خواص ادویه آچار و طرز تهیه آن

خواص ادویه آچار و طرز تهیه آن


منبع: آرگا

194

1400/3/15

20:11


ادویه آچار یکی از ادویه های پر کاربرد و متعلق به منطقه سیستان است که بیشتر خانواده ها در این منطقه این ادویه را در منزل تهیه می کنند، در این مقاله شما عزیزان را با خواص ادویه آچار و طرز تهیه آن آشنا خواهیم کرد.

آچار یک ادویه محلی می باشد که به عنوان چاشنی در انواع غذاها کاربرد دارد و طعم و مزه بی نظیری به غذاها می دهد که نحوه تهیه آن بسیار ساده و راحت است و برای بهره مندی از آن بهتر است با خواص ادویه آچار آشنا شوید.

طرز تهیه ادویه آچار با طعم عالی

خواص ادویه آچار و طرز تهیه آن

ادویه آچار همچون ادویه های نظیر زردچوبه و فلفل سیاه در انواع غذاها از جمله آبگوشت و خورشت به منظور طعم دهنده ها کاربرد دارد و این ادویه دارای فواید درمانی و آنتی آکسیدانی می باشد و در زمان گذشته به خاطر نداشتن امکانات سردخانه ای که در تمام فصل ها گوجه و پیاز پیدا نمی شد، ادویه آچار جایگزین بسیار مناسبی بوده است.

ادویه آچار معمولا در اواخر تابستان تهیه می شود زیرا در این موقع سال مواد موجود در آن در دسترس می باشد و با قیمت مناسب پیدا می شود که در تهیه این ادویه از موادی مانند : پیاز، نمک، تخم شوید، بلغور گندم آب پز شده، زیره سبز، فلفل سیاه و زردچوبه استفاده می گردد. در ادامه با نحوه تهیه این ادویه آشنا خواهید شد.

مواد لازم :

  • گندم : یک کیلو
  • پیاز : سه تا چهار کیلو
  • تخم گشنیز : صد گرم
  • تخم شوید : صد گرم
  • زیره سیاه و سبز : صد و پنجاه گرم
  • زردچوبه : صد و پنجاه گرم
  • نمک و فلفل : به مقدار لازم
  • گوجه فرنگی : اختیاری

دستور تهیه ادویه آچار

نحوه تهیه ادویه آچار:

در روش تهیه ادویه آچار ابتدا گندم را شسته و اجازه دهید بپزد و پس از پختن و خشک شدن گندم ها آن را آسیاب کرده تا آرد حاصل شود حالا همه مواد را به جز پیاز آسیاب کرده و با هم مخلوط کنید.

حالا پیاز ها را پوست گرفته و رنده نمایید و داخل ظرف بزرگی ریخته و مواد دیگر را به آن بیفزایید سپس تمام مواد را به خوبی با هم ورز داده تا حالت خمیری به دست آید.

بعد از آماده شدن ادویه آچار آن را به شکل های مختلفی در آورده و در مکانی به دور از نور خورشید به مدت ده روز نگه داری نمایید تا خشک شوند که به طور سنتی آن ها را به اشکال استوانه ای با ارتفاع کم در آورده و از نخ رد می کنند و در سایه قرار می دهند تا آماده شود.

روش تهیه ادویه آچار

نکات تکمیلی برای تهیه ادویه آچار :

۱. در انجام این روش باید دقت داشته باشید که اگر گندم ها بیش از حد پخته شوند بعد از خشک شدن سفت می شوند، گندم ها باید به اندازه پخته شوند که به راحتی زیرا دندان شکسته شوند.

۲. در تهیه ادویه آچار به صورت سنتی از پیاز زابلی استفاده می شود زیرا، این پیاز از فواید بیشتری نسبت به دیگر پیازها برخوردار هستند.

۳. در گذشته پیاز را داخل وسیله ای به نام سروکو (وسیله‌ای شبیه هاونگ) می‌کوبیدند.

۴. در برخی نواحی سیستان سی تا چهل روز برای خشک کردن ادویه زمان نیاز دارند.

۵. در تهیه این چاشنی از هرگونه آب یا مایع دیگری استفاده نکنید و برای خمیری شدن آن آب پیاز کافی است.

۶. برخی افراد به منظور بالا بردن ارزش غذایی این ادویه پر طرفدار از گوجه فرنگی استفاده می کنند

۷. در صورتی که تهیه آرد از گندم برای شما امکان پذیر نیست از مقداری آرد سبوس استفاده کنید.

۸. دقت داشته باشید که به ادویه نم نرسیده باشد در غیر اینصورت رنگ قسمت نم دیده شده ادویه تیره تر و با خطی تیره مرز رطوبت مشخص می شود و سبب پایین آمدن کیفیت آن می شود.

۹.  از نشانه های مرغوبیت ادویه آچار رنگ زرد و بوی خوش و معطر آن است.

بررسی خواص ادویه آچار

ضمن سپاس از همراهی تان، امیدواریم شما را با طرز تهیه ادویه آچار به خوبی آشنا کرده باشیم، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو