آفات درخت گردو و روش های مبارزه با آن ها

آفات درخت گردو و روش های مبارزه با آن ها


منبع: آرگا

230

1400/3/16

14:09


توجه داشته باشید که درخت گردو نیز مانند تمامی درختان دیگر در طول روند رشد خود دچار آفت ها و بیماری هایی خواهد شد که در این مقاله سعی داریم به بیان آفات درخت گردو و نحوه از بین بردن آن ها بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی درختان گردو از آفات و بیماری های زیادی رنج نمی برند اما با این وجود چند مورد از آن ها هستند که باید مراقبشان باشید زیرا اغلب درختانی که از نظر سلامتی ضعیف یا فاقد تغذیه مناسب هستند بیشتر در معرض حمله آفات قرار می گیرند. به صراحت می توان گفت که بیشتر بیماری و آفات درخت گردو جدی نیستند و بیشتر باعث آسیب دیدن ظاهر درخت و یا منجر به کاهش محصول آن خواهد شد.

آشنایی با آفات درخت گردو

بهتر است بدانید که در واقع ایده آل ترین روش برای مقابله با آفات درخت گردو پیشگیری از آن است زیرا که درختان گردو بسیار بزرگ هستند و سمپاشی آن ها سخت خواهد بود. می توانید با روش های فرم دهی و هرس کردن یا استفاده از نهال های پیوندی اندازه درختان گردو را کنترل کرده تا عملیات سمپاشی و نگهداری درختان آسان تر شود. همچنین برخی تدابیر بهداشتی هم وجود دارند که می توان با استفاده از آن ها اغلب بیماری ها و آفات درخت را کنترل نمود.

توجه داشته باشید که برای پیشگیری از هجوم آفات و بیماری ها بایستی در ابتدا نهال مناسبی را از نهالستان های معتبر تهیه نمایید زیرا نهالستان ها معمولا نهال ها را از نظر آفات و بیماری ها کنترل می کنند. برخی روش های هرس کردن و جدا کردن شاخه نیز می تواند در سلامت درخت موثر عمل کند.

به طور کلی تفاوت آفت و بیماری این است که آفات اغلب حشرات و موجودات زنده هستند که به درختان حمله کرده و به شاخه، ریشه و تنه آن آسیب وارد می کنند. معمولا حشرات، خزندگان، پرندگان و حلزون ها همگی در دسته آفات قرار خواهند گرفت. حمله این آفات در تمامی مراحل زندگی و کاشت گردو حتی در مراحل انبارداری نیز ادامه خواهد داشت و در برخی موارد اگر درمان نشود می تواند باعث مرگ درختتان شود.

از بین بردن آفات درخت گردو

آفت های رایج در درختان:

همانطور که متوجه شدید درختان گردو نیز مانند تمامی گیاهان دیگر در روند رشد خود دچار آفت ها و بیماری هایی می شوند که در ادامه سعی داریم به بیان این آفت ها و همچنین اصول رفع آن ها بپردازیم:

کرم گردو:

توجه داشته باشید که این کرم پس از گذراندن دوران لارو به پروانه ای تبدیل می شود و هدف اصلی آن میوه های دانه دار از جمله گردو است. حمله این کرم می تواند به محصول خسارت شدید وارد کند و حتی تا ۳۰ درصد محصول را از بین ببرد. معمولا پروانه این حشره در اواخر اردیبهشت و خرداد ماه ظاهر می شود و از طریق گلگاه وارد میوه نارس شده و به تدریج باعث ریزش میوه ها خواهد شد. جالب است بدانید که لارو نسل دوم از مغز گردو تغذیه کرده و آن را از درون پوک خواهد کرد. دقت داشته باشید که روش مقابله با این حشره استفاده از تله های فرمونی است که باید در اردیبهشت ها کار گذاشته شود.

کرم میوه:

لارو های این کرم به صورت گروهی به داخل میوه حمله می کنند و لارو های نسل اول و دوم در فصول تابستان و بهار به میوه حمله کرده و باعث آسیب دیدن آن ها خواهند شد. اغلب لارو های نسل سوم از طریق پوست سبز ترک خورده باعث عدم باردهی گردو می شود و کرم گردو زمینه ساز نیز برای ورود این کرم به میوه ها خواهد بود.

توجه داشته باشید که روش  مقابله با این کرم متفاوت است و اولین راهی که برای از بین بردن این آفت باید انجام دهید حذف میوه های آسیب دیده و مومیایی شده است. بهتر است بدانید که کرم گردو در واقع یک عامل زمینه ساز برای کرم میوه است و در نتیجه راه دوم برای مقابله با این آفت مقابله با کرم گردو خواهد بود. روش سوم نیز مبارزه با بلایت گردو است که برای جلوگیری از خسارات بیشتر به میوه می توانید میوه های رسیده را سریع تر برداشت نمایید و در نهایت با استفاده از روش های سمپاشی آفت ها را دور نگه دارید.

بیماریهای رایج در درختان گردو

مگس پوست خوار:

همانطور که از نامش پیداست این حشره از پوست سبز میوه تغذیه کرده و روی آن لکه هایی ایجاد می کند و دیگر نمی شود آن را در بازار عرضه نمود. همچنین پس از حمله این آفت روی پوست سبز ترکی ایجاد نمی شود و بیشترین آسیب به میوه های دیررس و میان رس خواهد رسید. توجه داشته باشید که مهم ترین روش برای از بین بردن از آفت استفاده به موقع از حشره کش ها است.

شپشک گردو:

معمولا شپشک ها روی میوه تخم گذاری می کنند و لاروها آن را از قسمت داخلی و مغز تغذیه خواهند کرد و به تدریج باعث ریزش میوه های نارس می شوند. توجه داشته باشید که شپشک های بالغ از گلبرگ ها و شاخه های نازک تغذیه می کنند که طول این حشرات به ۱۲ میلی متر می رسد و رنگ آن کرمی مایل به سفید خواهد بود. برای رفع این آفت می توانید در طول هفته دو مرتبه محلول پاشی را انجام دهید.

شته گردو:

این شته معمولا زیر برگ ها و روش شاخه های جوان گردو زندگی می کند و از شیره آن تغذیه خواهد کرد. شته ها از فروردین تا شهریور ماه فعالیت می کنند و اصلی ترین خسارتی که به درخت گردو وارد می شود ریزش برگ ها و چروکیده شدن میوه ها خواهد بود. برای مبارزه با این آفات می توانید مقداری گرانول دی سولفاتان را با خاک زیر درخت ترکیب نمایید و همچنین روش های شیمیایی مانند استفاده از حشره کش ها نیز می توانند در کنترل شته ها بسیار موثر باشند.

شناخت آفت های درختان گردو

پروانه فری:

غذا لاروهای اصلی این آفت از قسمت های داخلی پوسته به دست می آید و برای تبدیل شدن به شفیره از شاخه های جوان تغذیه خواهند کرد. این آفت باعث آلودگی و پژمردگی شاخه ها و برگ های شده و آن ها را به صورت کامل از بین خواهد برد. تاکنون هیچ روش خاصی برای مبارزه و از بین بردن آفات درختان گردو تعریف نشده است.

سوسک شاخک بلند:

از جمله آسیب هایی که سوسک شاخک بلند به درخت گردو وارد می کند می توان به سوراخ کردن پوست درخت اشاره کرد زیرا لاروهای این آفت در داخل پوسته درخت تونل ایجاد می کند و حشرات بالغ نیز از پوست آن تغذیه خواهند کرد. روش مقابله با سوسک شاخک بلند جمع آوری آن است و همچنین می توانید در سر راه تونل های ایجاد شده توسط این حشرت از بی سولفات کربن استفاده نمایید.

کچلی گردو:

توجه داشته باشید که محل زندگی این کرم روی برگ درخت است و به همین خاطر باعث پیچاندن برگ ها خواهد شد. معمولا در اواسط فصل زمستان است که این آفات به شاخه های بالایی حمله می کنند، برگ ها را قرمز کرده و به رنگ سیاه در می آورند. برای مقابله با این نوع آت بایستی به محض مشاهده بلافاصله درختتان را سمپاشی نمایید.

گونه های رایج آفات در درختان

کنه زرد:

این نوع کنه تنها در درختان گردو به چشم می آید و از آنجایی که جثه بسیار ریزی دارد با چشم غیر مسلح قابل دیده شدن نخواهد بود. این آفت به رنگ زرد است و مشابه به یک دانه برنج خواهد بود. این کنه عمدتا باعث قهوه ای و سپس زرد شدن برگ ها می شود که پس از زرد شدن برگ ها شروع به ریزش می کنند.

کنه قرمز:

این آفت می تواند به درختان مختلفی مانند گردو آسیب وارد کند و عمدتا در فواصل بین شاخه ها و در شکاف پوسته های درخت زندگی می کند و همچنین تخم این حشره قادر است تا دمای منفی ۳۰ درجه را به خوبی تحمل کند. توجه داشته باشید که حمله کنه قرمز ها می تواند برگ ها را به رنگ خاکستری دربیاورد و باعث ریزش آن ها شود. برای مبارزه با این آفت می توانید در فصل بهار و تابستان اقدام به سمپاشی و استفاده از کنه کش های مخصوص کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو