مضرات گردو که تا به حال به گوشتان نخورده

81

1400/3/15

16:58


گردو، پروتئین و کربوهیدرات و فیبر کمی دارد، اما حاوی درصد زیادی از چربی‌های غیراشباع و مهم‌ترین منبع اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ است و در هر صد گرم آن ۶۵۴ کالری انرژی نهفته است.

مضرات گردو که تا به حال به گوشتان نخورده

به گزارش بهداشت نیوز،  بیشتر آنتی‌ اکسیدان‌ های گردو در پوسته نازک قهوه‌ای رنگ گردو تجمع یافته و این مغز به دلیل دارا بودن روغن و آنتی‌ اکسیدان‌ های مفید در سلامت سیستم ایمنی و تقویت قلب و مغز نقش پررنگ و اسید فولیک، ویتامین B۶ و ویتامین A بسیار خوبی دارد.
  
با وجود آن که گردو خواص تغذیه‌ای و درمانی بی‌شماری دارد، مصرف بیش از حد آن می‌تواند نگرانی‌هایی به دنبال داشته باشد. این مغز احتمال آلرژی‌ زایی دارد و در کودکان یا بزرگسالان مستعد به آلرژی با نشانه‌های مختلفی مثل آبریزش بینی، خارش، کهیر، تهوع، سرگیجه، اسهال، دل‌درد و... بروز می‌کند و در شکل حاد و خطرناک آن می‌تواند سبب التهاب مجاری تنفسی و تنگی‌ نفس شود. البته احتمال حساسیت‌ زایی گردو کم است، اما با این حال نام این مغز در بین هشت ماده غذایی آلرژی‌ زا ثبت شده است.
 
نکته قابل‌ توجه دیگر این‌ که گردو به دلیل دارا بودن «فیتات» در جذب مواد معدنی ضروری بدن مثل آهن، روی، کلسیم و... اختلال ایجاد کرده و با مصرف زیاد یا مستمر آن مقدمات بروز کم‌خونی را در فرد ایجاد می‌کند؛ البته با وضعیت گرانی گردو و میزان کمی که به طور معمول مصرف می‌شود فیتات این مغز نمی‌تواند تهدیدکننده سلامت باشد. با توجه به این‌که گردو و هر مغز دیگری حاوی این ترکیب است بهترین توصیه این است که در صورت مصرف زیاد یا مستمر این ماده غذایی، یک شب قبل از مصرف، مغز‌ها را در آب خیس کنید تا از میزان فیتات آن‌ها کاسته شود.
منبع: خبرگزاری صداوسیما

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو