مخل روندها می شود. برای ثبات اقتصادی نباید معطل مسائل موهوم  دیگری بود. گفته می شد که باید ببینیم توافق در ژنو، لوزان، برجام و اجرای برجام چه می شود؟ این ها برای ثبات اقتصادی و تجارت غلط است. قاعده در تجارت خارجی و داخلی نباید تغییر کند حالا ممکن است استثنائاتی هم باشد ولی قاعده باید حفظ شود.

جلیلی همچنین با اشاره به اینکه خصوصی سازی در موارد متعددی با ناکامی مواجه شده است، تصریح کرد: یکی از اشتباهات این بوده است که نگاه درآمدزایی در خصوصی سازی وجود داشته است. در مسیر خصوصی سازی به تفاوت شرکت ها توجه نشد. هپکو و ماشین سازی شرکت های راهبردی هستند که باید به اهمیت آنها توجه می شد. در بعضی موارد خصوصی سازی در ازای رد دیون انجام شده است‌. به اهلیت افرادی که شرکت ها به آن ها واگذارشد، توجهی نشد. ارتقای کارآمدی در واگذاری ها دقت نشد. در خصوصی سازی ها شفاف نشد. هپکو که سرمایه آن هزار میلیارد تومان بود با ده میلیون تومان واگذار شد. اگر من سندش را نمی دیدم ، باور نمی کردم.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود راه حل ها ، مشکلات حل نمی شود، تصریح کرد: بعضی وقت ها برای حل مشکلات پاسخ وجود دارد، اما اراده هم نیاز است زیرا ممکن است تعارض منافع ایجاد شود و عده ای مایل نباشند پاسخ‌های صحیح اجرا شود. اینجا رییس جمهور باید اراده لازم برای مقابله با این افراد را داشته باشد. از سویی کار نمایشی نباید جای کار واقعی را بگیرد.

وی ادامه داد: چقدر همایش برگزار و آمار ارائه می شود اما آیا کار واقعی انجام می شود؟ از سوی دیگر ماشین دولت  هم گاهی مانع انجام کار می شود که باید این مشکلات حل شود. این مشکلات را رییس جمهور باید حل کند. چرا طبق اعلام بانک مرکزی  ۹۰هزار میلیارد تومان معوقه بانکی در اختیار ۱۱ نفر است؟ چرا خصوصی انجام می شود اما با بحران بیکاری در شرکت های واگذارشده مواجه می شویم؟ تعارف را باید برداشت نمی شود گفت با فساد مقابله کنیم ولی در جناح و قوه دیگر. باید در این موارد جدیت وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه رییس جمهور برای اداره کشور و ملت مشکلات تاکید کرد: رییس جمهور باید اراده، برنامه و جدیت داشته باشد. ما امروز نیاز داریم در اقتصاد، جمهوریت شکل بگیرد یعنی برای مردم در اقتصاد حق قائل شویم و آنها را در اقتصاد کشور مشارکت دهیم. جمهوریت اقتصادی باید در نظام شکل بگیرد.در تصمیمات اقتصادی باید رضایت عموم مدنظر باشد نه رضایت عده ای خاص. همه وزارتخانه ها و دستگاه ها باید برای ارزآوری و ایجاد اشتغال برنامه داشته باشند و ارزآوری فقط وظیفه وزارت نفت نباشد. نباید مثل آنچه در بورس رخ داد، در بین وزارتخانه‌های دولت اختلاف باشد.

وی تاکید کرد: راه های مشخصی برای اداره کشور حتی در شرایط وجود تحریم ها داریم. در جنگ اقتصادی باید کاری کنیم بر دشمن فشار بیاوریم. برای خنثی سازی تحریم ها برنامه و اراده داریم. مذاکره هم لازم است اما نباید فقط معطل مذاکره ماند.

وی در پایان گفت: «جهاد بزرگ برای جهش ایران» فقط شعار نیست بلکه  براساس باور،اراده و برنامه ما است.