قرص پروپرانول

منبع: نبض ما

118

1400/3/17

11:57


این قرص از گروه داروهای مسدود کننده ( گیرنده بتا) است. متخصصین از پروپرانول برای درمان موارد متنوع و گوناگون استفاده می نمایند زیرا این قرص بر روی کارکرد قلب و همچنین عروق خونی بسیار تاثیرگذار است. این قرص با اتصال به گیرنده های ویژه بنام بتا در سلولهای قلب و عروق با بستن آن دستور تقلیل فعالیت های قلبی را به عصب قلب انتقال می دهد. بعد از گرفتن این پیام عصبی، با افت ضربان قلب سبب مرتب شدن ضربان قلب در بیمار می گردد، که این امر در عروق خونی سبب افت فشار خون نیز می شود و علاوه براین از نامنظم بودن ضربان قلب نیز در بیمار جلوگیری می نماید. به دلیل اینکه قلب با راندمان قرص پروپرانول کمترین انرژی را مصرف می نماید، میتواند به افت دردهای وارد شده در آنژین قلبی کمک شایانی نماید و اضافه بر آن این قرص در جلوگیری از حملات قلبی نیز موثر بوده و مرگ و میرهای بعد از سکته های قلبی را تا حد زیادی کاهش می دهد. از کاربردهای دیگر این قرص میتوان به تقلیل نشانه های فیزیکی که برآمده از استرس نظیر لرزش بدن و همچنین تپش قلب است و از سوی متخصصین به بیماران تجویز می شود نیز اشاره کرد. در حال حاضر بیمارانی که به پرکاری تیروئید نیز مبتلا هستند این قرص میتواند سبب تسکین نشانه های بیماری فوق شود. لازم به ذکر است که قرص پروپرانول دارویی متداول است که در جلوگیری از سردردهای میگرنی و یا عروقی کنترل شده نیز تجویز می شود و می تواند به عنوان بهترین گزینه در بیماران مبتلا به میگرن مورد استفاده قرار گیرد. طبق مطالعات انجام گرفته بر روی بیماران میگرنی که به صورت منظم از این دارو استفاده می نمایند مشاهده شده است که قرص فوق سبب کاهش دفعات حملات میگرنی نیز می شود.

شیوه استفاده صحیح از قرص پروپرانول

  • میزان مصرف مناسب قرص پروپرانول بسته به سن و همچنین شرایط فعلی بیمار تعیین می گردد. بنابراین توصیه می شود که از استفاده خود سرانه و یا بیش از اندازه نیز ممانعت نماید.
  • ممکن است که متخصصین مصرف این دارو را در طی روز بین دو الی چهار عدد به بیماران تجویز نمایند. اما لازم به ذکر است که نوع کپسولی پروپرانول تاثیر درمانی طولانی تری را بر روی بیماران برجای می گذارد و متخصصین مصرف آن را یک بار در روز توصیه می نمایند.
  •  کپسول و همچنین قرص های پروپرانول در دوزهای متعددی تولید می شوند و به طور معمول بین ( ده، بیست، چهل) میلی گرمی هستند که پزشک متخصص با توجه به نوع مشکل بیمار مناسب ترین دوز را به آنها تجویز می نمایند.بنابراین در صورتیکه از قرص پروپرانول طولانی مدت مصرف می نماید،  با تهیه دارو جدید میزان دارویی ذکر شده بر روی بسته را چک کنید.
  •  بیماران بایستی سعی نمایند که این دارو را در زمان معینی در طی روز و به شکل منظم استفاده نمایند تا از این طریق بتوانند نتیجه مطلوب مصرف دارویی را بهتر حاصل نمایند.
  • درمواردیکه بیمار مصرف قرص پروپرانول را در طی روز فراموش کرد لازم است که سریعاً آن را مصرف نماید، مگر درصورتیکه مصرف دوز بعدی آن نیز نزدیک باشد و بیمار مجاز به مصرف نوبت بعدی قرص است و بایستی از دو برابر کردن دارو در یک نوبت به شدت خودداری نماید.

پروپرانول


نکات مهم در مورد استفاده از قرص پروپرانول

در زیر توصیه های را در خصوص مصرف این دارو برای شما عنوان می نمایم که عبارتند از:

o      لازم است که این دارو را تحت نظر پزشک متخصص مصرف نماید تا پروسه بهبودی و شرایط فعلی شما مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.

o      درمان این دارو جهت درمان بیماران شاید در طولانی مدت تجویز گردد، بنابراین مصرف آن را تا زمانی که پزشک متخصص به بیمار تجویز نموده است مصرف نمایید. قطع ناگهانی قرص پروپرانول می تواند برای بیمار عوارضی را به همراه داشته باشد، برهمین اساس توصیه می گردد که قطع مصرف این دارو تحت نظر پزشک و به صورت تدریجی انجام گیرد.

o      درمواردیکه بیمار نیاز به مراحل درمانی دندانپزشکی و یا قرار گرفتن تحت عمل جراحی قرار بگیرد لازم است که با پزشک مربوطه را در جریان مصرف این قرص قرار دهد زیرا مصرف آن تاثیر داروی بیهوشی را به مراتب افزایش می دهد.

o      بیماران مبتلا به عارضه دیابت، با مصرف این قرص می توانند نشانه های کاهش گلوکز خون را رفع نمایند و به این ترتیب کاهش گلوکز خون را متوجه نشوند، برهمین اساس توصیه می گردد که بر روی میزان گلوکز خون نظارت بیشتری داشته باشید و درباره آن با پزشک متخصص خود مشورت نماید.

o      با تهیه هر دارو درمانی جدید، داروساز را در جریان استفاده از این قرص قرار دهید زیرا استفاده از برخی داروها همچون داروهای آنفولانزا، سرماخوردگی و ضد سرفه به صورت همزمان در کنار قرص پروپرانول توصیه نمی شود.

o      در کنار قرص پروپرانول به توصیه های پزشکی در خصوص ارتباط ورزش، تغذیه و همچنین شیوه زندگی سالم نیز توجه داشته باشید.

تمامی موارد ذکر شده از توصیه های درمانی قرص پروپرانول است که بیماران در زمان مصرف آن بایستی به آن توجه نمایند.

نکته در مورد قرص پروپرانول

لازم به ذکر است که بانوان باردار و یا شیرده و اینکه بانوانی که قصد بارداری دارند بهتر است که قبل از مصرف این قرص با پزشک متخصص خود مشورت نمایند. همچنین بیمارانی که با تنگی نفس و یا آسم همراه هستند نیز بایستی در استفاده از این قرص دقت نمایند زیرا مصرف آن میتواند برای بیمار بسیار خطرناک باشد.

نتیجه گیری

قرص پروپرانول دارویی بسیار کاربردی است که متخصصین برای درمان انواع اختلالات ذکر شده به بیماران تجویز می نمایند. البته لازم به ذکر است که بیماران در مورد میزان دوز دارویی و نکات مهم درباره مصرف آن که پزشک مربوط به آنها توصیه می نمایند توجه بسیار داشته باشند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو