«مهندسی صداوسیما برای مناظرات؛ عمدی یا تصادفی» عنوان سوالی بود که در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین به بحث و بررسی گذاشته شد.

بخش هایی از این نشست مجازی را بخوانید؛

*ناطقی، فعال سیاسی

متاسفانه برنامه تلویزیونی و مناظرات بیشتر جنبه تشریفاتی و رفع تکلیف دارد. به همین دلیل نکات مطرح شده در برنامه اصلا مفید نبود. با این که موضوع اقتصادی بود اما جلسه فقط به مشاجره و محکوم کردن گذشت. حتی اگر یکی دو نفر خواستن مطلبی مطرح کنند، یک صفحه نمایشگر نداشتند تا فرد نمودارش را نشان بدهد.

به جز تحقیر همدیگر و نقد دولت آقای روحانی به بحث اقتصادی اصلا پرداخته نشد. من مجری یک شبکه تلویزیونی خصوصی در خارج از کشور بودم و یک نامه ای به رهبری نوشتم و پرسیدم که این چه صداوسیمایی است که با این تعداد نیرو به این شکل کار می‌کند؟

در یک فرصتی باید به نقد صداوسیما در تمام مسائل بپردازیم. کار صداوسیما با مناظرات صرفا رفع تکلیفی بود. همچنین در خصوص موضوعات سوالات خیلی غیرتخصصی بودند و پاسخ‌ها هم که اصلا در محور سوال‌ها نبودند.

یک مناظره شلخته و بی خاصیت برگزار شد

*مصطفی کیایی، کارگردان سینما

با بی‌سلیقگی کامل و یک شلختگی بسیار بالا در کارگردانی و فیلمبرداری مناظره برگزار شد. شاید مسابقه هفته هم مناظره جذاب باشد، از رنگ دپل تا جایگذاری محل نشستن تا سوئیچ کردن کارگردان مسئله مشکل دارد.

وقتی یک جایی دراماتیک می‌شود بحث هیچ واکنشی نشان داده نمی‌شود. این کار لوس گوی آوردن چه بود؟ آخر این چه سوالاتی بود؟ از فرد می‌پرسند که از دانه درشت‌هایی که وام گرفتند چه می‌کنید؟ پاسخ به این سوال معلوم است و من که یک ذره اقتصاد نمی‌دانم می‌فهمم.

مناظره دیروز کاملا بی‌برنامه و شلخته بود، تلویزیون برای اخراج مجری‌ها یا ممنوع‌الکاری اتاق فکر دارد ولی برای برنامه‌هایش اتاق فکر ندارد. الان یک جریان جوانی مثل امثال آقای فروغی به تلویزیون آمده که کسی را قبول ندارد. تلویزیون قبلا حداقل در ساخت برنامه‌ها بهتر عمل می‌کرد.

مناظرات دیروز یکی از بی‌خاصیت‌ترین و بدفرمترین برنامه‌هایی بود که تاکنون در آن برگزار شده است.

*حسین قنبرزاده

نکته آقای کیایی با یک ملاحظات و تبصره‌ای قابل تامل است. من فرمایشات ایشان درباره شیوه مدیریت صداوسیما را قبول می‌کنم، در بخشی که به حوزه تخصصی جذابیت برمی‌گردد مثل رنگ و دکور هم تایید می‌شود.

اما در مورد مناظرات انتخابات ریاست جمهوری وضعیت یک مقداری متفاوت است، مثلا می‌گویند چرا ری‌اکشن‌ها گرفته نشده است. حساسیتی که در این شیوه مناظرات حاکم است دست هر مدیر خلاق و نوآوری را می‌گیرد که مثلا روی قیافه افراد یا برگه‌ها زوم کند.

دانش و تخصص این کارها وجود دارد، آقای حیدری مجری برنامه شاید متخصص باشند ولی مثل ربات برخورد کردند. شخصیت این فرد ربات و دیوار نیست، صداوسیما اینجا برای این که فردا با انتقادات روبرو نشود همه چیز را به ربات و دیوار تبدیل می‌کند. این ملاحظه را نمی‌توانیم ناشی از عدم تخصص بدانیم.

در تلویزیون کم کارگردان خلاق نیست و بقایی از قدیم باقی مانده است. وقتی بین آقای و جناب آقای بحث می‌شود در این رابطه هم اوضاع سخت می‌شود و صداوسیما کار خودش را راحت می‌کند. من نمی‌گویم که نفس این کار صداوسیما درست یا غلط است. این را هم بگویم که همه مناظرات سیاسی است و اسم اقتصادی برای آن بی‌معناست.